• Anonym (J)

Vart tog min mage vägen i v 18?! Jätteorolig!

Min mage har blivit mindre - mycket mindre! Har läst om svullnad som kan lägga sig osv, men så här sent? Läste någonstans också att livmodern drar sig längre uppåt och blir "ovalare" nu, och att det också kan göra att den ser mindre ut. Vad tror ni? Eller är det något fel?

Känner inga fosterrörelser, inga gravidsymptom, kan fortfarande ligga på magen, har fått tillbaks min midja som helt försvann ett tag och jag har inte gått upp alls i vikt (var inte trådsmal men heller inte särskilt överviktig). Mest orolig är jag nog över att magen är mindre och att midjan krympt igen...

Såg bebis på VUL för ett par veckor sedan, pga tidiga sammandragningar, men då såg allt bra ut. Kan magen ändra sig under graviditeten? Jag är verkligen sjukt orolig, så tacksam för svar!

{#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Vart tog min mage vägen i v 18?! Jätteorolig!
  • första pyret

Min mage hade krympt mot slutet när man mätte, men det berodde på att bebisen hade "åkt ner" i bäckenet. Vissa bär sina bebisar mer mot ryggen, o som du säger om svullnader som kan lägga sig, ingen såg att jag var gravid förrän i v 18-19 (med första barnet, andra barnet såg man snabbare) så om du haft svullnad som nu lagt sig så kanske magen snart växer till sig. Men jag vet hur orolig man kan bli så för din egen skull hade jag bokat en extra tid för koll.

• Anonym (J)
    första pyret skrev 2012-12-22 13:52:34 följande:
    Min mage hade krympt mot slutet när man mätte, men det berodde på att bebisen hade "åkt ner" i bäckenet. Vissa bär sina bebisar mer mot ryggen, o som du säger om svullnader som kan lägga sig, ingen såg att jag var gravid förrän i v 18-19 (med första barnet, andra barnet såg man snabbare) så om du haft svullnad som nu lagt sig så kanske magen snart växer till sig. Men jag vet hur orolig man kan bli så för din egen skull hade jag bokat en extra tid för koll.
    Åh, tack för svar! Jag läste som sagt att magen letar sig uppåt och får en ovalare form, det skulle ju kunna förklara saken. Men jag tycker det är läskigt att jag inte gått upp i vikt, att jag fått mer midja än vad jag hade de första veckorna och att jag snarare blivit smalare på vissa ställen än jag var innan jag var gravid (benen tex). Har RUL på torsdag, så får vackert vänta men det hade känts så skönt att få höra någon som varit med om liknande.
  • Lostbehind

Är i v 26 och min mage är olika stora beroende på hur den ligger i magen, vissa dagar är den ENORM, vissa dagar syns den inte alls, då ser jag bara plufsig ut :) och jag har inte heller gått upp något i vikt, är tom smalare än innan jag blev gravid (förutom magen då) blev också lite nojig när magen blev mindre helt plötsligt, men mot kvällen brukar den komma tillbaka ;) hoppas det löser sig för dig :)

• första pyret

Med första barnet kände jag fosterrörelser dagarna innan rul. Alltså i v 18. Så för den sakens skull ska du inte vara orolig. Försök att lugna ner dig, stress är inte heller bra för barnet... Ta ett bad och samla tankarna. Jag tror inte du har något alls att oroa dig för. Men finns det något som kan oroa en mer än att vara gravid? ;)

• Anonym

jag kände fosterrörelser första gången i v 25 med första barnet och 23 med andra, så när man känner dom är verkligen helt olika!! (jag är tydligen helt okänslig på insidan, för BM skrattade när hon lyssnade på hjärtat för dom sparkade som galningar och jag kände ingenting alls. 

• DexX

Min mage krympte också runt v. 18 men nu i v 20 är den större än innan! Va likadant förra graviditeten! Har heller Inge symptom förutom en massa bebissparkar och jag kan också ligga på mage till och med på golvet! Så du kan nog vara lugn :)

• Anonym (J)
    DexX skrev 2012-12-22 22:12:42 följande:
    Min mage krympte också runt v. 18 men nu i v 20 är den större än innan! Va likadant förra graviditeten! Har heller Inge symptom förutom en massa bebissparkar och jag kan också ligga på mage till och med på golvet! Så du kan nog vara lugn :)
    Om du bara visste hur skönt det var att läsa detta! Nu på morgonen var magen nästan platt (!) och jag hade fortfarande inte gått upp, möjligtvis ett halvt kg men tror inte det. Tyckte att jag hade rejäl kula förra veckan Rynkar på näsan Vill bara göra RUL nu så jag ser att allt är bra....
  • DexX
    Anonym (J) skrev 2012-12-23 08:45:37 följande:
    Om du bara visste hur skönt det var att läsa detta! Nu på morgonen var magen nästan platt (!) och jag hade fortfarande inte gått upp, möjligtvis ett halvt kg men tror inte det. Tyckte att jag hade rejäl kula förra veckan Vill bara göra RUL nu så jag ser att allt är bra....

Va bra att jag kunde lugna dig lite iaf :) men man blir ju hel galen när man är gravid! Man böir ju orolig för allt! Och i nästan alla fall fanns inget att oroa sig över egentligen, Men efter RUL och när man känner sparkarna regelbunden brukar oron lätta lite, iaf för mig :P
  • Anonym (J)
    DexX skrev 2012-12-23 09:17:04 följande:

Va bra att jag kunde lugna dig lite iaf :) men man blir ju hel galen när man är gravid! Man böir ju orolig för allt! Och i nästan alla fall fanns inget att oroa sig över egentligen, Men efter RUL och när man känner sparkarna regelbunden brukar oron lätta lite, iaf för mig :P
    Jag brukar vara en cool lugn människa i alla situationer, haft hästar och hundar i hela mitt liv och tar allt som det kommer, men nu, när jag är på tjocken, har jag blivit som förbytt. Är orolig över precis allt! Min sambo orkar snart inte med mig...

Jag har tyckt mig känna rörelser i magen, vid samma tid på kvällarna, men vågar inte spika att det är bebis för tänk om man kommer till RUL och det visar att lilla hjärtat inte slår. Jag intalar mig det värsta hela tiden. Och som grädden på moset KRYMPER magen och jag har inte gått upp i vikt. Hittar "tecken" på att något är fel hela tiden.
  • Anonym

Jag var en av de som inte gick upp i vikt när jag var gravis,, jag åt å åt å tå men gick inte upp, men bäbisen växte och mådde bra som den skulle.

• DexX

Haha jag va lika dan även om de kändes som en rejäl Flashback från när mitt första barm börja sparka kunde jag inte säga att jag va säker OM bebis inye skulle leva på RUL! :P tror de är en försvars mekanism! Tror du kommer lugna dig lite efter RUL! Men sen blir de ännu mer oro när bebisen kommer ut! Haha när man blir gravid startar en livslång oro! ;D

• Anonym (J)
    Anonym skrev 2012-12-23 09:44:59 följande:
    Jag var en av de som inte gick upp i vikt när jag var gravis,, jag åt å åt å tå men gick inte upp, men bäbisen växte och mådde bra som den skulle.
    Jag har varit en riktig godisråtta i hela mitt liv, nu äter jag mer än någonsin, och med det höga kcal-intaget jag har på ett dygn BORDE jag gått upp. Om bara allt är som det ska blir jag ju dock inte ledsen för att jag inte fetat på mig särskilt mycket Glad
  • Anonym (J)
    DexX skrev 2012-12-23 10:04:37 följande:
    Haha jag va lika dan även om de kändes som en rejäl Flashback från när mitt första barm börja sparka kunde jag inte säga att jag va säker OM bebis inye skulle leva på RUL! :P tror de är en försvars mekanism! Tror du kommer lugna dig lite efter RUL! Men sen blir de ännu mer oro när bebisen kommer ut! Haha när man blir gravid startar en livslång oro! ;D
    Men PUST! Om jag är sådan här nu, hur kommer det bli sedan? Slut som människa innan 30? Börjar fundera på vad man gett sig in på...
  • DexX
    Anonym (J) skrev 2012-12-23 10:14:03 följande:
    Men PUST! Om jag är sådan här nu, hur kommer det bli sedan? Slut som människa innan 30? Börjar fundera på vad man gett sig in på...

Haha som sagt jag var och är lika!! Första månaderna va jobbiga med massa oro från min del, men sen släpper de ju bra mkt men man kommer ju alltid vara orolig att något ska hända ens barn! Men de kommer ju inte styra ens liv! Då hade jag aldrig skaffat en till! :)
  • caelum
    Anonym (J) skrev 2012-12-23 09:34:23 följande:
    Jag brukar vara en cool lugn människa i alla situationer, haft hästar och hundar i hela mitt liv och tar allt som det kommer, men nu, när jag är på tjocken, har jag blivit som förbytt. Är orolig över precis allt! Min sambo orkar snart inte med mig...

Jag har tyckt mig känna rörelser i magen, vid samma tid på kvällarna, men vågar inte spika att det är bebis för tänk om man kommer till RUL och det visar att lilla hjärtat inte slår. Jag intalar mig det värsta hela tiden. Och som grädden på moset KRYMPER magen och jag har inte gått upp i vikt. Hittar "tecken" på att något är fel hela tiden.
    Hahaha jag gjorde precis likadant, medan BM hade på det där kladdet på magen frågade hon om jag känt några rörelser, "Njaaa... kanske...." Nu blev jag ju tillbakaflyttad lite så förstår att hon var tveksam då det var lite tidigt (var i vecka 17) men jag känner fortfarande samma rörelser fast starkare och nu är jag i vecka 20 och då är det ju absolut bebisen Min bebis låg långt ner på rul, vid urinblåsan, så tror det är därför jag inte fått så mycket mage än. Nu börjar det dock vända och jag har fått en liten men fin D form på magen Men på morgonen är den fortfarande nästan som innan jag blev gravid, då jag visserligen hade lite put men inte gravidput liksom...
  • Anonym (H)

Hur har det gått för dig TS? Har de ungfär lika som dig, är i vecka 15 och tycker min mage blivit mindre än den var förra veckan..

• Anonym (J)
    Anonym (H) skrev 2013-04-15 18:24:10 följande:
    Hur har det gått för dig TS? Har de ungfär lika som dig, är i vecka 15 och tycker min mage blivit mindre än den var förra veckan..
    Det har gått bra hittills! Är i v 34 och stor som ett cirkustält på magen :D Jag har fått veta att magen kan se mindre ut omkring dessa veckor just pga att den växer uppåt (ur bäckenet) och blir då lite långdragen och inte lika putig. Putmagen kom tillbaks i v 20 och därefter. Det är säkerligen samma sak för dig, men jag vet hur orolig man kan vara! ;) Ta du och vänta ett par veckor så ska du se att magen kommer tillbaks!
  • Anonym (v. 16)

Åh tack för denna tråd, nu blev jag lugnare. Är i v. 16 och magen är mindre än för några veckor sedan...men tänker lugna mig nu och hålla ut.

Svar på tråden Vart tog min mage vägen i v 18?! Jätteorolig!