• HS1
    Äldre 22 Dec 14:47
    1346 visningar
    1 svar
    1
    1346

    Låta ojämnställdheten vara skäl för att göra slut

    Hej!

    Jag och min kille har varit tillsammans 2½ år och bott tillsammans i 1½ av dem åren. Han har inte haft en fast inkomst de senaste 2 åren och han söker inga jobb alls. Han är väldigt kräsen, säger att han inte vill ta skitjobb för att han är bättre än så och att han inte vill börja om på ruta ett. Han verkar tycka att han är bättre än alla andra och han vill bara ägna sig åt sånt som han tycker är kul. Han vill att jag ska stötta honom i hans drömmar, han vill bland annat bli bilsportproffs. Problemet är att jag studerar på heltid, tar studielån och jobbar extra samtidigt. Jag har försörjt honom i stort sett sen vi flyttade ihop. Jag äger lägenheten men han har inte betalat hyra till mig sen i februari och han är nu skyldig mig 45 000 kr i bara räkningar (jag har även fortsatt betala hans avbetalningar hos inkasso). Utöver det så är det jag som betalar all mat etc. I somras jobbade han och tjänade mycket pengar, men han spenderade allt på sig själv och köpte bland annat en sportbil och i stort sett inget av pengarna gick till vårt gemensamma liv. 

    Jag har såklart tröttnat på att jag försörjer honom, så vill jag inte ha det. Om han bara försökte och sökte jobb skulle det vara en sak, men han har sökt 1 jobb på 6 månader.  Jag älskar honom men situationen känns ohållbar. När ska han börja ta ansvar och ta tag i sitt liv? Vad ska jag göra för att få honom att söka jobb? Jag försöker vara stöttande, jag letar jobbannonser på nätet men varje gång jag ställer krav på honom så blir han arg och börjar skrika. Han gör ingenting hemma heller, varken lagar mat, städar, diskar, tvättar. Allt ansvar ligger hos mig, han tar inget alls. Han säger att han har tappat motivationen. Om dagarna är han i garaget och meckar med sin sportbil, sover eller spelar dataspel. De pengar han ibland får in spenderar han på saker till sin bil. 

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Låta ojämnställdheten vara skäl för att göra slut
  • Äldre 23 Dec 09:23
    #1

    Hej!

    Som direkt svar på din fråga tycker jag att du skall göra slut. Så här kan du inte ha det. Kärlek är ett ömsesidigt givande och tagande. Han utnyttjar dig och tar inte ansvar för situationen. Det bästa du kan göra är att göra slut så att han får ta ansvar för sin egen situation. Så länge du stöttar honom så mycket riskerar han bara att låta bli att göra förändringar. Du kommer att förlora mer och mer pengar och bli mer besviken och uttröttad.

    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Låta ojämnställdheten vara skäl för att göra slut