• Anonym (vanligt?)

Har testat linser - nu kommer det vatten gegga ur ögat sedan dess

Har testat linser idag och fick jobba ganska länge med det, kanske två timmar innan det lyckades. Ögat är ganska irriterat och tar ont. Men det är helt normalt antar jag. Men det vätskar också, kommer ut vätska eller lite gegga ur det. Inflammation kan man ju inte få direkt efteråt så det kan det ju inte vara. Jag har svårt att se klart med glasögon nu för vattengeggan kommer i vägen...och kan inte gnugga bort det heller för det tar ont. VÄntar tills det kommer i ögonvrån och tar bort det då. Är detta normalt för er som testat linser?

• Svar på tråden Har testat linser - nu kommer det vatten gegga ur ögat sedan dess
  • Julibebisen12

låter inte normalt :/ ring optikern imorgon

enda gången jag får gegga är när jag sovit med linser... det är rätt obehagligt då det torkar under natten och sen kliar det

dock har jag ej linser ofta och sover med dem ännu mindre, är endags

• Anonym (..)

Nej så ska det inte vara. Sen att du fick kämpa i två timmar med att få in linserna är nog boven i dramat. Du kan ha skadat ögat eller fått in bakterier där. Låter som en ögoninflamation. Då måste du ut med linserna snarast och låta det läka ut.

Själv har jag dygnetrunt månadslinser. Behöver inte ta ur dem mer än varannan vecka eller en gång i månaden. Visst lite extra grus i ögonen på morgonen är det, men i övrigt inga problem alls.

Med träning och vana kommer insättningen att bli lättare.

Något som också kan vara är att du råkat få in ett skräp mellan linsen och ögot. Hur som, ut med linserna direkt.     

• Anonym (vanligt?)

Jag har inte haft linserna på mig idag, testade bara att lägga in dem och att ta ut dem. Så jag har den inte där nnu...och inflammation kan man väl inte få på en timme? Tyckte jag redan där vid optikern fick dessa slem i ögat.

Det var första gången jag testade idag, därför tog det så länge.   

• Lätt

Har optikern visat hur du ska sätta in linserna? Måste ju vara en riktig pina för ögonen att greja med dem så länge...

• Anonym (..)

Nej riktigt så fort brukar inte inflamationer komma, men om du skadat ögat eller fått skräp i det så produceras vätska för att läka ut det. Försök få tag i en optiker imorgon som kan titta på ditt öga.

Sen finns många olika linssorter. Och förr var det mer noga med tillvänjnings perioder. Dock andades inte linserna lika bra då som nu. Sen så kan ögonformen fungera bättre eller sämre med olika linser. 

Det tar absolut tid i början. Bara att träna på att kunna peta sig i ögonen (även utan att sätta in linser) kan vara bra. Sen så gör jag på mitt vis. Sätter linsen mellan två fingrar, sätter in linsen med fingrarna satt mot ögat och väntar ett litet tag så linsen får suga fast, sen tar jag försiktigt bort fingrarna, tar tag i ögonfransen och lyfter ögonlocket på plats över linsen, sen trycker jag lite på ögonlocket (med stängt öga). Funkar bra för mig iaf (även om det kan låta omständigt).   

• Lätt

Jag brukar göra så här: tvättar händerna, torkar inte av dem utan låter dem förbli blöta. (Att föredra framför handduksludd på händer och då linser!) Sedan lägger jag linsen på fingertoppen, trycker in den (inte hårt, men så "luftbubblan" försvinner). Sedan tittar jag så mycket nedåt jag kan. Då åker linsen på plats!

Svar på tråden Har testat linser - nu kommer det vatten gegga ur ögat sedan dess