• Anonym (tandtrollet)

En fråga om tandsten

Finns det någon som har tips å¨hur man får bort tandsten??
    Jag har mellan de fyra, främre nedersta tänder som sitter som sten (ha ha)..

Kikade runt på apotekets sida, kan det funka med 'mellanrumsborstar'...?

• Svar på tråden En fråga om tandsten
  • Anonym (samma här)

Jag går regelbundet till tandhygienisten för att det sitter som du säger som sten - sedan kan jag hålla det ok ganska länge innan jag behöver gå igen.

• Anonym (tandtrollet)

Jag har lyckats pilla med naglarna ibland, men precis där tänderna nuddar varandra är det svårt.. Skulle vilja ha en sådan där skrapa som tandläkaren har... Sökte på 'tandsten' på apoteket.se och då kom det fram lite skrapor - för hundar.. ha ha!

• nozpa

Gå till en tandhyginist. Sedan använder du mellanrumsborstar dagligen morgon o kväll. Så ska du se att det iaf minskar. Kanske slipper du till och med tandsten.

• Anonym (tandtrollet)
    nozpa skrev 2012-12-19 19:19:12 följande:
    Gå till en tandhyginist. Sedan använder du mellanrumsborstar dagligen morgon o kväll. Så ska du se att det iaf minskar. Kanske slipper du till och med tandsten.
    Kan man kanske få bort det själv, med dessa mellanrumsborstarna...? Ä de bra?
    Finns Apotekets egna såg jag, och sedan ett dyrare... Hur vet man vilken stl man ska ha?
    Får knappt igenom vanlig tandtråd mellan de mellersta tänderna längst ner. Beror nog på att den ena ligger lite på den andra  - de har blivit lite sneda sedan visdomständerna kom upp.
  • Lilia

Listerin har fungerat jättebra för mig.

• nozpa
    Anonym (tandtrollet) skrev 2012-12-19 19:25:48 följande:
    Kan man kanske få bort det själv, med dessa mellanrumsborstarna...? Ä de bra?
    Finns Apotekets egna såg jag, och sedan ett dyrare... Hur vet man vilken stl man ska ha?
    Får knappt igenom vanlig tandtråd mellan de mellersta tänderna längst ner. Beror nog på att den ena ligger lite på den andra  - de har blivit lite sneda sedan visdomständerna kom upp.

Jag köper dom orangea. Dom rosa är minst har jag för mig. Men har också väldans tighta tänder, och de rosa böjer sig då. Eller ja, gjorde iaf. Fick lära mig trixet hos tandhyginisten.
    Vet inte alls hur mycket tandsten du har. Risken är ju att det ligger nere i fickorna med, och då försvinner det ju aldrig innan du fått bort det på riktigt.

Men köp borstar och testa. Köp apotekets egna, tror inte att dom är sämre.   
  • Anonym

Det är väl bara att gå och ta bort det en gång per år.

• Anonym (tandtrollet)
    nozpa skrev 2012-12-19 19:28:46 följande:

Jag köper dom orangea. Dom rosa är minst har jag för mig. Men har också väldans tighta tänder, och de rosa böjer sig då. Eller ja, gjorde iaf. Fick lära mig trixet hos tandhyginisten.
    Vet inte alls hur mycket tandsten du har. Risken är ju att det ligger nere i fickorna med, och då försvinner det ju aldrig innan du fått bort det på riktigt.

Men köp borstar och testa. Köp apotekets egna, tror inte att dom är sämre.   
    De orangea, töjer de sig någonting? Är det Apotekets egna?
    Anonym skrev 2012-12-19 19:31:09 följande:
    Det är väl bara att gå och ta bort det en gång per år.
    Vad kostar det...? Jag går hos Folktandvården. Brukar gå till tandläkaren varje år tidigare, men det sa att eftersom jag aldrig har några hål eller liknande (utan endast lite tandsten) så tycker de att det räcker med varannat.

• nozpa
    Anonym (tandtrollet) skrev 2012-12-19 19:38:05 följande:
    De orangea, töjer de sig någonting? Är det Apotekets egna?

Vad kostar det...? Jag går hos Folktandvården. Brukar gå till tandläkaren varje år tidigare, men det sa att eftersom jag aldrig har några hål eller liknande (utan endast lite tandsten) så tycker de att det räcker med varannat.

Om dom töjer sig? Tror inte det är apotekets. Har för mig att deras är vita. Inte helt säker. Men det var de som min tandhyginist rekomenderade till mig.

Kostar inte så mycket att gå till en tandhyginist. Som ett besök hos tandläkaren typ. Är du under 30 så har du ju 300kr/år i tandvårdsbidrag också. 
  • Anonym (tandtrollet)
    nozpa skrev 2012-12-19 19:41:53 följande:

Om dom töjer sig? Tror inte det är apotekets. Har för mig att deras är vita. Inte helt säker. Men det var de som min tandhyginist rekomenderade till mig.

Kostar inte så mycket att gå till en tandhyginist. Som ett besök hos tandläkaren typ. Är du under 30 så har du ju 300kr/år i tandvårdsbidrag också. 
    Fyllde 30 i somras... hur mycket får man i rabatt då?
Svar på tråden En fråga om tandsten