• Anonym

Hur gammal måste ett barn vara i sverige för att själv bestämma förälder?

Det är så här att jag har en 8 åring dotter,
    och är ensam vårdnadshavare, men hennes pappa har rätt att ringa en gång i veckan..
    och när han ringer så är det hot mot mig--
    han frågar vår dotter om mitt privatliv, vem jag träffar, vad jag gör, vem som är hemma hos oss..

vill påpeka att han bor i irak och fick utvisning efter att han misshandlade sönder mig..

nu är jag trött på allt detta, jag vill bara att han försvinner för gott från våra liv..
    jag har sparat han sms där han hotar..

min dotter hatar honom och vill inte prata med honom i tel..
    men "dom" tvingar henne..
    hur gammal måste hon vara tills hon bestämmer själv vem hon vill ha med och göra i sitt liv?
    har hört att det är 13 års gräns, stämmer detta?
    orkar inte med hans hot och rädsla att hans ska komma tillbaka och göra nått igen..

vad kan jag göra? fundera på gå till rätten, men kostar så mkt..

• Svar på tråden Hur gammal måste ett barn vara i sverige för att själv bestämma förälder?
  • Anonym

Jag skulle nog börja med att spela in alla hans samtal.
    Spara sms:en som du gör.

Samla ihop det efter en tid, gå till vårdcentralen och be att få hjälp för din dotter av psykolog eller kurator för att hantera detta. Gå till en sådan där får hon berätta hur hon mår på grund av detta. Ta alltihop, gå till socialen eller polisen. Inte allt kostar pengar.

• Anonym

18 när hon blir myndig! När han ringer henne så räcker det med att ungen säger hej jag mår bra sen kan luren läggas på. Kort enkelt koncist där han inte ges utrymme att ställa frågor eller ge hot

• Whitetrash86

Tror det är runt 12/13, tror inte att det finns en exakt ålder.

Men tycker som tidigare skrev att du även ska spela in samtalen. Sen säga till dottern att hon ska säga till sin pappa att hon inte vill prata om "dessa saker" och om han inte lyssnar på hennes önskan att bara prata om hur HON har det, att han saknar henne och "normala" saker så är det bara för henne att säga att hon inte vill prata mer denna gången och ge telefonen till dig.
    "Dom" kan kanske tvinga henne att ha samtal med honom varje vecka, men dom kan inte tvinga henne att lyssna på hot eller svara på frågor hon inte vill svara på! Och kan inte HAN acceptera det så är det HAN som förstör deras telefonsamtal och INTE hon/ni 

• Anonym

Tror att barn från 11 år får välja vem de ska bo hos, håller med om att korta ner samtalet till max en minut. Dottern har ju pratat med pappa samt spela in samtal. Spara allt och ta upp det i rätten. Lycka till.

• Anonym

Jag tror att det är runt 11 års ålder i NORMALA fall men detta är inte normalt. Jag skulle gå och göra det redan nu. Troligtvis slipper hon samtalen med tanke på hur han agerar.

• Lilith Dark

Man utgår ifrån barnets mognad så därför finns det ingen ålder fastslaget. Det finns mogna nioåringar som kan fatta bättre beslut och förstå konsekvenser än en omogen trettonåring. Däremot vid 16 får de själva skriva sig hos vilken förälder de vill.

LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • Angels

Det finns ingen lag som säger att det finns en ålder där barnet får välja själv. Det är en myt. Vid 16 års ålder får barnet skriva sig var det vill men först vid 18 får det bestämma skälv över sitt liv. Du kan inte spela in samtalen och ha som bevis om du vill ta det till rätten? Lagen säger att om den ena parten vet om inspelningen så är den tillåten.

• Anonym
    Angels skrev 2012-12-21 19:20:05 följande:
    Det finns ingen lag som säger att det finns en ålder där barnet får välja själv. Det är en myt. Vid 16 års ålder får barnet skriva sig var det vill men först vid 18 får det bestämma skälv över sitt liv. Du kan inte spela in samtalen och ha som bevis om du vill ta det till rätten? Lagen säger att om den ena parten vet om inspelningen så är den tillåten.
    Verkställighet av domar om umgänge (även per telefon) kan inte ske mot barnets vilja, annat än i undantagsfall, efter att barnet fyllt 12 år.
  • Grappa

Vem är "dom"? Finns ingen som kan tvinga varken dig eller barnet. Sluta svara helt enkelt.

Svar på tråden Hur gammal måste ett barn vara i sverige för att själv bestämma förälder?