• Anonym (FML)

Älskling det är inte mitt fel- förlåt

Min älskling om du bara visste hur ont det gör i mig. Du sa bara idag med det var senast igår, innan dess var det två dagar innan det och dagen före det och dagen för det. Varje gång jag hör klicket av hur öl burken öppnas, blir det kaos inom mig. Jag får panik, mår illa. Det är du som dricker men det är jag som kräks, av panik. Du var ju så duktig och jag var så stolt. Jag vet inte vad som hände och jag kan inte fråga, för då blir du arg. Du blir så lätt arg när du har druckit eller om jag börja prata om hur du dricker. Jag vill säga att jag stannar hemma gå du ut utan mig, så du kan ha sådär roligt som man har när man är full. Men jag vet att följer jag inte med finns det ingen som skyddar dig. Du får problem hamnar i slagsmål och jag är rädd att du en dag kommer bli ihjälslagen för att jag inte är där. Detta är ingen fin stad. Så många gånger jag har slitit bort stora karlar från dig. Älskling kom ihåg att jag är liten och oskyldig. En utekväll och fyra slagsmål- det tar min energi. Jag är rädd. Jag lämnade ett bra liv för detta? Jag känner mig så lurad. Det är då du visar varför jag älskar dig så högt. Men jag orkar inte mer, jag orkar verkligen inte mer. Det är du som ställer till problem, men det är jag som får skiten. Det är jag som får ta allt, är kvällen förstörd för att du är för full och nekad inträde någonstans, då är det mitt fel, som inte ens ville att du skulle dricka från början. Och alla dina kompisar som skämtar på min bekostnad, i efterhand blir du arg för att dem gör så, för att du låter dem göra så mot mig. Jag känner mig så liten och maktlös. Det är ingen, ingen som vet vad jag har fått gå igenom för att vara med dig. Jag försökte lämna men det gjorde ännu ondare. Och dina barn, dina älskade underbara döttrar- jag älskar dem så mycket, utan dig förlorar jag dem med. Dem förtjänar bättre än en pappa som du har varit. Du kan så mycket bättre. Minns innan jag lämnade dig, droppen som fick det att rinna över. Jag hämtade dina barn efter skolan för du skulle på ett möte. Du är alltid så stressad, det är därför dem börjar krångla. Så jag tänkte att vi tar en lugn promenad tillbaka och köpte en liten present till dig på vägen hem. Dem var så glada, men när vi kom tillbaka var du full och arg. Full på en av dem få dagar du får med dina barn. Du kramade dem inte, tittade knappt på dem och började skrika på mig. Sen började du skälla ut dina yngsta dotter som då bara var 6år gammal. Då blev jag arg och när jag lugnat ner ett jätteledsen 6åring som såg fram emot att träffa sin pappa, som såg fram emot att ge den hon älskar mest av allt en present. Tog jag med dem till lekparken för så behandlar man inte dem, dem förtjänar bättre. Du lugnade ner dig och kom ut. Men du fortsatte dricka. Du drack på lekplatsen. Det var så sorgligt, det gjorde mig så ledsen. Och hur ont det än gjorde så ville jag bättre för mina framtida barn att jag kände mig tvungen att lämna dina barn till skiten. Dina barn som skickar brev hela vägen till Sverige för att ha kontakt med mig. Det gjorde ont. Jag försöker nu än en gång att sätta ihop en pussel som bara faller isär. Varje dag blir mina sår djupare och jag vill inte vara full med ärr. Om jag ska lämna dig igen då måste jag vara säker på att det är isär vi ska leva våra liv. Jag kan inte försvinna och komma tillbaka, det gör barnen illa. Älskling du vet inte hur mycket du förstör för alla som bryr sig, du vägrar att lyssna. Du är full och glad. Du tror att andra tycker att du är rolig, men folk är rädda för dig. Eller så blir dem arga, det är då jag är där ler och ber om ursäkt. Jag ber om ursäkt för något jag inte har gjort och för varje gång krymper jag lite extra, skäms och mitt självförakt ökar. Älskling jag känner mig så ensam. Och du vet att jag inte känner någon i detta land utom dig och dina. Jag har inga mina här. Du vet att jag inte har någonstans att ta vägen mitt i natten när du är arg. Så du vet att jag kommer att be om förlåt, mer än en gång och tillslut göra det du vill. För du vet att jag gör allt för dig. Och när alla är arga på dig även jag och du blir ledsen tar jag din hand som ger dig ett skydd från den hemska sanningen som du skapat. Du bryr dig inte var pengarna kommer ifrån, ibland tror du att det är du som betalar. Pengarna kanske kommer ur din plånbok men det är pengar du är skyldig mig. Du spenderade så mycket på alkohol. Så jag fick betala dina barns julklappar och min egna. Älskling det är ditt fel inte mitt. Och jag litar inte på ditt ord att det kommer bli bättre efter nyår. Men jag ger dig en chans till. Sviker du mig då så måste jag dra mig tillbaka och slicka mina sår. Och återgå till den glada och positiva unga kvinna som jag en gång var.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-20 13:21
    Vet inte varför mellanrummen jag gjorde inte kom med. Hoppas att ni kan läsa ändå.

• Svar på tråden Älskling det är inte mitt fel- förlåt
  • Aneia

Vänta inte till efter nyår- vänd dig till en kvinnojour och gå nu. Det är inte ditt jobb att rädda honom, det kommer du aldrig att kunna göra när han inte själv vill det. Packa det ni behöver och gå nu-både för dig och dina barns skull.

• Dominant

Du låter som en bra kvinna som tyvärr slösar bort ditt liv och din duktighet på fel man. Förhållanden går ju upp och ner och jag tycker absolut man ska stå kvar även om det blåser kallt men så pass olycklig som du är så slösas bara ditt liv bort, till ingen nytta.

• Anonym (FML)

Det är inte mina barn, dem bor mest hos sin mamma. Men hon är inte mycket bättre hon. Jag är deras mest stabila vuxna, det är mig dem pratar med. Det är det jag är rädd för, tiden går men inte mycket förändras. Och jag förstår hur naiv jag är, men jag känner mig inte redo att lämna. Frågan är gör man någonsin det? Eller kommer jag glömma bort mitt liv och vakna upp 5, 10år från nu och fortfarande vara på samma plats?

• Dominant
    Anonym (FML) skrev 2012-12-20 16:07:27 följande:
    Det är inte mina barn, dem bor mest hos sin mamma. Men hon är inte mycket bättre hon. Jag är deras mest stabila vuxna, det är mig dem pratar med. Det är det jag är rädd för, tiden går men inte mycket förändras. Och jag förstår hur naiv jag är, men jag känner mig inte redo att lämna. Frågan är gör man någonsin det? Eller kommer jag glömma bort mitt liv och vakna upp 5, 10år från nu och fortfarande vara på samma plats?
    Agerar du inte så kommer du mycket riktigt vakna upp och upptäcka att dina bästa år försummades på någon som inte uppskattade dig och som inte gav dig lycka, och då är det för sent.
  • Anonym (nykter)

Jag har varit nykter i snart tre år nu. När jag drack såg jag nästan alltid till att vara ensam, och jag har inga barn så det har inte märkts så mycket utåt, och det är jag så tacksam för när jag läser såna här trådar. 

Men det var inte det jag tänkte säga utan det här:

Det är fruktansvärt att barnen inte har en bättre familj. Men så länge du är i ett destruktivt förhållande kan du inte heller rädda dem bort från situationen för du är också fast i den.
    Du kan inte få honom att sluta dricka. Lämna honom genast och kontakta Sos tycker jag. 

Jag har gått i behandling för mitt beroende och under den tiden har jag fått lära mig mycket även om det som kallas medberoende. 
    Det allra viktigaste för dig nu är att du kommer till insikt om hur du själv fungerar och varför det blivit som det är. Du är medberoende och det är i stort sett lika destruktivt för en själv som att vara beroende. Jag hoppas att du vågar söka hjälp för det finns att få. 

Kram 

• Anonym (FML)

Jag vet att det ni säger är sant, men på sätt och vis vill jag se det med mina egna ögon. Jag har redan slösat massa tid på honom så vad gör en eller två veckor till? Grejen är också att för det mesta måste jag också dricka även om jag inte vill, han blir sur om jag säger nej. Och det är inte bara dricka utan röka på och all annan skit. Så min kraft att faktiskt orka ta mig härifrån och förstå att jag måste bort finns för det mesta inte. Jag går bara runt och mår dåligt men förstår inte att det finns en väg ut. Alla här påminner mig om att han är en bra människa när han är full och jag ser ledsen ut. Och visst han är bra, men inte när han är full. Och har han inte lust att vara nykter och ge mig ens hälften av vad jag behöver, om han inte värderar mitt liv högre än såhär- då skiter jag faktiskt i om han är en bra man eller inte. Det är ingen hemma som vet hur det är, ingen som har sagt något iaf. Alla tycker jättebra om honom och kan inte förstå varför jag är så lätt irriterad. Allt är så fel....

• Anonym

Tänker bara att om du har chansen att leva ett liv utan missbruk, ta den...

• Anonym

Lämna honom ingen bra kille för dig... Hur gamml är han? Och hur gammal är du TS?

• Schack73

Nästa gång han vill att du dricker, fejka! Låtsas ta en klunk men gör det inte, dra inga halsbloss. Han lär vara för full för att märka det. Om jag förstod det rätt bor ni utomlands el iaf ett annat land än ditt hemland. Finns det ngt liknande Soc där?
    Han är arg, delvis skulle jag tro, för att han mår dåligt. Han försöker dränka sina skuldkänslor och självförakt. Ni behöver båda hjälp! Finns AA där? De brukar även ha grupper för familjemedlemmar, kan du gå med i en sån grupp? Vet inte vad jag ska säga förutom att du är stark, förstår att du mår dåligt.
    Vad sägs om att du skriver ett brev till honom om vad hans drickande gör med dig och dina känslor, hans barn? Typ din TS. Styrkekramar! Du får inboxa om du vill!

• Anonym (FML)
    Anonym skrev 2012-12-26 07:16:13 följande:
    Lämna honom ingen bra kille för dig... Hur gamml är han? Och hur gammal är du TS?

Jag vill inte skriva exakta ålder men jag är under 25år och han är över 40år
  • Anonym (FML)
    Schack73 skrev 2012-12-26 07:38:24 följande:
    Nästa gång han vill att du dricker, fejka! Låtsas ta en klunk men gör det inte, dra inga halsbloss. Han lär vara för full för att märka det. Om jag förstod det rätt bor ni utomlands el iaf ett annat land än ditt hemland. Finns det ngt liknande Soc där? Han är arg, delvis skulle jag tro, för att han mår dåligt. Han försöker dränka sina skuldkänslor och självförakt. Ni behöver båda hjälp! Finns AA där? De brukar även ha grupper för familjemedlemmar, kan du gå med i en sån grupp? Vet inte vad jag ska säga förutom att du är stark, förstår att du mår dåligt. Vad sägs om att du skriver ett brev till honom om vad hans drickande gör med dig och dina känslor, hans barn? Typ din TS. Styrkekramar! Du får inboxa om du vill!

Han kollar om jag dricker och skulle bli påverkad även om bara dem röker på. Ja jag är från Sverige men bor inte där nu. Han har gått på liknande AA men går inte dit så mycket längre han fuckade upp det skulle man kunna säga. Han skulle bli sur och han säger att han dricker mer för att jag klagar så, sån jävla bullshit bara bortförklaringar. Det har jag också sagt till honom att han har ansvar för vad han gör att han inte kan lägga det på mig. Jag har satt ett datum har inget hänt då, då måste jag lämna. Skicka ett mejl till någon hemma och tvinga dem att tvinga hem mig.... Tack till er som inte gör detta till en bagatell. Känns bra eftersom detta är det enda stället jag kan vädra mina tankar...
  • Anonym (FML)

Läste upp min TS för honom igår fast han var inte helt nykter men han kändes mottaglig, men efter halva tror jag att han slutade lyssna. Den kändes som att han inte fattade att det handlade om honom, han orkade inte med sanningen. Drack ännu mer och ringde sen upp en psychobrud som han känner och tyckte synd om henne för hon har varit ensam hela julen. Jag var nykter och när hon svarade i hans telefon och sa att han ligger i sängen och sover blev jag sjukt förbannad. Så klockan fyra på morgonen satte jag mig på en buss och fick sen stå i regnet i 45minuter och vänta på att han skulle dyka upp när jag tröttnat på att stå stilla på samma plats så gick jag runt ett hörn och hittade honom. Hans skjorta var uppknäppt, hans gylf likaså, snor rinnande och han dreglade. Han hade lämnat sin väska hos henne så vi fick gå tillbaka till henne och hämta den. Denna bruden var en riktigt nergången knarkare. Ståendes i en lägenhet som luktar kattpiss med min pojkvän som dreglar och är helt borta och nån brud som hade massa ticks och såg jävligt risig ut bland all sin smuts, där brast mitt hjärta! Det gjorde så ont att han hellre ville spendera sin kväll där än hemma med mig. Att han var så desperat för att få lite kokain. Hans kompis ringde idag så jag fick snacka med honom. Så min pojkväns kompis kom hit och skällde ut honom. Jag är ändå glad att jag lät min pojkvän ligga kvar på golvet, det är ett framsteg för mig annars hade jag hjälpt honom av med allt och i säng, igår sa jag "vill du ligga skönt så får du fixa det själv" han somnade där en stund sen kröp han upp i min säng, då gick jag och la mig i ett annat rum. Men det känns verkligen jobbigt att inse hur medberoende jag är för jag är det. Mår skit har inte ätit på en dygn, knappt på två. Gråtit och sovit- jag är helt slut :'(

Svar på tråden Älskling det är inte mitt fel- förlåt