• sgp43

Ni som är vana att leva i regnbågsvärlden

Hej. jag är strax över 40 och har berättat för barn exfru och andra att jag är gay, inga problem där. Den äldre sonen reagerade lite grann (40 min).
    Nu gällde det att acklimaticera sig till en helt ny värld.
    Jag har tre funderingar angående mina försök att acklimaticera mig

Det första jag stötte på, var denna fixering hur man är, feminin, bear, masculin etc.
    Jag stod nästan helt perplex, vad sjutton är detta. Räcker det inte med att vi redan är en liten grupp i samhället ca10%. Ska vi dessutom särskilja folk ännu mer inom gruppen?
    Det jag undrar varför detta definitionshelvete har uppstått? Fick till och med en fråga vilket pronomen jag använde om mig själv, nu blev det nästan kortis i skallen, kuggen slirade rejält, svaret, mitt namn brukar funka......eller duger inte det? Hon som ställt frågan hade stött på detta tidigare och blivit rättad av en gayman att han minsan skulle kallas hon.
    Hur kan detta vara viktigt? (eller så fattar jag inte alls)

Den andra funderingen handlar främst om gaymäns sexualitet.
    De olika sajter jag registrerade mig för att kunna träffa någon skilde sig rätt markant åt.
    De flesta är rena köttmarknader, ingen nämnd ingen glömd. Män i min ålder som letar efter sexpartners har ett språkbruk och attityd som är för mig mycket främmande. Brist på respekt var det första jag kom att tänka på, grova sexuella bilder vid 1:a kontakt. 
    Parodi på extrem manlig heterosexualitet som jag uppfattar det.

Den tredje funderingen tillhör oxå definationshelvetet men på ett litet annat sätt.
    hbt åtföljs alltid av sexualitet, ok jag köper det. Vad nu som läggs in i begreppen, har jag svårt att acceptera. Eftersom jag bevisligen har haft sex med en kvinna och levt  ihop en lång period, då måste jag vara bi-sexuell eller hur?. Definitationen på mig blir utifrån vilka jag kan ha sex med och det vänder jag mig skarpt emot. Reducerar man ner en människas känslor till fysiska aktiviteter för att kunna definera en människa, tappas mycket bort¨(i stort sett allt) av vad en människa egentligen är. Tar mig själv som exempel , jag har förmågan att älska människor som många andra. Jag älskade min fru men jag kunde inte känna kärlek till henne som kvinna. Däremot om jag kramar en man uppstår denna känsla direkt (alltså förmågan att kunna känna kärlek). Så jag är inte bi utan homo, förmåga att kunna ha sex finns nästan hos alla och ska inte definera oss eller fattar jag inte nu heller?

Den som orkat läsa igenom hela inlägget, grattis!
    Var bara tvungen att skriva av mig...

• Svar på tråden Ni som är vana att leva i regnbågsvärlden
  • Nintendo

Definitionerna fyller väl en slags funktion i vissa sammanhang, tex om man söker en viss typ av människa med specifika drag. Då kan en mer precis definition underlätta.

Man skiljer ibland på kärlek och sex. Då kan man vara biemotionell (kärlek för båda könen) och homosexuell (tänder bara på samkönade) exempelvis. Men vanligen är det kanske så att man inte gör det för att mångas lust och känslor riktas mot samma (spekulation).

Sen väljer man ju själv vad man vill använda för definition om sig själv. Är man inte bekväm med att kalla sig homosexuell så gör man inte det. Queer kanske känns närmre då. Man känner ju bäst själv vad som känns rätt.

Att en man vill kallas för "hon" har inget med sexualiteten att göra. Det handlar då om könsidentiteten, alltså vilket kön man uppfattar sig själv tillhöra "innerst inne" och att den inte stämmer överens med det biologiska könet. En man (eller för den delen en kvinna) som upplever sig själv tillhöra det andra könet kan ha vilken sexuell läggning som helst, precis som alla andra.

• EnAnonumius

Jag har en homosexuell kompis som har struntat i alla dessa epitet i "gayvärden".
    Han identifiera sig enbart efter vem han kan känna kärlek till. Han kan älska kvinnor som vänner/systrar, men inte som kärlekspartner i egenskap av att de är då "kvinna", så där är han homo och det är ut efter detta han själv identifiera sig som.

Mitt råd till dig är som sagt skit i alla dessa epitet, och välj den identitet och epitet som känns rätt för dig själv och stämmer med din bild av dig.

P.S

Nej jag är inte homosexuell själv jag är bara bi och jag skiter i dessa epitet hit och dit som man kan hitta.

Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • sgp43

Tack för svaren jag fått.
    Har nu släppt det mesta efter ha pratat med människor som har insikt i regnbågsvärlden.
    De har i princip sagt samma saker som ni. Bry dig inte var deras kommentarer, varar dig själv.

Det positiva är att känner mig mycket tillfreda nu och är evigt tacksam för famils och vänners reaktioner. Inte en enda har uttalat något negativt. Alla jag har berättat för att jag är gay har kramat mig och önskat lycka till.
    OBS har nästan bara manliga vänner. 

Ha de...

• Repan
    sgp43 skrev 2013-01-10 14:10:40 följande:
    Tack för svaren jag fått.
    Har nu släppt det mesta efter ha pratat med människor som har insikt i regnbågsvärlden.
    De har i princip sagt samma saker som ni. Bry dig inte var deras kommentarer, varar dig själv.

Det positiva är att känner mig mycket tillfreda nu och är evigt tacksam för famils och vänners reaktioner. Inte en enda har uttalat något negativt. Alla jag har berättat för att jag är gay har kramat mig och önskat lycka till.
    OBS har nästan bara manliga vänner. 

Ha de...

Lycka till!
  • Innerlig

Jag bara ler när jag läser ditt inlägg eftersom jag känner igen mig så oerhört. Jag är kvinna, och jag kom ut för 25 år sedan men jag upplevde exakt samma sak som du och när jag genom åren har pratat med andra om det har jag också mötts av förvånade blickar från de flesta (obs inte alla!).

Svar på tråden Ni som är vana att leva i regnbågsvärlden