• Mamafrida

Ny med concerta (alla som har för avsikt att diskutera bästa sätt att få ett rus av medicinen undanbedes att skriva i denna tråd)

Jag har nyligen blivit diagnostiserad med ADHD sedan en tids feldiagnostiserad bipolär sjukdom. Nu har jag fått ny medicin (concerta) och det är så mycket jag undrar. Hur lång tid tar det att ställa in rätt dos, fler som upplever biverkningar? hur påverkas sömnen...mm

Alla funderingar och erfarenheter är välkomna  (dock inte knarksnack)

vet att det finns många f.d. missbrukare som äter concerta i medicinskt syfte, ni är givetvis välkomna att diskutera era erfarenheter här.

• Svar på tråden Ny med concerta (alla som har för avsikt att diskutera bästa sätt att få ett rus av medicinen undanbedes att skriva i denna tråd)
  • eliljeholm

Sålänge man tar tabletten samma tid varje morgon så påverkas inte sömnen, tabletten håller i sig i ca 8-12 timmar, eller jag sov som jag brukade, tappade däremot jätte mycket vikt eftersom matlusten försvann. Tror det tog drygt 3-4 veckor att ställa in rätt dos för mig :)

• Thisiswho

När jag fick det som 15 åring så tog det en vecka att trappa upp till rätt dos. Dock så blev jag deprimerad och fick avsluta och trappades då ner under en vecka till.

• mion
    eliljeholm skrev 2012-12-20 12:55:18 följande:
    Sålänge man tar tabletten samma tid varje morgon så påverkas inte sömnen, tabletten håller i sig i ca 8-12 timmar, eller jag sov som jag brukade, tappade däremot jätte mycket vikt eftersom matlusten försvann. Tror det tog drygt 3-4 veckor att ställa in rätt dos för mig :)
    Helt individuellt!   Jag tar den samma tid varje morgon o kan inte somna om sen kan ligga i många timmar utan att somna hjärnan går på högvarv samtidigt som man är spytrött!  

Jag sover heller aldrig en hel natt vilket gör att jag är skittrött på morgonen o behöver få sova iaf en halvtimme men det går inte!  Så är det för mig!

Ang dosen så kan det ta väääääldigt lång tid innan "rätt dos"  

Ang maten så nej för mig stämmer det inte heller att jag tappat matlusten (synd nog) men äter bra ändå nu för tiden så =)

Ett par månader har vi äkat dosen nu o jag vet fortfarande inte o det är rätt dos..   
  • Mamafrida
    eliljeholm skrev 2012-12-20 12:55:18 följande:
    Jag sover också som förut, dvs sådär. Har märkt av viktnedgång, ca 1 kg/dag, vilket inte gör så mycket. Men det stannar väl upp så småningom. Hur mycket gick du ner?

jag är bara inne på min 4:e dag, och känner inte så värst mkt förbättring ang koncentration. Känner mig dock lite klarare och orkar ta tag i enkla (läs: väldigt simpla) vardagssysslor.

Har ni känt att effekten går upp och ner under dagen?
    Thisiswho skrev 2012-12-20 12:56:31 följande:
    När jag fick det som 15 åring så tog det en vecka att trappa upp till rätt dos. Dock så blev jag deprimerad och fick avsluta och trappades då ner under en vecka till.
    vad tråkigt, hittade ni någon ny, bättre medicin?

• Mamafrida
    mion skrev 2012-12-20 13:02:29 följande:
    Helt individuellt!   Jag tar den samma tid varje morgon o kan inte somna om sen kan ligga i många timmar utan att somna hjärnan går på högvarv samtidigt som man är spytrött!  

Jag sover heller aldrig en hel natt vilket gör att jag är skittrött på morgonen o behöver få sova iaf en halvtimme men det går inte!  Så är det för mig!

Ang dosen så kan det ta väääääldigt lång tid innan "rätt dos"  

Ang maten så nej för mig stämmer det inte heller att jag tappat matlusten (synd nog) men äter bra ändå nu för tiden så =)

Ett par månader har vi äkat dosen nu o jag vet fortfarande inte o det är rätt dos..   
    Har också känt av tröttheten men det går inte att somna, inte med hjälp av zopiklon heller. den tappar effekten av concertan känns det som.

• eliljeholm

Tror jag gick ner runt 7kg på en månad, men då åt jag nästa inget alls förutom typ Piggelin, kunde pilla i mig risifrutti ibland..

Svar på tråden Ny med concerta (alla som har för avsikt att diskutera bästa sätt att få ett rus av medicinen undanbedes att skriva i denna tråd)