• Indiansommar

Rocky road julgodis

Har köpt ingredienser till rocky road, men är det någon som har bra tips och idéer om vad jag ska tänka på när jag gör dem? 
    Är det smidigast att göra dem i en gratängform eller ska man lägga dem i mini muffnins formar? 
    Kör ni med hela dumle kolor eller delar ni dem? 

• Svar på tråden Rocky road julgodis
  • Elin 885

vilka är det som ska äta? nötallergiker?

• Elin 885

ok ja men då är det väl bara att smäcka ned allt i någon form? =)

• Indiansommar

Jovisst.... men jag efterfrågade om det är något sätt som är bättre än något annat! Lite praktiska tips typ... Flört

• Hanna36

Jag brukar ta en bakplåt och lägga bakplåtspapper i botten... =)

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Elin 885
    Indiansommar skrev 2012-12-22 16:18:09 följande:
    Jovisst.... men jag efterfrågade om det är något sätt som är bättre än något annat! Lite praktiska tips typ... Flört
    ja du menar så, men gör som ovan skrivit vettja =).

• Thessalie

Inte i gratängform!! Det gjorde vi och det gick inte att få ut det sen... Våra blev bara i småbitar efter vårt kämpande =P

• alifewithoutme

hällde min i en gratängform (på ett bakplåtspapper så man lätt kunde få ut den). Valde att halvere dumlen, samt är ett tips att ta ut den strax innan den hårdnar till på riktigt för att dela den i småbitar. Valde även ljus choklad (ej vit) och det är jag tacksam över. 

Min kusin gjorde ett annat Rocky road utan dumle och med mörk choklad.. inte god. 

• Elin 885
    Thessalie skrev 2012-12-22 17:25:41 följande:
    Inte i gratängform!! Det gjorde vi och det gick inte att få ut det sen... Våra blev bara i småbitar efter vårt kämpande =P
    du har givetvis bakplåtspapper i formen först som täcker i formen och kanterna!
  • Indiansommar

Fick ett lite mera fudgit recept på rocky road, det blev supergott!!!

100 gmörk chokklad (70%)
    100 g
    200 g mjölkchoklad
    25 g smör
    1 burk kondenserad mjölk
    2 tsk vaniljsocker
    3 dl minimarsmallows
    1,5dl jordnötter
    1 dl pistagenötter
    dumlekolor som jag delar på mitten

Bryt chokladen i mindre bitar, smält den tillsammans med smöret o mjölken över ett vattenbad. Låt svalna något o rör ner vaniljsockret
    Blanda i marshmallows, jordnötter, pistagenötter och dumlekolor. Bred ut smeten i en form, 20x25, klädd med alluminiumfolie. Ställ i kylen för att stelna i 4 timmar, skär i bitar o förvara i kyl. Jag "strösslade" över lite nötter o marshmallows innan det stelnade. Jag valde att hälla i minimuffinsformar, så blir det lite mer lätthanterligt!

Svar på tråden Rocky road julgodis