• MaryCaroline

Helstekt kalkon till jul?!

Köpte idag en kalkon på ca 4 kg som jag ska försöka laga till. Blir för oss en nyhet på julbordet i år Glad Jag är verkligen ingen kock om man säger så. Men har lite idéer om hur den ska tillagas och vad jag ska ha för ingredienser... Men hur ska man göra i ugnen? Vad är bäst? På plåt? Eller på galler med plåt under? Låg temperatur i nedre delen av ugnen?  Hur undviker man bäst att kalkonen blir torr? Pensla med smör med jämna mellanrum och ha låg temperatur?

Har googlat lite men tycker inte man blir mer klar i huvudet för det. Vissa vill att man ska ha hög temperatur, typ 250 grader eller maxtemperatur. Låter galet tycker jag. Då blir det väl inte färdigt inuti? Och då blir det väl dessutom torrt?

Tomte 

• Svar på tråden Helstekt kalkon till jul?!
  • Mollan

Jag ska laga kalkon för första gången på juldagen. Jag har spanat in Pernilla Wahlgrens recept på recept.nu. Det bar en väldigt utförlig beskrivning där. Ska du fylla din?

• MaryCaroline
    Mollan skrev 2012-12-20 20:03:52 följande:
    Jag ska laga kalkon för första gången på juldagen. Jag har spanat in Pernilla Wahlgrens recept på recept.nu. Det bar en väldigt utförlig beskrivning där. Ska du fylla din?
    Jag gjorde min idag :) Snodde lite idéer från lite varstans, så har inte följt något recept direkt. Fyllde den och glaserade :) Ser finfin ut, men vi har inte smakat ännu :)
  • MamaPapa

Kvällen innan lägger du den i en hink med vatten o salt. Om du googlar på Nigellas recept har hon också massa kul kryddor i hinken.

Sedan kan du smeta in smör mellan skinnet o bröstet.

hög temp kan man ha först men sänk sedan o täck med folie. Använd termometer för att se till den är genomkokt.

Låt vila 30 min under folie innan du äter.

• puss

Va gott, man kanske ska klämma till med lite kalkon i år.

• MamaPapa

Glömde ange salt/vatten proportioner: 10 liter vatten o 800g salt.
    200 grader ugn först men precis när du stoppat in den sänker du till 125 grader. 4-4.5 kg kalkon tar 3-3.5 timma.

Svar på tråden Helstekt kalkon till jul?!