• Aileen Allannah

Ansiktskräm? Kan man inte ta Miniderm eller nåt..?

Happ. Jag har plötsligt börjat få snortorr hud på vintern. Särskilt i ansiktet. Den är torr på ytan, men jag får fortfarande en del finnar då och då. Mina hudvårdsrutiner ser ut som följer.

Jag duschar då och då. Inte varje dag, men åtminstone varannan. Då sköljer jag också av ansiktet. Med vatten. Ibland skrubbar jag med någon gammal ansiktsscrub jag har i badrumsskåpet. Klart!

Sen tittar jag mig i spegeln och ser TORR HUD. Det stramar och kliar och är allmänt oskönt. Jag har också nån ansiktskräm från Vichy som jag använder, men jag misstänker att den börjar bli lite till åren nu. Om ungarnas Miniderm står närmast händer det att lite sån åker in i ansiktet. Eller i värsta fall Helosan, men det säger folk att det inte är så lämpligt?

Så, ge mig era bästa tips! Jag orkar inte hålla på och kladda med en massa olika krämer och dutta med oljor och ha mig, jag vill gärna bara ha nån tvåstegsvariant (på sin höjd), inte svindyr heller.

/ Hälsningar ett latarsle med torr hud.

• Svar på tråden Ansiktskräm? Kan man inte ta Miniderm eller nåt..?
  • dec2010

En torr hud behöver rengöras för att ta bort de döda (o torra) hudcellerna o den behöver fukt.

Köp nästan vad du vill så länge du köper samma märke o något som är anpassat till ansiktet samt torr hud.

Olika sorters hud i ansikte o kropp.

Om man använder massa olika märken så är risken att de motarbetar varandra. Vilket ger ett värre resultat.

• Clotilda

Jag använder miniderm som nattkräm när jag är torr. Mirakelmedel säger jag. Kör på!

• Aileen Allannah
    dec2010 skrev 2012-12-21 22:34:53 följande:
    En torr hud behöver rengöras för att ta bort de döda (o torra) hudcellerna o den behöver fukt.

Köp nästan vad du vill så länge du köper samma märke o något som är anpassat till ansiktet samt torr hud.

Olika sorters hud i ansikte o kropp.

Om man använder massa olika märken så är risken att de motarbetar varandra. Vilket ger ett värre resultat.
    Men alltså, jag är ju bara yttorr, kan man ändå säga att jag har torr hud? För kör jag miniderm ibland så blir huden alldeles flottig och konstig, och det gillar jag förstås inte. Men mot torr hud, och både rengöring och kräm? Fan då.
    Clotilda skrev 2012-12-21 23:19:54 följande:
    Jag använder miniderm som nattkräm när jag är torr. Mirakelmedel säger jag. Kör på!
    Då måste du väl rengöra huden på morgonen igen?
    Run to the hills skrev 2012-12-21 22:29:23 följande:
    Finns en på Apoteket som heter canoderm, lite tjockare än miniderm. Den är bra tycker jag!
    Använder du den i ansiktet?

• dec2010

Då är du nog normal till torr skulle jag säga. :)

• Aileen Allannah
    dec2010 skrev 2012-12-22 11:17:46 följande:
    Då är du nog normal till torr skulle jag säga. :)
    Kan man alltså köpa den som luktar godast då? (Du märker ju hur insatt och intresserad jag egentligen är av min hud...)
  • Clotilda

Självklart rengör jag.

Morgon: tvätt med cleanser, dagcreme, ögoncreme
    Kväll: make up remover, cleanser, toner, miniderm

• dec2010

Bättre att satsa på en handkräm som doftar gott o ha parfymfritt till ansiktet. Dock kan man ju ha doftande saker ändå, för att ingredienserna i det är vettiga.

Jag jobbar med kostnadsfri hudvårdsrådgivning, så jag är van vid att många inte har så mycket koll (innan). Det brukar ge sig på en timme. ;) jag lär dig gärna mer ingående o tipsar. Men då får du skicka pm här så löser vi det (om vi bor i samma landsände annars har jag säkert nån kollega).

• Run to the hills

TS: ja i ansikte och på kropp under vintern. Jag rengör inte med några särskilda produkter eftersom jag tycker att min hud mår bäst av att jag låter den vara.

Svar på tråden Ansiktskräm? Kan man inte ta Miniderm eller nåt..?