• bukaka

    Dotter ratar frukost & äter bara pasta

    Hur skulle ni ha gjort om ni var i min situation?

    Jag har en flicka på 11 mån, som aldrig äter frukost. Hon tackar nej till allt, även sina favoriträtter. Vill bara bli ammad. Pga det har jag fått flytta gröt-måltiden till lunchen, så att hon i alla fall får i sig grötens alla vitaminer, mineraler mm. Men då äter hon ju "vanlig mat" (typ pasta, kött, grönsaker) endast på kvällen. Räcker det för ett barn? Hon är underviktig, ska tilläggas. Eller bör jag sluta ge gröt till henne övh, och erbjuda henne vanlig lunchmat när det är lunchdags? 

    Sedan har vi ett annat problem - till kött, fisk och allt annat äter dottern bara pasta. Ris, bulgur, couscous, precis som köttfärs (t.ex. i lasagne) är för smuligt för henne. Potatis ratar hon, hur jag än tillagar den. Det blir så att hon äter pasta VARJE dag (samma sort också), ibland flera ggr per dag... Är det normalt i längden? Är inte pasta näringsfattig?
    Finns det någon med potatisratande barn som har fått dem att gilla potatis tack vare nåt hemligt recept? :)))) 

  • Svar på tråden Dotter ratar frukost & äter bara pasta
  • Natulcien

    Hur äter hon? Äter hon själv? För många barn matvägrar ju om de blir matade, men äter glatt om de får plocka själva.

    Och om hon ammas så får hon ju i sig alla näringsämnen hon behöver. Men visst behöver hon ju lite mer snart, men så länge hon vill amma är det ju ingen panik.

    Vår son gillar inte heller potatis. Inte kokt och inte ugnsbakad. Men han äter potatismos.

    Jag skulle nog prova att ge lagad mat både till lunch och middag och kanske ge lite gröt som mellan- eller kvällsmål...

  • mammatilljames

    Potatismos? Det är en favorit här. Ris kan vara svårt, eftersom det är både rätt torrt och smuligt.. Men med sås på riset funkar det oftast bra! Min sin var mycket för gröt i samma ålder, vi minskade grötmålen och ökade mat. Ibland lät vi det bli pasta 7 dagar på en vecka, och veckan efter kanske han fick pasta 2 gånger. Nu är sonen 19 månader och allt slinker ner även om han ibland inte ens vill ha sin favorit. Han är inte särskilt kinkig iallafall :) lycka till

  • myone

    Gör det som passar bäst för er. Så länge som hon växer som hon ska så är det oftast ingen fara. Min son är 2år och har i många perioder matvägrat eller bara velat ha viss mat.
    Här äter vi lagad mat en gång om dagen (mitt på dagen) och det funkar alldeles utmärkt. Någon gång i veckan blir det lagad mat till kvällsmat med (kanske 2 ggr)

    Ge henne det hon tycker om, men servera även alternativ. Tvinga aldrig henne att äta.

    Funkar det för dig att amma på morgonen så fortsätt med det. 

  • bukaka
    Natulcien skrev 2012-12-22 11:43:16 följande:
    Hur äter hon? Äter hon själv? För många barn matvägrar ju om de blir matade, men äter glatt om de får plocka själva.

    Och om hon ammas så får hon ju i sig alla näringsämnen hon behöver. Men visst behöver hon ju lite mer snart, men så länge hon vill amma är det ju ingen panik.

    Vår son gillar inte heller potatis. Inte kokt och inte ugnsbakad. Men han äter potatismos.

    Jag skulle nog prova att ge lagad mat både till lunch och middag och kanske ge lite gröt som mellan- eller kvällsmål...
    Hon får plockmat, ja. Potatismos tycker hon inte om, varken om hon får försöka äta själv eller om jag matar henne.

    Vi har försökt med lagad mat till lunch och middag den senaste veckan, men då har gröten uteblivit. Och för mig känns det osäkert, det känns som att hon får ut mer av gröten... 
  • bukaka
    mammatilljames skrev 2012-12-22 12:50:02 följande:
    Potatismos? Det är en favorit här. Ris kan vara svårt, eftersom det är både rätt torrt och smuligt.. Men med sås på riset funkar det oftast bra! Min sin var mycket för gröt i samma ålder, vi minskade grötmålen och ökade mat. Ibland lät vi det bli pasta 7 dagar på en vecka, och veckan efter kanske han fick pasta 2 gånger. Nu är sonen 19 månader och allt slinker ner även om han ibland inte ens vill ha sin favorit. Han är inte särskilt kinkig iallafall :) lycka till
    Tack! Vi ska försöka!
    Nej, potatismos och ris med diverse såser funkar tyvärr inte heller :( 
  • bukaka
    myone skrev 2012-12-22 12:54:32 följande:
    Gör det som passar bäst för er. Så länge som hon växer som hon ska så är det oftast ingen fara. Min son är 2år och har i många perioder matvägrat eller bara velat ha viss mat.
    Här äter vi lagad mat en gång om dagen (mitt på dagen) och det funkar alldeles utmärkt. Någon gång i veckan blir det lagad mat till kvällsmat med (kanske 2 ggr)

    Ge henne det hon tycker om, men servera även alternativ. Tvinga aldrig henne att äta.

    Funkar det för dig att amma på morgonen så fortsätt med det. 
    Vad äter din son på morgonen och kvällen? :)
    Grejen är ju den att hon inte växer som hon ska, hon är för smal både för sin ålder och sin längd. :( 
  • myone

    En dag hemma så äter han ungefär så här.

    ca 8 - välling
    10:30 mellis - oftast en frukt
    12:30 middag - lagad mat
    15:30 mellis - smörgås, youghurt, frukt, gröt - han får välja själv
    18:30 kvällsmat -  en liten smörgås (någon gång blir det lite lättare lagad mat)
    20:00 välling

    Är han på dagis äter han endera en flaska välling eller frukost där beroende på när han börjar.
    ca 9 frukt
    11:15 lunch - lagad mat
    14:10 mellis- smörgås, fil
    (16:30 frukt - om han är där så länge)
    17 - kvällsmat - youghurt, smörgås, gröt - han väljer
    18:30- välling

    Har försökt med två mål med lagad mat, men då vill han inte ha välling på kvällen, och äter han inte det så sover han inte, så detta har varit lösningen för oss.

    Han har alltid varit liten, ligger under normalkurvorna, men följer sin egen kurva och det är huvudsaken. Alla barn är olika. 

  • bukaka
    myone skrev 2012-12-22 14:08:23 följande:
    En dag hemma så äter han ungefär så här.

    ca 8 - välling
    10:30 mellis - oftast en frukt
    12:30 middag - lagad mat
    15:30 mellis - smörgås, youghurt, frukt, gröt - han får välja själv
    18:30 kvällsmat -  en liten smörgås (någon gång blir det lite lättare lagad mat)
    20:00 välling

    Är han på dagis äter han endera en flaska välling eller frukost där beroende på när han börjar.
    ca 9 frukt
    11:15 lunch - lagad mat
    14:10 mellis- smörgås, fil
    (16:30 frukt - om han är där så länge)
    17 - kvällsmat - youghurt, smörgås, gröt - han väljer
    18:30- välling

    Har försökt med två mål med lagad mat, men då vill han inte ha välling på kvällen, och äter han inte det så sover han inte, så detta har varit lösningen för oss.

    Han har alltid varit liten, ligger under normalkurvorna, men följer sin egen kurva och det är huvudsaken. Alla barn är olika. 
    Jag önskar att det också hade funkat för oss att ha smörgås, gröt mm. som mellanmål. Men får dottern det, vill hon inte äta huvudmålet om ett par timmar. 
  • bukaka
    myone skrev 2012-12-22 19:28:16 följande:
    Kan du skriva hur en typisk dag ser ut hos er?

     
    Ungefär såhär, men det beror på hennes sovtider också:

    8.00 - amning
    10.00 - frukost, men då kanske bara 1/3 av en smörgås
    11.30 - amning
    13.30 - lunch, gröt
    15.30 - amning
    17.00 - någon frukt eller grönsak, typ paprika 
    18.30 - middag (pasta+grönsaker+kött/fisk)
    20.30 - amning

    Och så ammar jag henne också 5-6-7 gånger per natt. 
Svar på tråden Dotter ratar frukost & äter bara pasta