• Skåning80

    Har jag tagit rätt beslut??? :S

    Jag har träffat en tjej i ca 1 mån och som ganska nyligen gått ur ett särbo förhållande. Hon har varit väldigt öppen med att berätta att det inte kändes bra rent praktiskt och att hon bara skulle ta tag i att hämta sina saker som hon fortfarande hade kvar hos honom. Under tiden utvecklade vi en fantastisk vänskap och attraktion för varandra och allting har varit helt fantastiskt sedan dess.

    Dock för drygt 1 v sedan bestämde hon sig för att ta tag i det hela och åka och hämta sin saker. Hon berättade att hon tyckte det var jobbigt att hämta sakerna och att hon hoppades på att de fortfarande kunde ha en vänskapsrelation. Sedan dess har de pratat lite då och då och när det kom på tal för några dagar sedan, så förklarade jag för henne att det var viktigt att han förstod att det verkligen var slut dem emellan. Dock har hon varit väldigt hemlighetsfull med sin mobil sedan hon hämtade sakerna och jag började ana oråd att allting inte var som det skulle.

    Jag konfronterade henne häromdagen när hon först hade pratat i telefon med någon och precis lagt på luren för att natta sina barn, då det ringde igen. Eftersom föregående samtal verkade viktigt, trodde jag givetvis att det var samma person som ringde igen, varav jag tog upp luren för att kunna ge den till henne snabbare. Till min förvåning såg jag att det var hennes ex och en äcklig känsla sköljde över mig.
    Jag berättade då för henne att det var hennes ex som precis hade ringt och frågade om det var något hon vill berätta för mig. Hon svarade att hon inte visste varför han ringde, varav jag förklarade nervöst att jag inte är svartsjuk men att det inte kändes bra att han ringde, eftersom allting var så nytt mellan henne och mig och hennes separation från honom. Jag var tvungen att gå kort därpå och vi skildes åt med en puss och långvarig kram.
    Jag ringde upp henne 1 h senare och hon berättade att hon kände att det inte riktigt kändes avklarat med hennes ex och att hon behövde tid för sig själv.

    Dagen efter skickade hon meddelande och förklarade att hon upplevde att allting kändes kaosartat. Hon förklarade att dagarna vi hade tillsammans hade känts bra men att hon inte vet riktigt hur hon känner inför allt och med sitt ex.
    Jag frågade varför hon inledde något med mig om hon inte kände att hennes ex var ett avslutat kapitel, varav jag fick till svar att hon nu hade funderat på det och att hon inte ville lura någon. Jag förklarade att jag kände mig lurad och trodde vi inledde något för att hon verkligen hade gjort ett avslut med sitt ex, varav hon svarade att hon själv också trodde det var avslutat men att det nu inte känns riktigt avklarat.
    Min nästa fråga var om hon ville göra ett nytt försök med honom och då svarade hon att hon inte vet hur det blir men att hon inte vill spela någon ett spel; lura någon och att hon behöver fundera på hur hon vill ha det och vad hon skall göra.
    Hon förklarade att hon inte vet vad hon känner för honom och eftersom det inte kändes avklarat så ville hon heller inte inleda något med mig (trots jag var en "fantastiskt person och att hon inte ångrar något"), utan måste först reda ut allting.
    När jag jag då förklarade att hon redan hade inlett något med mig, så svarade hon bara "ja jo jag vet".

    Vidare förklarade jag att jag inte är något andra hands alternativ och att hon bara får en chans med mig, varpå hon svarade att jag självklart inte var det och mmmm.
    Det sjuka i det hela är att hennes ex inte vet att hon träffar mig och att han inte vet om hur hon har funderat gällande honom. 

    Det var då jag beslutade mig för följande... Jag skrev att hon får ta och reda ut det hon har med sitt ex och att så länge hon kände det hon kände för honom, så ville jag inte vara med i det spelet. Jag kände mig utnyttjad och att om hon skulle ångra sig, så behöver hon verkligen kämpa för mig, eftersom jag verkligen hade visat hur mycket jag tyckte om henne.
    Hon svarade ja, men att hon hoppades att vi ändå kunde vara vänner och att vi får se vad framtiden har att ge.
    Jag förklarade att jag upplevde att hon då gjort sitt val, varav hon svarade att hon inte har gjort något val och om vi ändå kunde vara vänner eller om jag inte ville vara det.
    Mitt sista svar då till henne var att eftersom hon inte ansåg att det var avslutat med hennes ex, så ger hon ju honom ytterligare en chans och att hon därmed gjort sitt val.

    Frågan är då om jag har tagit rätt beslut gällande henne eller om jag kan uttrycka det på annat sätt?
    Uppskattar alla råd som kan ges... 


    Uppskattar alla råd som kan ges...
  • Svar på tråden Har jag tagit rätt beslut??? :S
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Det bästa du kan göra är att respektera det hon säger och inte pressa på. Jag förstår att du tycker mycket om henne och gärna skulle vilja att ni var tillsammans. Hon har varit mycket öppen och ärlig mot dig och det är väldigt bra. Det brukar ofta vara precis som hon beskriver det efter en separation. Man behöver tid för sig själv att bearbeta allt och det kan kännas förvirrat. Om man separerar samtidigt som man träffar en ny blir det vanligtvis för mycket på en gång. Den nya relationen får ingen riktig chans eftersom det samtidigt pågår en separationsprocess.

    Om hon känner sig pressad av dig blir det negativt för henne och er. Visar du henne förståelse och ger henne tid kan det bli något positivt. Jag förstår att för dig blir det mycket osäkerhet och ovsshet. Du behöver ta ställning till om du kan stå ut med det. Gör du inte det så blir det bättre för dig att klippa banden och gå vidare. Även om du skulle göra så, så vet man aldrig om ni möts i framtiden när allt lagt sig på plats. Livet för ibland ut en på irrvägar som det är svårt att förstå meningen med. Långt senare kanske man förstår.

    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Har jag tagit rätt beslut??? :S