• tystlängtan

    F-skatt vs FA-skatt

    Jag fattar inte riktigt när man ska F-skatt och när man behöver FA-skatt. Ok, det står att om man både har enskild firma t.ex. och en anställning så ska man ha FA-skatt. Men jag tänker såhär: jag ska starta en enskild firma i vår och har därför ansökt och blivit godkänd för F-skatt.

    Verksamheten kommer dock bara att pågå i några månader på våren och några på hösten. Däremellan vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Om jag bestämmer mig för att ta något kortare vikariat t.ex., måste jag ha sett till att ha sökt om FA-skatt innan då eller vad gäller egentligen?

  • Svar på tråden F-skatt vs FA-skatt
  • Stormorsan
    tystlängtan skrev 2012-12-22 23:47:50 följande:
    Jag fattar inte riktigt när man ska F-skatt och när man behöver FA-skatt. Ok, det står att om man både har enskild firma t.ex. och en anställning så ska man ha FA-skatt. Men jag tänker såhär: jag ska starta en enskild firma i vår och har därför ansökt och blivit godkänd för F-skatt.

    Verksamheten kommer dock bara att pågå i några månader på våren och några på hösten. Däremellan vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Om jag bestämmer mig för att ta något kortare vikariat t.ex., måste jag ha sett till att ha sökt om FA-skatt innan då eller vad gäller egentligen?
    Då måste du givetvis ha en FA skattsedel eller hade du tänkt att själv betala in skatt och arbetsgivaravgifter på dina vikariat? 
  • tystlängtan
    Stormorsan skrev 2012-12-23 08:20:36 följande:
    Då måste du givetvis ha en FA skattsedel eller hade du tänkt att själv betala in skatt och arbetsgivaravgifter på dina vikariat? 
    Nä, såklart inte, jag förstod som sagt inte riktigt bara. Förstod inte om det endast gällde längre anställning eller om det gällde även om man tog mindre vik och så.

    Tack för ditt svar. 
  • Malin17

    Det är jätteviktigt att du registrerar dig för F-skatt innan du börjar jobba i ditt företag annars kan dina kunder åka på och betala dina sociala avgifter och din skatt. Det är inga kunder som blir överlyckliga av detta precis, så det är ganska säkert att de inte kommer att anlita dig igen. Sen ska du skriva klart och tydligt på dina fakturor att du är godkänd för F-skatt. Stort lycka till med ditt företagande!

Svar på tråden F-skatt vs FA-skatt