• Anonym (Älskad?)

Han har aldrig sagt att han älskar mig - trots tre år ihop!

Känner mig splitrad i min relation. Jag har en alldeles underbar pojkvän och är verkligen kär! Vi har det helt underbart tillsammans. Han ger mig kärlek, närhet, pysslar om mig och tar emot min kärlek. Men efter tre år ihop har han aldrig sagt att han älskar mig....det börjar tära på mig och jag vet inte vad jag ska göra!?

Jag vill inte BE om att få höra det. Jag ivll inte ifrågasätta varför han inte sagt det. Hoppas forfarande på att det ska komma från honom...

Jag har sagt att jag älskar honom och han har svarat, när vi en gång pratade om vi hade en gemensam framtid, att "men det är klart att jag älskar dig som person". Inget mer. Vi har båda varsitt långt förhållande bakom oss, han har varit gift men blev nog ganska bränd. Han älskade henne, men hon kände inte samma. Vi är särbos och har barn på varsitt håll och vi planerar inga gemensamma, där känner vi båda att vi är klara på den fronten.

Men om jag ska "våga" vara i denna underbara relation vill jag ju ha en bekräftelse på att jag är älskad. Jag vill inte ge mitt liv till honom om jag inte är älskad. Är det för mycket begärt? 

Har någon tips på vad jag skulle kunna säga eller göra?  

• Svar på tråden Han har aldrig sagt att han älskar mig - trots tre år ihop!
  • Philippa

Men snälla nån... om du KÄNNER dig älskad, varför ska han då behöva säga det??

En del kan bara inte säga dom orden...låt han vara! 

• Indianica

Jag är dålig på att säga "Jag älskar dig", min man är sådan som får "tvinga ur mig det". Jag vet inte varför, tror det har något med min barndom att göra, men vet inte. För mig är det för "stora ord" även om jag givetvis älskar min make, det är dock för svårt att säga det för det känns som att det aldrig "passar" utan bara blir krystat och så..... Men för mig så är det viktiga att man visar sin kärlek och det gör ju din pojkvän...och alla pojkvänner är faktiskt inte särskilt bra på det, ett av de vanligare problemen är just att kvinnor får "tvinga" sina män till kärleksfulla handlingar....

Vte inte om du blev klokare av mitt svar, men min åsikt är att de orden kan vara väldigt svåra att säga för vissa, även om man älskar

• Anonym (www)

Fast bara för att något är svårt så kan man ju säga det ändå för att man vet att den andra parten vill och behöver höra det.

• MrC

CRAP! Tre år tillsammans, han har inte sagt att han älskar dig och ni är fortfarande inte sambos? Diskuterar ni samboskap då? Varför har ni inte flyttat ihop?

-Nej, jag tänker inte raka mig bara för att du vill hångla. Skägget stannar!
  • Anonym (Älskad?)
    Indianica skrev 2012-12-20 22:37:20 följande:
    Jag är dålig på att säga "Jag älskar dig", min man är sådan som får "tvinga ur mig det". Jag vet inte varför, tror det har något med min barndom att göra, men vet inte. För mig är det för "stora ord" även om jag givetvis älskar min make, det är dock för svårt att säga det för det känns som att det aldrig "passar" utan bara blir krystat och så..... Men för mig så är det viktiga att man visar sin kärlek och det gör ju din pojkvän...och alla pojkvänner är faktiskt inte särskilt bra på det, ett av de vanligare problemen är just att kvinnor får "tvinga" sina män till kärleksfulla handlingar....

Vte inte om du blev klokare av mitt svar, men min åsikt är att de orden kan vara väldigt svåra att säga för vissa, även om man älskar

Tack för din input. Visst är det som du säger, att handlingen är det viktigaste. Tänkvärt. Jag har dock svårt att förstå hur det kan vara svårt att säga att man älskar någon om man gör det?
  • xXx
    Anonym (Älskad?) skrev 2012-12-20 22:32:36 följande:
    Känner mig splitrad i min relation. Jag har en alldeles underbar pojkvän och är verkligen kär! Vi har det helt underbart tillsammans. Han ger mig kärlek, närhet, pysslar om mig och tar emot min kärlek. Men efter tre år ihop har han aldrig sagt att han älskar mig....det börjar tära på mig och jag vet inte vad jag ska göra!?
    Man får nog vara kvinna om man ska resonera som du gör. Snacka går ju men handling är väl ändå av mer betydelse. Du säger att han ger dig kärlek, förhoppningsvis av egen fri vilja. Det är värt väldigt mycket.

Men för att försöka lösa ditt dilemma så bör du berätta för honom att det skulle betyda väldigt mycket för dig om du fick höra lite då och då att han älskar dig. Lägg inte fram det som ett krav eller kritisera honom. Berätta bara hur du skulle känna dig om du fick höra det. Sen är det upp till honom att göra det om han vill. 

kram
  • Anonym (Älskad?)
    MrC skrev 2012-12-21 05:33:20 följande:
    CRAP! Tre år tillsammans, han har inte sagt att han älskar dig och ni är fortfarande inte sambos? Diskuterar ni samboskap då? Varför har ni inte flyttat ihop?

Vi har inte tänkt att bli sambos de närmsta åren men det är av rent praktiska skäl. Vi har ganska många tonårsbarn, hans och mina, och det vore dumt att köpa en väldigt stor bostad för endast några år framåt innan de börjar flytta hemifrån. Mina barn har fått flytta några gånger och nu när de känner sig rotade hemma hos oss vill jag inte bryta upp dem från det. Att bo med så pass många tonårsbarn kan också tära på en familj i onödan, även om barnen trivs tillsammans. 

Vi spenderar gärna mycket tid tillsammans men både han och jag tycker i nuläget att det också är ganska bra att ha sitt eget för att få egen ensam tid i en så pass stor familj. Men jag VILL flytta ihop så småningom, men inte nu. Där känner vi vad jag vet samma sak även om vi inte diskuterat det djupare än så.   

MEN jag vill inte flytta ihop så småningom om jag inte vet om han älskar mig.    
  • Anonym (Älskad?)
    xXx skrev 2012-12-21 23:06:27 följande:
    Man får nog vara kvinna om man ska resonera som du gör. Snacka går ju men handling är väl ändå av mer betydelse. Du säger att han ger dig kärlek, förhoppningsvis av egen fri vilja. Det är värt väldigt mycket.

Men för att försöka lösa ditt dilemma så bör du berätta för honom att det skulle betyda väldigt mycket för dig om du fick höra lite då och då att han älskar dig. Lägg inte fram det som ett krav eller kritisera honom. Berätta bara hur du skulle känna dig om du fick höra det. Sen är det upp till honom att göra det om han vill. 

kram

Självklart sätter jag ett stort värde i hans handlingar som han gör av fri vilja. Som mina tankar går så är det mer hur det påverkar mig att jag inte får höra att jag är älskad, att han inte kan bekräfta med ord. För jag undrar varför såklart. Jag vill inte heller kritisera honom, bara tala om hur det påverkar mig att inte få höra det. Vill absolut inte ställa som krav, då är ju hela poängen borta. Det ska komma från honom av hans egen vilja för att det ska fylla sin mening. 

Ibland drar jag mig undan för jag inte orkar. Jag är inte den som är "nere" och därför tycker jag det ibland är lättare att hålla lite avstånd så att säga för att då kan helt enkelt inte orkar eller vill hantera jobbiga känslor. Då plockar jag bort det momentet och jag känner mig mer självständig och mindre påverkad.   
  • xXx
    Anonym (Älskad?) skrev 2012-12-21 23:14:40 följande:
    Ibland drar jag mig undan för jag inte orkar. Jag är inte den som är "nere" och därför tycker jag det ibland är lättare att hålla lite avstånd så att säga för att då kan helt enkelt inte orkar eller vill hantera jobbiga känslor. Då plockar jag bort det momentet och jag känner mig mer självständig och mindre påverkad.   
    Pratar vi om något helt annat nu ts?
  • Anonym (äsch)

Jag har inte sagt till min kille att jag älskar honom, vi har varit ihop i 4 år. Men jag älskar honom, vågar bara inte säga det.

• xXx
    Anonym (äsch) skrev 2012-12-21 23:19:03 följande:
    Jag har inte sagt till min kille att jag älskar honom, vi har varit ihop i 4 år. Men jag älskar honom, vågar bara inte säga det.
    Säg det på engelska då, det är mycket lättare Solig
  • Anonym (Älskad?)
    xXx skrev 2012-12-21 23:18:40 följande:
    Pratar vi om något helt annat nu ts?

Nej, jag beskrev hur det påverkar mig att jag inte har fått höra att han älskar mig.
  • Anonym (äsch)
    xXx skrev 2012-12-21 23:24:00 följande:
    Säg det på engelska då, det är mycket lättare Solig

Har nog sagt det i ett mess lr så på engelska, vet inte riktigt. Min kille vill att jag ska säga det, men jag kan inte säga det tyvärr. Jag vet ju ändå att det kommer att ta slut om några år mellan mig och min kille så varför säga det då?
  • Anonym (Älskad?)
    Anonym (äsch) skrev 2012-12-21 23:19:03 följande:

Men kan du beskriva varför det är så svårt eller varför du inte vågar? Vad är man rädd för? Jag är helt inställd på att man kan "skylla" på att det är svårt att säga det, om man inte är helt säker på sina känslor. 

Vill du inte bekräfta den du älskar? Han skulle förmodligen bli glad av att höra det och vad kan kännas bättre än att få göra den man älskar glad?

Inte alls någon kritisk mot dig, jag vill bara resonera.         
  • autumnleaves

Min partner talar ofta om för mig att han älskar mig, och ibland förmår jag mig inte att svara samma tillbaka Trots att jag känner exakt samma sak. Jag vet inte varför det blir så, oroar mig kanske för att det ska låta fånigt när jag säger det... Men även om det är svårt för mig att säga det till honom, så gör jag det ändå de ggr jag kan, och jag märker på honom hur mycket det betyder för honom - precis som att det skulle betyda mycket för dig att höra det från din partner. Så jag har full förståelse för den frustration du känner över att aldrig få höra dessa så efterlängtade ord, och kanske om du talar om för honom vad det skulle betyda för dig så kommer du så småningom få höra det när läget är rätt. :)

• Anonym (värre)

Tycker att det hade varit värre om han hade sagt att han älskade dig men hade ett beteende som inte levde upp tlll det han sa. Å andra sidan har jag en nära vän (man) som efter flera års förhållande inte sagt att han älskar sin särbo av den enkla anledningen att han faktiskt inte gör det.

• Maskot

Jag tror att din kille inte har tänkt på att just de orden är viktiga för dig att höra. Han tror nog att du ändå vet.

Jag tror att vi alltid mår bra av att få höra och veta att man är bra- betyder mycket- gör ett bra jobb eller vad det nu kan vara. På en arbetsplats blir man glad av att få cred- att chefen är nöjd med sitt arbete och tar sig tid att ge några ord- sånt får också en arbetstagare att växa och känna sig viktig.
    Självklart är det likadant i en relation. Även om omtanken och det man visar är viktig- så betyder även orden mycket.

Kan ni prata om känslor, tankar, livet, framtiden och drömmar annars? I sådana samtal om hur man känner och tänker- vad man har för behov och önskningar -  när stämningen är rätt- tycker jag du kan prata lite om vad som känns viktigt för dig. Jag tror att han kan komma på sig själv med att han kanske inte alls har resonerat som dig- utan att du behöver klanka ner på honom.       

Svar på tråden Han har aldrig sagt att han älskar mig - trots tre år ihop!