• Anonym (Stina)

Mirakelmineralen magnesium har lindrat min GAD!!!

Trots 225 mg venlafaxin och atarax vid behov har jag fortfarande ständig ångest. Efter att ha börjat med magnesium 600 mg/dag har min dagliga ångest lättat betydligt och jag känner en betydande förbättring i humöret och omgivningen har påpekat att jag verkar vara mycket gladare.

Ville bara tipsa om vad som har hjälpt mig i kampen mot ångest.

Viktigt om man tar magnesiumtillskott att det är magnesiumcitrat och inte magnesiumoxid då kroppen inte kan ta till vara magnesiumet i magnesiumoxid. De billigaste preparaten innehåller ofta magnesiumoxid.

• Svar på tråden Mirakelmineralen magnesium har lindrat min GAD!!!
  • Rådjur

Vilket magnesiumtillskott tar du? Vad heter det? Jag är villig att testa för jag är desperat... Är otroligt trött på att ha ångest konstant

• Anonym (Stina)
    Rådjur skrev 2012-12-20 01:49:45 följande:
    Vilket magnesiumtillskott tar du? Vad heter det? Jag är villig att testa för jag är desperat... Är otroligt trött på att ha ångest konstant
    Jag har magnesium-tuggtabletter från apoteket. Tar 3 morgon och 3 kväll.
  • Pentra

Vitaminer och mineraler som är bra mot depression och trötthet och bra för psyket, nerverna och muskulaturen: Zink, Ginko Biloba, omega 3, vitaminerna B1, B2 och B3, B8, B12, litium, magnesium (som sagt), mangan, järn och vitamin E... Tänk på att ovanstående skall tas tillsammans med ytterligaer vitaminer/mineraler etc, i balanserade doser, med villa dessa har en god katalyserande förmåga, för att nå bästa möjliga effekt. Med vänlig hälsning, Pentra

• Rådjur
    Anonym (Stina) skrev 2012-12-20 08:27:42 följande:
    Jag har magnesium-tuggtabletter från apoteket. Tar 3 morgon och 3 kväll.

Okej! Ska kolla upp det Glad Tar du rekommenderad dos eller är dessa 6 tabletter högre än rekommenderad dos ?
    Har hört att Magnesium ska hjälpa mot mensvärk också ... vilket jag lider något förjävligt av!  
  • Anonym (Stina)
    Rådjur skrev 2012-12-20 09:16:30 följande:

Okej! Ska kolla upp det Glad Tar du rekommenderad dos eller är dessa 6 tabletter högre än rekommenderad dos ?
    Har hört att Magnesium ska hjälpa mot mensvärk också ... vilket jag lider något förjävligt av!  
    Jag tar dubbel rekommenderad dos, alltså 6 tabletter istället för 3 :)
  • ego

Verkar jobbigt med 6 tabletter om dagen...finns magnesiumcitrat på hälsokosten på 200-300 mg per tablett. Måste ju bli billigare?

• pluvdo

Låter frestande att pröva. Har daglig ångest. Senaste dagarna har den varit så illa på nätterna att jag knappt kunnat sova. Är så rädd för att sonen skall dö i sömnen. Så jag sover mycket bättre på dagarna när jag vet att han är på dagis och han är vaken, men då har ju jag saker att göra (annars hade han ju inte varit på dagis) så då kan jag inte sova. -.-

• Anonym (Stina)
    ego skrev 2012-12-20 09:37:28 följande:
    Verkar jobbigt med 6 tabletter om dagen...finns magnesiumcitrat på hälsokosten på 200-300 mg per tablett. Måste ju bli billigare?
    Ja det går självklart lika bra. Jag tycker apotekets fungerar så bra så vill inte byta nu, men kanske längre fram.
  • Pentra
    Pentra skrev 2012-12-20 08:35:08 följande:
    Vitaminer och mineraler som är bra mot depression och trötthet och bra för psyket, nerverna och muskulaturen: Zink, Ginko Biloba, omega 3, vitaminerna B1, B2 och B3, B8, B12, litium, magnesium (som sagt), mangan, järn och vitamin E... Tänk på att ovanstående skall tas tillsammans med ytterligaer vitaminer/mineraler etc, i balanserade doser, med villa dessa har en god katalyserande förmåga, för att nå bästa möjliga effekt. Med vänlig hälsning, Pentra

Hoppsan... Fick ju inte med OPC i listningen... (Men OPC motverkar iofs eg depression och koncentrationssvårigheter mm...)
  • Pentra
    Rådjur skrev 2012-12-20 09:16:30 följande:
    Okej! Ska kolla upp det  Tar du rekommenderad dos eller är dessa 6 tabletter högre än rekommenderad dos ? Har hört att Magnesium ska hjälpa mot mensvärk också ... vilket jag lider något förjävligt av!  

Menstruationbesvär och PMS uppkommer också bl.a. om man lider brist på C-vitamin, gamma-linolenfyra (F-vitamin) och/eller kalcium. (Den mängd C-vitamin vi behöver dagligen, för att inte få bristsymptom av något slag, är 12-14 mg/kg kroppsvikt...intaget någotsånär jämt fördelat under dagen...) Med vänlig hälsning, Pentra
  • Rådjur
    Anonym (Stina) skrev 2012-12-19 23:33:28 följande:
    Trots 225 mg venlafaxin och atarax vid behov har jag fortfarande ständig ångest. Efter att ha börjat med magnesium 600 mg/dag har min dagliga ångest lättat betydligt och jag känner en betydande förbättring i humöret och omgivningen har påpekat att jag verkar vara mycket gladare.

Ville bara tipsa om vad som har hjälpt mig i kampen mot ångest.

Viktigt om man tar magnesiumtillskott att det är magnesiumcitrat och inte magnesiumoxid då kroppen inte kan ta till vara magnesiumet i magnesiumoxid. De billigaste preparaten innehåller ofta magnesiumoxid.

Nu har jag också börjat ta magnesium! Jag tror jag ska testa att ta 400 mg/dag i början, jag är typ försiktig av mig, men jag hoppas verkligen det gör någon skillnad ....
    Är hemskt trött på att ha GAD... det försämrar livskvalitén enormt!

Jag har samma magnesiumtabletter som du har nu - dom var dom enda jag hittade   
  • Anonym
    Pentra skrev 2012-12-20 08:35:08 följande:
    Vill lägga till vitamin D. Detta var lösningen för mina kroniska djupa depressioner med tillhörande ångest. Är nu friskförklarad tack vare D-vitaminet.
  • Rådjur
    Anonym skrev 2012-12-26 19:10:31 följande:
    Vill lägga till vitamin D. Detta var lösningen för mina kroniska djupa depressioner med tillhörande ångest. Är nu friskförklarad tack vare D-vitaminet.

I vilken dos tar du D-vitamin ?
    Jag tar också det - och tar typ 5000 mg per dag. Det hjälper typ mot det depressiva måendet - men jag har fortfarande all överdriven ångest och PMS-problem att ta itu med. Vill verkligen hitta något som funkar, så jag hoppas på magnesium nu... 
  • Anonym
    Rådjur skrev 2012-12-26 19:18:38 följande:

I vilken dos tar du D-vitamin ?
    Jag tar också det - och tar typ 5000 mg per dag. Det hjälper typ mot det depressiva måendet - men jag har fortfarande all överdriven ångest och PMS-problem att ta itu med. Vill verkligen hitta något som funkar, så jag hoppas på magnesium nu... 
    Tror det är samma styrka på mina. Man ska ju vara försiktig med att överdosera D vitamin så det är en känslig balansgång. Men vad skönt att det hjälpt lite iallafall. Då finns det fortfarande hopp om att du ska bli av med resten av symptomen också om du hittar nästa pusselbit i vad som är i obalans i kroppen. Fantastiskt egentligen att man kan bota psykiska sjukdomar på detta sätt (fungerar såklart inte för alla). Läkarna säger inte ett ljud om detta när man hamnar i psykiatrins händer.
  • Rådjur
    Anonym skrev 2012-12-26 19:22:09 följande:
    Tror det är samma styrka på mina. Man ska ju vara försiktig med att överdosera D vitamin så det är en känslig balansgång. Men vad skönt att det hjälpt lite iallafall. Då finns det fortfarande hopp om att du ska bli av med resten av symptomen också om du hittar nästa pusselbit i vad som är i obalans i kroppen. Fantastiskt egentligen att man kan bota psykiska sjukdomar på detta sätt (fungerar såklart inte för alla). Läkarna säger inte ett ljud om detta när man hamnar i psykiatrins händer.

Att man ska vara försiktig med D-vitamin har jag faktiskt ej hört förut, hehe, snarare motsatsen ... Det har ej bevisats att det kan vara skadligt även om man så tagit typ 30 000 mg per dag! Känns dock onödigt att ta mycket större dos än vad som behövs. 5000 mg per dag funkar helt okej för mig!

Hehe nej det är inte konstigt att ingen läkare nämner detta ... om alla visste att de kunde bli hjälpta av vissa receptfria preparat så skulle det ju kanske inte finnas ett lika stort behov av psykologer och vissa läkemedel Tungan ute 
    Ibland tror jag medvetet det mörkläggs att D-vitamin kan vara en bakgrundsfaktor till depression... Det är ingen som skyltar med det iallafall.   
  • Anonym
    Rådjur skrev 2012-12-26 19:40:09 följande:

Att man ska vara försiktig med D-vitamin har jag faktiskt ej hört förut, hehe, snarare motsatsen ... Det har ej bevisats att det kan vara skadligt även om man så tagit typ 30 000 mg per dag! Känns dock onödigt att ta mycket större dos än vad som behövs. 5000 mg per dag funkar helt okej för mig!

Hehe nej det är inte konstigt att ingen läkare nämner detta ... om alla visste att de kunde bli hjälpta av vissa receptfria preparat så skulle det ju kanske inte finnas ett lika stort behov av psykologer och vissa läkemedel Tungan ute 
    Ibland tror jag medvetet det mörkläggs att D-vitamin kan vara en bakgrundsfaktor till depression... Det är ingen som skyltar med det iallafall.   
    Jag tror att det är okunskap inom läkarvården faktiskt. Vilket är pinsamt eftersom det är de som ska hjälpa oss. Det borde vara grundläggande kunskaper om vitaminers effekt.

D-vitamin är inte vattenlösligt så om man överdoserar så lagras det i kroppen och kan orsaka njursvikt. Vilka mängder som krävs vet jag inte. Vattenlösliga vitaminer som B-vitaminer är lättare eftersom kroppen själv gör sig av med överskottet om man tar för mycket.
  • Anonym

För mig var venlafaxinet en orsak till ångesten och uppvarvningen! När jag slutade med den, så blev jag plötsligt mycket mycket bättre!
    Men bra tips!

• Rådjur

En varning: VAR FÖRSIKTIGA MED MAGNESIUM... Överdoserar man så kan man bli dålig i magen, få illamående och helt lama muskler. Har själv tagit 4 tabletter i tre dagar nu fast rekommendationen är 1-3 tabletter... Nu har jag fått nån sjuka som gett mig rännskita, kräkningar och muskelvärk.... Vet inte om det är pga. Dosen magnesium eller om det är vinterkräksjuka.

Det har hjälpt mig att sova bättre och lindrat ångesten, visst, men såhär kan man ju inte må.... Ska ni ta magnesium så dosera rätt. Överdosera inte....

• null123

Att man ska ta en viss form av magnesium kan man inte säga gäller för alla. Vi är alla olika och alla har olika upptagsförmågor. Vissa mår bra av oxid, andra inte. Jag måste t.ex. ta oxid och blir dålig på citrat.

Svar på tråden Mirakelmineralen magnesium har lindrat min GAD!!!