• Anonym

Kan en relationsstalker lära sig "veta hut"?

Kollar ibland på "Stalkers" på TV3. Liksom de flesta andra blir jag vansinnig på dessa människor som inte kan släppa taget och och som förstör livet för andra. Jag vet vad jag skulle vilja göra med en sån person men frågan är om det skulle hjälpa.

Skulle en stalker bli avskräckt om man samlade ihop några stora pojkar med långt hår, lädervästar och motorcyklar och helt enkelt spöade skiten ur personen i fråga? Eller är de så besatta att det inte skulle hjälpa, hur mycket stryk de än fick?  

• Svar på tråden Kan en relationsstalker lära sig "veta hut"?
  • siamesia
    Anonym skrev 2012-12-19 20:43:02 följande:
    Skulle en stalker bli avskräckt om man samlade ihop några stora pojkar med långt hår, lädervästar och motorcyklar och helt enkelt spöade skiten ur personen i fråga? Eller är de så besatta att det inte skulle hjälpa, hur mycket stryk de än fick?  
    Alla stalkers är naturligtvis inte likadana, men många av dem har förmodligen personlighetsstörningar av olika slag eller har andra problem med sina relationer till andra och kanske bristande verklighetskontakt.

Sådana problem kan inte "botas" med stryk.

Man kan säkert skrämma folk till lydnad, men det gäller sannolikt främst personer som är åtminstone någorlunda psykologiskt sammanhållna och kan se sina egna handlingar i dess rätta ljus.

Flera av de stalkers som visats i tvprogrammet har visat ganska dålig insikt om det problematiska i deras beteenden och snarare försvarat sitt agerande eller skyfflat över ansvaret för det på den de förföljer. "det är hans/hennes eget fel att jag förföljt honom/henne. Hade han/hon gjort si eller inte sagt så, så hade jag inte stalkat".

Skulle en sådan person få ett kok stryk skulle han/hon knappast riktigt förstå varför, eftersom han/hon inte tycker sig gjort något fel.

Möjligen kan det ha en avskräckande effekt och få stalkern att backa undan ett tag, men det kommer inte förändra hans/hennes behov av att få utlopp för sin ångest. En del kanske skulle byta objekt att stalka, andra skulle bara ta nya tag och- inte helt otroligt- ta till nya och kraftigare uttryck eftersom han/hon nu har blivit ännu mer kränkt genom misshandeln. Det kan komma att ses som ännu en oförrätt som stalkern måste ta ut på sitt offer.

Det är komplicerad psykologi bakom sånt här, det är störda personer det handlar om, och skulle batongterapi fungera skulle väl all psykvård vara uppbyggd på smisk och stryk. Man kan inte dressera människor med hjälp av våld, vi är mer komplexa än så!

(...och förresten: "stora pojkar med långt hår, lädervästar och motorcyklar", som du uttrycker det, brukar nästan alltid vara snälla killar som inte alls är våldsbenägnaFlört)
  • Anonym (Livina)
    siamesia skrev 2012-12-19 22:30:53 följande:
    Alla stalkers är naturligtvis inte likadana, men många av dem har förmodligen personlighetsstörningar av olika slag eller har andra problem med sina relationer till andra och kanske bristande verklighetskontakt.

Sådana problem kan inte "botas" med stryk.

Man kan säkert skrämma folk till lydnad, men det gäller sannolikt främst personer som är åtminstone någorlunda psykologiskt sammanhållna och kan se sina egna handlingar i dess rätta ljus.

Flera av de stalkers som visats i tvprogrammet har visat ganska dålig insikt om det problematiska i deras beteenden och snarare försvarat sitt agerande eller skyfflat över ansvaret för det på den de förföljer. "det är hans/hennes eget fel att jag förföljt honom/henne. Hade han/hon gjort si eller inte sagt så, så hade jag inte stalkat".

Skulle en sådan person få ett kok stryk skulle han/hon knappast riktigt förstå varför, eftersom han/hon inte tycker sig gjort något fel.

Möjligen kan det ha en avskräckande effekt och få stalkern att backa undan ett tag, men det kommer inte förändra hans/hennes behov av att få utlopp för sin ångest. En del kanske skulle byta objekt att stalka, andra skulle bara ta nya tag och- inte helt otroligt- ta till nya och kraftigare uttryck eftersom han/hon nu har blivit ännu mer kränkt genom misshandeln. Det kan komma att ses som ännu en oförrätt som stalkern måste ta ut på sitt offer.

Det är komplicerad psykologi bakom sånt här, det är störda personer det handlar om, och skulle batongterapi fungera skulle väl all psykvård vara uppbyggd på smisk och stryk. Man kan inte dressera människor med hjälp av våld, vi är mer komplexa än så!

(...och förresten: "stora pojkar med långt hår, lädervästar och motorcyklar", som du uttrycker det, brukar nästan alltid vara snälla killar som inte alls är våldsbenägnaFlört)
    Många bra synpunkter i det här inlägget. 
  • Anonym (Livina)

Det kan vara värt att tänka på att tv-program alltid är vinklade och förenklade, så förmodligen ligger det väldigt mkt mer bakom än vad vi ser i rutan. 

Jag ska ge en helt annan infallsvinkel och berätta om nåt jag själv varit med om.

Jag hade en partner under många år som jag planerade min framtid med. Jag hade aldrig varit så kär som jag var i honom och när han flyttade utomlands bestämde jag mig för att flytta efter så snart jag fick jobb där. Jag satt och sökte och sökte, under 10 månaders tid. Vi hade distansförhållande då. Helt plötsligt en dag sa han bara "det är slut" och vägrade prata mer om det eller ge mig en förklaring. Jag fattade ingenting och fick en chock, så under det kommande året både ringde och smsade jag honom och ställde frågor jag behövde ha svar på för att kunna gå vidare. Var det stalking? Han tyckte det säkert. 

För min del handlade det snarare om en chockreaktion som var rätt utdragen - jag hade svårt att ta in allting på en gång. Jag fattade inte vad som hade hänt, varför, vad jag hade gjort för fel etc. Det var en riktigt smärtsam historia som närapå kostade mig livet, för jag blev av med jobbet ungefär samtidigt. Och bostaden. Och min mamma. Och hunden. Och så fick jag veta att jag hade en sjukdom. Det var helt enkelt för mycket på en gång...

Ibland när jag smsade var jag ångerfull och ville bara att han skulle ta tillbaka mig, andra gånger var jag arg - jag pendlade alltså mycket i humöret. Inte en helt ovanlig reaktion vid en separation, efter vad jag har förstått.

Jag tror att det blev såhär för att han trodde att han bara kunde klippa med mig rakt av efter många års förhållande utan att låta mig smälta allting och ställa upp för mig när jag behövde ta in allt. Det enda sättet för mig att få nåt svar på var ju att jaga honom som en tok, söka information på nätet osv. Själv sa han ingenting till mig, så jag blev besatt av att hitta svar själv.  

Svar på tråden Kan en relationsstalker lära sig "veta hut"?