• Anonym (ledsen)

liten bebis med extrem heshet och rosslig hals

Min lilla bebis på 6 veckor har vart lite små förskyld ett tag men idag har det slagit till ordentligt, han har lite förhöjd kroppstempratur, men är täppt i näsan och så extremt hes och rosslig i halsen att han knappt klarar av att skrika :( Är det farligt när dom är så rossliga och hesa ? Det låter hemskt att jag börjar gråta. Usch stackars liten :-=

• Svar på tråden liten bebis med extrem heshet och rosslig hals
  • Anonym

Jag hade utan tvekan åkt intill akuten med tanke på rs-viruset!

• jagälskarallaminabarn

Jag hade antingen åkt till barnakuten direkt eller ringt sjukvårdsupplysningen som åtminstone på flera ställen har tel 1177 och de kan nås dygnet runt. Vänta inte utan gör något omgående!

• Anonym

RS slår hårt mot små barn. Ring sjukvårdsupplysningen. De kommer säga åt dig att åka in.

• Anonym (ledsen)

Tack. Jag var ner till valniga vårdcentralen igår han lyssna på lungor och det lät bra, han sa då att så länge han äter och kissar som han ska är det ingen fara och det gör han. Alla säger så olika så man vet varken in eller ut :(

• Stålmamma

Håller med de andra åk in! Vad menar du med förhöjd temp? Är det typ 37,5 eller 38+ så det räknas som feber?

• jagälskarallaminabarn

Med tanke på att han är så rosslig som du beskriver, skulle jag absolut inte råda dig att gå på vad vc sa igår utan, som sagt var, ring åtminstone sjukvårdsrådgivningen och fråga.

Jag vill inte skrämmas men min son som nu är 3 år hade liknande bekymmer när han var drygt 1 år och det utmynnade i att vi nu ger honom astmamediciner p g a förkylningsastma (behöver förstås inte vara det för din lille men ändå). Det var aldrig någon akut fara för sonen visserligen utan vi behövde "bara" gå till vc som, efter att jag krävt det, remitterade till barnmottagningen då de förstnämnda inte hade kompetens nog att utreda honom, något som i sin tur gjorde att vi bara fick akutmedicin från början. Sedan dess går vi med honom på barnmottagningen och numera har vi fått så bra mediciner åt honom att akutmedicinen behövs otroligt sällan. Lycka till!

• kossi

Vi låg inne pga av att vår 2 veckors bebis fick feber.
    Hon hade varit förkyld i en vecka och fick feber på lucia (38,3)
    Ringde då 112 och rådfrågade.
    De skickade en ambulans.
    Hon hade rs-virus.
    Vi blev inlaga en natt då hon fick inhalera var 4;e timme,

RS virus kan bli mkt farligt på så små!
    De kan bl.a. Få lunginflammation.

Läkarna säger att man ska alltid åka in till akuten om barnet är under 6 månader med feber.

• kossi

Du ska inte ens vela eller tveka på att åka till akuten om barnet bara är 6 veckor!!

• Rainbowmamma

de sa de till och med på vårt BVC, får de feber när de är så små så ska man till sjukhuset.

Svar på tråden liten bebis med extrem heshet och rosslig hals