• Betsy

    Skola när man flyttar hem (UK till sverige)

    Mina döttrar går nu i skola i UK. En i reception och en i year 2. Under sommaren kommer vi flytta tillbaka till Sverige. Där kommer de att börja på förskola (dagis) respektive årskurs 1. Hur har ni andra gjort, har ni ansökt om att de får hoppa över en årskurs i Sverige?

    Nackdelen med att hoppa över en årskurs (om det går?) är ju såklart att de är yngre än sina klasskompisar. Fördelen ser vi väl främst för den yngre, det känns knäppt att hon, som kommit in i skollunken med läxor var dag och som börjat läsa, skall börja på dagis igen. Men även för den äldre, kommer de att utmana henne så att det inte bara blir till att sitta av tiden?

    Och om den yngsta börjar på dagis, kan vi då få hjälp med att underhålla hennes engelska?

  • Svar på tråden Skola när man flyttar hem (UK till sverige)
  • YokohamaNr2
    Tow2Mater skrev 2012-12-20 17:31:42 följande:
    Pratar de svenska?
    Ja det är väl den stora frågan, det kan nog vara en stor omställning till att prata svenska på svensk nivå och svenska som utlandssvensk, jag bor också i UK och min äldsta går i Y1.

    Tror nog det bästa vore att de får börja i sin åldersgrupp och sen om det visar sig att det är för lätt mm så kanske en uppflyttning kan diskuteras, iom att det kommer bli en stor omställning för dem så skulle jag inte vilja att just det akademiska skulle vara den största utmaningen, de ska ju skaffa nya kompisar osv också
  • 3bairns

    Vi flyttade tillbaka till Sverige efter 5 år i Skottland i somras. Vår äldsta gick ut 4an i Skottland och fick börja 3an här i Sverige (dvs hon går med de andra födda samma år), Hon är född i December så för oss var det inte aktuellt att sätta henne i en högre klass. I engelska läser hon lite för sig själv eftersom hon enl läraren är på nivå med 9orna men alla texter för 9år är såklart anpassade i intresse etc till tonåringar.

    Vårt mellanbarn gick ut 1an i Skotlland och hon har nu börjat 1an en gång till och går då med barn födda året före henne. Hon är dock född i början av Februari så jag hade inga betänkligheter att sätta henne i en klass med äldre barn. Hennes lärare i Skottland tyckte också att det var viktigt att hon fick fortstätta skolan och inte bli satt i förskoleklass. På utvecklinssamtalet nu i höstas frågade jag läraren om dotten hade svårigheter pga åldersskillnaden men hon hade nästan glömt av att hon var en årgång yngre. Det är dessutom väldigt lyckat för klassen är en 1-2a så hon läser med 2orna bla eftersom hon redan kan det men socialt är hon inte så mycket yngre.

    Yngsta är 4 och gick på dagis och har fortsatt på dagis.

    Att behålla engelskan är inte det lättaste. Vi har inte fått någon hjälp men jag har hört andra som har fått det så det beror nog mycket på.   

  • tahira

    Vart i Sverige skall ni flytta? Har ni funderat på en Engelsk eller internationell skola? Vår son gick på "International Pre-School" innan vi flyttade till England, och hade vi flyttat tillbaka hade vi nog satt honom i Engelsk skola igen.


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Thedrjohn

    Vi går i samma tankar. Vi kommer att sätta barnen, som går i year 2 och 6, i en internationell klass som har undervisning på både svenska och engelska. Vår dotter kommer att hoppa upp ett år, eftersom hon ligger så långt fram på alla fronter.  Primary school i England är så pass bra att det finns en viss oro för hur det kommer att bli i Sverige, men vi vill göra vad vi kan för att dämpa chocken. Trist att inte längre ha skoluniform, och att vara Du och tjenis med lärarna.

  • hymafr

    TS: I Sverige får man bara hemspråksundervisning om man pratar språket hemma. (Är det tänkt iaf)

    Att ni skulle få någon som pratar engelska med era barn är inte troligt såvida de inte gör det själva för att de tycker det är roligt. Ni kan ju uppmuntra dagis- och skolpersonal att prata engelska.

    Ni får helt enkelt prata engelska hemma, köpa DVD:er utan svensk text/tal, etc...   

  • Betsy

    Tyvärr finns det ingen engelsk skola dit vi skall flytta, och den blommande läxhjälpsbranschen lyser också med sin frånvaro. Fick tips om att anlita engelsk barnvakt en kväll i veckan för att underhålla engelskan och det skall vi satsa på, utöver böcker och film på engelska.

    Efter lite velande har vi bestämt att de får gå med sina respektive årskullar. Att få nya vänner och komma in i gruppen kommer vara nog så jobbigt.

    Tack för alla värdefulla kommentarer!

Svar på tråden Skola när man flyttar hem (UK till sverige)