• mystery88

SJ-biljett utan platsreservation...

...har jag för min resa imorgon. Jag har utan resultat försökt hitta på SJ:s hemsida om det är någon specifik vagn som gäller för sådana biljetter eller om jag bara kan sätta mig var som helst i tåget där det finns plats.

Någon som vet vad som gäller?

• Svar på tråden SJ-biljett utan platsreservation...
  • Hannah76

Om inte annat så står det på vagnarna. Men du borde kunna ringa och ta reda på det innan.

• UllTussen

Brukar stå på skylten vid den perrongen. Annars kan du fråga tågvärden som är på tåget

• MissRumpelstiltskin

Nej! Du får sitta var du vill i andra klass (förutsatt att ingen bokat just den platsen där du sitter) då får du snällt resa dig och byta plats :)

• UllTussen
    MissRumpelstiltskin skrev 2012-12-19 22:25:56 följande:
    Nej! Du får sitta var du vill i andra klass (förutsatt att ingen bokat just den platsen där du sitter) då får du snällt resa dig och byta plats :)
    Stämmer ibland. Vissa tåg har specifik vagn för dem utan platsbokning. Beror på om hela tåget har ospecificerade platser eller om man KAN betala extra för en plats.
  • MissRumpelstiltskin
    UllTussen skrev 2012-12-19 22:28:23 följande:
    Stämmer ibland. Vissa tåg har specifik vagn för dem utan platsbokning. Beror på om hela tåget har ospecificerade platser eller om man KAN betala extra för en plats.
    Jag har bara åkt tåg där man kan reservera platser och det har aldrig varit speciella ospecificerade platser. På SJ står det att man får sitta i mån av plats.
  • MissRumpelstiltskin
    MissRumpelstiltskin skrev 2012-12-19 22:34:30 följande:
    Jag har bara åkt tåg där man kan reservera platser och det har aldrig varit speciella ospecificerade platser. På SJ står det att man får sitta i mån av plats.
    Jag åker väldigt ofta dessutom och har åkt de allra flesta tåg så under vilka tåg det rör sig om?
  • Hannah76
    MissRumpelstiltskin skrev 2012-12-19 22:35:01 följande:
    Jag åker väldigt ofta dessutom och har åkt de allra flesta tåg så under vilka tåg det rör sig om?

Så är det ganska ofta, att man har en eller två vagnar som är obokade.
  • Sarus85

Om det är öresundståg du ska åka är ett tips att inte sitta i vagn elva då där är alla bokade platser.

• Björckan

Jag vet att på tåget mellan Örebro-Herrljunga brukar vagn 2 vara obokad. 
    Men du får sitta på vilken ledig plats som helst. Bara du är beredd att flytta på dig om den som bokat platsen kommer... 

Svar på tråden SJ-biljett utan platsreservation...