• Anonym (räkor)

kan jag äta råa räkor? Gravid..

Hej!
    Jag är helt dum när det kommer till mat och vad som är vad, jag har googlat runt men hittar inget om just detta..
    Snart är det jul och gravad lax har jag ju hajjat att jag inte kan äta... Men jag undrar om jag kan äta räkor som varit frysta? små rosa räkor som man tinar upp och kan ha i salladen... kan jag äta det utan att behöva tillaga det??
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden kan jag äta råa räkor? Gravid..
  • puss

Råa? Vanliga räkor från frysdisken är ku inte råa.

• Anonym

De är som sagt inte råa är inte säker men tror ingen kan/bör äta råa räkor

• Lady Gaga
    OupaOupa skrev 2012-12-21 18:36:15 följande:
    Det är lugnt om du menar räkor med ansikten :))
    Silence! I KEEL you!
  • Anonym (räkor)

jag vet ju att räkor kokas på en gång, så därför e dom inte råa, men menade ej tillagade efter upptining, men då kan jag alltså äta det xD

• ummabdilleh
    Kusin Vitamin skrev 2012-12-21 18:30:05 följande:
    De är ju kokta, inte råa. Räkor kan man äta hur mkt som helst.
  • Lilia

Som alla säger så är de inte råa, utan kokta. Ingen bör äta råa räkor, om inte annat för att det inte är särskillt gott.

• Hemlig123

Men dom frysta i lösvikt? Är dom kokta?

• trebarn
    Hemlig123 skrev 2012-12-21 19:38:11 följande:
    Men dom frysta i lösvikt? Är dom kokta?

Ja det är de.Så länge de är rödrosa är de alltid kokta.
  • Anonym
    trebarn skrev 2012-12-21 19:41:02 följande:

Ja det är de.Så länge de är rödrosa är de alltid kokta.
    Helt rätt. Okokta är gråa! (du har kanske sett okokta thairäkor/jätteräkor?)
  • La Lola
    Gråa räkor = okokta = ingen vill äta såna (jo, nån finns det säkert men det låter förbaskat äckligt)
    Rosa räkor = kokta = tillagade = ok för gravida
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

Och ang gravad lax:
    "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.

Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

Och igen:
    "Vakuumförpackad rökt och gravad fisk kan innehålla bakterien listeria. Nyrökt och nygravad fisk, till exempel hemgravad, går däremot bra att äta. Om du äter julbord ute, fråga personalen om fisken har varit vakuumförpackad eller inte. Även fiskrom går bra när man är gravid."

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-vid-graviditet/Kan-jag-ata-julbord-nar-jag-ar-gravid/

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (grå)
    Anonym skrev 2012-12-21 18:34:08 följande:
    De är som sagt inte råa är inte säker men tror ingen kan/bör äta råa räkor
    Man kan äta råa räkor, de smakar lite sötaktigt. Finns i japansk mat tex.
  • Hickstead
     Kontrollera förpackningsdatum.
    Jag litar absolut inte på förpackningsdatum efter det senaste årets rapporter om butiker som märker om ost, köttfärs och annat. 

Jag gravar laxen själv och den rökta låter jag bli i år.

• bradfield
    Lilia skrev 2012-12-21 19:34:21 följande:
    Som alla säger så är de inte råa, utan kokta. Ingen bör äta råa räkor, om inte annat för att det inte är särskillt gott.

Joho, råa räkor finns som sashimi till exempel. Smakar inte så mycket men de är väldigt möra :)
Svar på tråden kan jag äta råa räkor? Gravid..