• M I M M I

    Era erfarenheter av föräldrautbildning inför adoption?

    Hej!

    Vi ska snart börja vår ubildning inför adoption och jag undrar hur ni som redan har gått den har upplevt kurserna. Jag vet att det är olika på olika ställen, så berätta gärna var och när ni gick den.

    Vi ska gå en kurs som anordnas av folkuniversitetet...

    Jag vill gärna höra både ros och ris, och vilka tips ni har för oss som ska gå igenom den, vad kan vi vänta oss?

    Tack för all information =)

    Kram från mig


  • Svar på tråden Era erfarenheter av föräldrautbildning inför adoption?
  • Pippi Långstrump

    Det bästa med kursen att vi blev ett härlig gäng som träffas ett par gånger om året :)
    Lycka till med kursen och vägen till ert barn.
    / Pippi

  • M I M M I

    Tack så mycket!! Jag har funderat på det - vet inte hur många deltagare som kommer gå, än så länge var det bara vi och ett par till anmälda, och det krävs minst 3 par för att kursen ska gå... Så blir nog ingen stor grupp direkt, men vore kul om man klickade någorlunda så man kan ha bra samtal och så..


    Tack för ditt svar!!


  • Selma1966

    Det bäst var möjligheten att snacka av sig med andra i samma sits. Vi fick vänner vi fortfarande har även om barnen inte direkt träffas ( olika åldrar och lång resväg). Jag var däremot förvånad över att de flesta var rätt dåligt pålästa och inte kände till vissa regler och olikheter på länderna. Själv hade jag bokhyllan full av adoptionsböcker när vi kommit så långt. Vi adopterade från ett relativt "litet" adoptionsland (Ryssland) så vi var ensamma i klassen som skulle dit. Därför saknade vi mer kunskap och information därifrån (tror det är fler som adopteras därifrån nu). Det var så specifika regler för Ryssland (flera resor, flera läkarintyg både i Sverige och i Ryssland etc).

    Men tanka läraren på så mycket frågor som möjligt. Ställ alla dumma frågor ni kan för det är där ni har chansen. Var öppen inför övriga deltagare och försök håll kontakten om ni kan... Alltid skönt med ett kontaktnät med andra som adopterat. Man har ofta vänner som är vana vid barn men inte med adoptionsspecifika frågor.

  • M I M M I

    Tack snälla Selma för ditt svar, många bra tips! vi har sikter inställt på 2 länder i dagsläget, också små, så jag känner igen det där. Har hunnit läsa igenom alla böcker om adoption som har varit ngt att ha på biblioteket i stan. Ska bli spännande att gå kursen, har höga förhoppningar på den känner jag

  • Selma1966

    Finns många bra bloggar på nätet om folk som ska/har adopterat. Både svenska och utländska. Där hittar man många bra tips. Särskilt om man letar folk som adopterat från det ställe man själv valt eller med barn med liknande särskilda behov ex. Jg följde många amerikanska bloggar ett tag. Olika lagar, regler, väntetider... men bra info om adoptionsländerna, barnens utveckling, barnhem, foton etc. Numera tänker vi knappt på adoptionen till vardags längre (även om vi talar om det med sonen).

  • Selma1966

    ... Tryckte på knappen för tidigt... Det jag ville komma fram till var att de sista två åren så fullkomligt sög jag in all info om adoption som jag bara kunde hitta. Därför var bloggarna toppen. Men jag köpte även böcker på nätet. Adlibris har en del på svenska och engelska. Men jag köpte även från www.amazon.co.uk.

  • M I M M I

    Jättebra, ska kolla på utländska bloggar, har jag inte ens tänkt på! Tack!!!

  • linte

    Vi blev klara med utbildningen för drygt 3 månader sedan. Innehållsmässigt var kursen en besvikelse, de flesta av oss som gick kursen hade bättre koll än de som höll i den men diskussionerna var givande. Vår kurs var tyvärr uteslutande fokuserad på negativa saker med adoption vilket gjorde det lite jobbigt i längden. Någon gång kanske man skulle kunna få prata om något positivt eller höra om några familjer där adoptionen gått bra.

    Det mest givande var definitivt att lära känna de andra 4 paren som gick kursen. De är underbara människor och vi träffas regelbundet för fika och middagar. Superskönt att få råd och stöd av några som går igenom samma sak och dessutom är det ju alltid trevligt med nya vänner.

    Lycka till!

  • M I M M I

    Iinte tack för ditt svar! Tråkigt att det var så på er kurs, är lite av min fasa tyvärr vilka var det som höll i er kurs? Skönt att ni hittade bra vänner i de andra kursdeltagarna, det hoppas jag med på

    Lycka till vidare i processen!

  • M I M M I

    Ah, vad tråkigt att de hade den inställningen tyckte du att utredarna hade det med? Där vi ska gå är det folkuniversitetet som
    håller i kursen. Har ni hittat något land?

Svar på tråden Era erfarenheter av föräldrautbildning inför adoption?