MalinEddie skrev 2012-12-20 19:49:54 följande:
Vad bra att hon ska gå kortare dagar efter nyår, kanske kan det påverka och då speciellt i en så känslig fas? Det är ju mycket intryck och tid borta från er idag som hon säkert gärna vill ta igen kvällstid.
Hur lång tid har ni gett det när ni har försökt korta dagsömnen?
Kan hon somna i er famn för att ni sedan lägger ner henne? Kanske skulle det underlätta för er och henne att flytta hennes säng (eller vagn om ni önskar fortsätta med det) till ert rum så ni slipper springa vid uppvak nattetid? Det är mycket vanligt att barn i den åldern blir närhetstörstande, upplevs klängiga och inte vill vill vara ensamma. Det är en mycket jobbig period i utvecklingen för dem. Våra barn som hade sovit hela nätter långt innan och i egen säng påverkades också av denna fas. För oss underlättade det att samsova nattetid. Nattningarna var svårare, att följa barnet var lättast men det måste givetvis finnas en balans. Att vara nära barnet är en sak. Att vagga eller vagna om man finner det jobbigt en annan.
Har ni provat att ge omega 3? Många upplever en positiv förändring på sömnen. I vilket fall skadar det inte.
Har ni förtroende för er BVC-sköterska? Många sköterskor idag har tyvärr inget annat att komma med än "låt barnet skrika och lämna det ensamt med sin gråt" vilket är det värsta man kan göra enligt min mening. Ventilera gärna era känslor men gör inget som går emot era instinkter. Be hellre att få prata med BVC-psykologen, de brukar ha mer kunskap.
Delar ni på nätterna idag för att underlätta er egen sömn?
Vi har gett det ca en vecka med förkortad sömn på dagtid. Kanske behövs det längre tid än så?
Hon somnade förut i vår famn hur lätt som helst, men inte nu. Då ska hon antingen busa i soffan eller åla sig ner på golvet.
Hon är inte klängig, visst vill hon att jag eller pappan ska titta vad hon leker med eller vad hon ska göra. Det är inte jobbigt utan mer roligt anser vi.
Omega 3 ska genast prövas! Jag kommer att prova och provar allt för vi är desperata just i detta ögonblick.
Vi har en underbar sköterska som verkligen tar allt på allvar och vi kan verkligen prata med henne om precis allting. Hon lyssnar och ger kloka råd om det vi vill ha hjälp med.
Jag vet dock inte om dom har öppet nu under jul och nyår, det ska kollas upp.
Risken är om vi flyttar vagnen/sängen till vårt rum, att hon vaknar så fort i rör oss i sängen, då hon är lättväckt.
Jag tar 90% av nätterna. Sambon tar över när han orkar.