• saaanna

Behöver hjälp att få ordning på 1åringens sömn

Har en pojke som ska fylla 1 år om två veckor. Har sedan en tid tillbaka problem m att få honom att sova. Har hela tiden ammat honom till sömns både på kvällen och natten men det har jag lyckats bryta nu då jag till slut ammade konstant från elva på kvällen till sex på morgonen. Han har alltid fått somna i min eller min killes famn och alltså inte lärt sig somna i egen säng. Mest för att jag har tyckt att det är mysigt och det tycker jag fortfarande. När han somnar lägger vi ner honom i hans säng. När han sen vaknar på natten måste han få välling för att somna om. Då tar jag in honom till vår säng för att han inte ska väcka storasyster. Men sen ligger han ju inte still. Kastar sig fram och tillbaka, vill ligga jättejättenära, vill amma och slita och dra i mina bröst. Det känns ibte som att han sover speciellt gott. Är det kanske typiskt för åldern? Han är precis på väg att lära sig gå. Ofta vill han sen gå upp mellan halv fem och sex. På dagarna sover han bara ett pass, ibland en halvtimma ibland två timmar. Är det någon som skulle vilja dela med sig med lite konkreta tips, helst inga sömnmetoder som att skrika sig till sömns då han delar rum med sin syster. Tack tack och god jul!

• Svar på tråden Behöver hjälp att få ordning på 1åringens sömn
  • Tokern

Mina barn har varit så när de lärde sig gå. Det är nog en period då de behöver lite extra föräldrakontakt.

• Mammans lilla prins

Min son blir 1 år i februari..
    Han har alltid haft en bra dygnsrytm men han har alltid vaknat många gånger... I november/december blev det värre.. Då kunde han vara uppe mellan 3-5 på natten. Han var inte alltid ledsen utan ville leka och var hur pigg som helst.
    Han har blivit MYCKET gnälligare vid läggningen också, kan ta över en timme att få honom att somna.. Trots fasta rutiner och olika metoder som vi provat. Nu håller han på att lära sig att gå plus att två tänder är på gång.. Sömnlösa nätter... Jag vet inte vad jag ska prova för att han ska sova!

• Pralina 81

Jag har inga råd att ge men du är inte ensam om att inte få sova. Vår dotter strular otroligt mycket med sömnen nu. Hon är 13 månader och dels tror jag att det är kindtänder på gång och dels så håller hon på att lära sig att gå. Nattningen tar lite längre tid och hon vaknar vid 01-02 och är vaken till 03-04 på morgonen. Sen sover hon 1-2 timmar om jag har tur och bökar fram till 7 då vi går upp. Hon vill gärna amma eller ligga och pilla och dra i brösten så det går ju inte att sova. Har testat det mesta men det är väl en period med strulig sömn som förhoppningsvis går över snart. Inatt fick jag hela 2 timmars sömn.

• Arwen77

Har samma problem med min ettåring, det har blivit knöligare nätter nu sen han börjar få sina kindtänder. Vi lämnar honom till mormor ibland så vi får sova! Han brukar k

Svar på tråden Behöver hjälp att få ordning på 1åringens sömn