• Rec

Löplabbet??

Jag har, under hela mitt liv, haft en del problem med mina knän och jag känner att mina skor jag springer i nu inte riktigt fungerar för mig. Jag behöver mer stöd från mina skor än vad jag får helt enkelt! Jag har därför funderat på att dra mig bort mot löplabbet och få ett par skor utpekade. Dock är det ju ganska dyrt där och jag undrar därför om det är värt pengarna? Alltså, är det värt att gå dit istället för att gå till stadium och kanske tjäna några hundralappar på det? Någon som har erfarenhet av löplabbet? Var du isf nöjd med besöket?

• Svar på tråden Löplabbet??
  • MrC

Du kan ha tre olika "springstilar" på fötterna, negativ, neutral och positiv pronation (googla). Gå till Löplabbet (eller annan proffsig butik) och låt dem testa vilken stil du har. Sedan visar de dig vilka skor du ska ha. Prova, testa på löpbandet i butiken, skriv upp märke, storlek osv på skorna och gå sen hem och beställa samma skor på nätet för nästan halva priset.
    Good luck Rec.
    Kram
    /MrC

-Nej, jag tänker inte raka mig bara för att du vill hångla. Skägget stannar!
  • substitutet

Jag var på löplabbet och tyckte lätt det var värt pengarna! Fick filmat och analyserat mitt löpsteg och fick provspringa flera olika par skor.

Vet inte hur det funkar överallt men iaf i Malmö är det så att analyseringen är bara gratis om man handlar ett par skor så man får ju tänka att det ingår i priset! Jag gav 1495:- tot och det tycker inte jag är farligt med tanke på hur proffisionella de är ð???

• Rec

Tack så mycket allihopa! Fick ett "presentkort" av farmor i julklapp nu så hade råd att gå till löplabbet. Hon sa att jag fick pengarna om jag köpte ett par skor för dem så det blev ett par superskor till löprundorna! Måste säga att jag blev positivt överraskad av hur mycket hjälp jag fick med att hitta rätt sko. Efter en löprunda kan jag ju säga att de gamla skorna åkte ut fortfare än fort!

• XcsM

Lätt värt pengarna. Hade stora problem med mina knän innan men efter besök hos löplabbet, rätt skor samt lite rehab-övningar har jag efter 1,5 år inga problem alls och kan springa i timmar utan att känna något!
    Dessutom var det ett produktionsfel på mina skor, och när jag påpekade detta fick jag ett par helt nya skor utan tjabb. 

I längden blir det nog dessutom billigare att köpa riktigt bra löpskor, istället för att köpa billiga, få skador och tvingas lägga pengar på knä-rehab  

• Drake M

Fördelar med Löplabbet är att de filmar dig i neutrala skor och sedan med olika skor för att se vad som passar dina fötter. Men råden du får där är inte bättre än den personen som säljer skorna. Jag har fått riktigt dåliga råd av säljare på löplabbet och tyvärr trott på dem då de ska vara "experter". Jag går inte dit längre, men då vet jag numera vad som passar mig.

Men om du har tur så får du en duktig säljare och då kan du få mycket hjälp.

Sen är det ju inte alls säkert att det är skorna som är dåliga, utan din löpstil, muskelstyrka etc. Det kan ju vara en idé att uppsöka en idrottsläkare som tar en titt på knät?

Svar på tråden Löplabbet??