• Angeliic

Sälja hund - vilka papper krävs?

För första gången ska jag nu sälja vår hund (har alltid köpt innan och aldrig ägnat en tanke åt vilka papper som behövs) 

Så - vad behövs göras? Vår hund är 4 år gammal. Läser på SSK´s hemsida där det står att ett köpeavtal ska göras om hunden är registrerad hos SSK (som vår hund såklart är) OM man säljer hunden för fullpris. Det ska inte vi göra. Är det samma papper jag ska ha ändå? Eller något helt annat? 

Tacksam för all hjälp Solig

• Svar på tråden Sälja hund - vilka papper krävs?
  • Angeliic

Okej - hittade rätt blankett nu - Ägarbyte av hund. 

Men är det något mer papper jag behöver? Och måste vi veterinärbesikta ev. vaccinera också innan?  

• Grandmother
    Angeliic skrev 2012-12-20 10:38:04 följande:
    Okej - hittade rätt blankett nu - Ägarbyte av hund. 

Men är det något mer papper jag behöver? Och måste vi veterinärbesikta ev. vaccinera också innan?  

Det skall vara ett veterinärintyg med som inte är äldre än 7 dagar
  • Angeliic
    Grandmother skrev 2012-12-20 10:40:27 följande:

Det skall vara ett veterinärintyg med som inte är äldre än 7 dagar
    Okej - sen är det "klart" så att säga? 
  • Grandmother
    Angeliic skrev 2012-12-20 10:58:25 följande:

Har bara köpt hund inte sålt.Men när vi köpte våran vovve som 2 åring så sade dåvarande ägaren at vi inte kunde hämta hunden förrän den hade varit hos vet o blivit undersökt.Så vi var o hälsade på först osedan 2 dagar senare hämtade vi hunden med nytt intyg
  • Dexter dot com
    Angeliic skrev 2012-12-20 10:58:25 följande:
    Ägarbyte till JBV, veterinärintyg, köpeavtal eller skrivet kvitto med hundens chipnr och köpare/säljarens namn på.
  • hymafr

Det beror väl på under vilka villkor ni säljer hunden.

Även med ett veterinärbesök så kan ju hunden vara dödssjuk.

Att man ska ha ett färskt veterinärbesök när man säljer valpar har väl att göra med att de ska vaccineras samt att veterinären letar efter medfödda fel.

Alla papper som rör hunden ska väl med och det är ju alltid trevligt om ni skriver ner lite om hundens bakgrundshistoria, vad den gillar att äta, att leka med etc. Om den haft veterinärkontakt pga sjukdom, operation, tex är ju också viktigt att informera om likaså om den fått medicin vid t ex öroninflammation (helst vilken sort, men annars är det ju att föredra om nya ägaren bor så till att samma veterinär kan användas för då finns ju all info där).     

Svar på tråden Sälja hund - vilka papper krävs?