• Anonym (ledsen)

Jag har aldrig haft sex

Jag börjar närma mig 40-strecket när det gäller åldern, och har aldrig haft någon partner. Jag är kvinna och vill inget hellre än att få uppleva att ha sex någon gång i mitt liv, ihop med en kille. Jag har sedan många år tillbaka en psykisk sjukdom, som gör att jag är osäker och tillbakadragen. Dessutom känner jag att jag vill leva ensam, jag vill inte leva ihop med någon annan, men jag vill uppleva att få ha sex. Jag tänker på detta nästan varje dag, och är så ledsen. Varför får inte jag uppleva detta som de flesta andra får? Jag bor i ett gruppboende pga min sjukdom, eftersom jag inte kan ta hand om mig när jag får mina depressioner. Dessutom är jag sjukpensionär pga detta och träffar sällan andra människor, utöver personalen som arbetar här. Vad ska jag ta mig till? Jag lider verkligen av det här. 

• Svar på tråden Jag har aldrig haft sex
  • Sexolog Camilla

Hej.

Jag tror att du skulle må bra av att prata med någon om dina frågor. Finns det personal på boendet som du känner förtroende för och som du kan prata med om sex? Eller annan psykologkontakt som du kan lyfta frågan tillsammans med? Att ha sex kan vara mer än penetrerande samlag. Att börja med exempelvis smeksex kan därför vara en bra start? Att stirra sig blind på siffran 40 hjälper ingen, det kan hända saker i livet som gör att kärleken inte alltid prioriteras. Att heteronormen som innebär att en kvinna ska leva med en man och ha sex hjälper inte heller men normen för hur man ska ha sex och när man ska ha sex är tyvärr stark i det nutida samhället. Frågan som du kan ställa dig är vad du vill? Du har kommit fram till att du inte vill leva tillsammans med någon utan är mer intresserad av tillfälliga partners. Det som är viktigt att tänka på är att du hela tiden ska uppleva mötet på ett bra sätt och inte utsätta dig för risker. Vilka möjligheter finns för dig att träffa en (sex)partner, var kan du träffa någon för att ha sex? Tänk efter vad du vill i förväg, var går dina gränser? Vilken sexpraktiker är du intresserad av? Känn efter och gå inte över gränsen för vad som känns bra! Vilken hjälp kan du få av personalen på boendet, kan de exempelvis följa med dig när du går ut och liknande: Om du blir osäker och inte så framåt kan det vara bra med stöd av vänner eller personal när du tar kontakt med någon som du är intresserad av. Det är bra att använda preventivmedel när man ska ha sex, kondom fungerar som skydd mot både könssjukdomar och graviditet.

Hälsningar

Camilla 

Svar på tråden Jag har aldrig haft sex