• Thera0

Ångest, kramp, smärta eller hjärtproblem??

Jag har senaste månaderna fått extrem ångest, tror jag samt panik attacker. Nu senaste veckorna har jag börjat fått ont / ett tryck över brösten på en helt annan nivå än ångest-trycket så att säga. Jag har problem med andningen varje dag nu. Förut var det bara några stunder per dag och speciellt under natten. Jag är lite hypokondrisk av mig eller jag är det och har självklart (dumt nog) kollat upp det på nätet. Har sett allt ifrån tysta hjärtinfarkter till lugnkatarr(?) och att stress kan leda till hjärtproblem. J

ag fick min första ångest attack (jag-tror-jag-ska-dö-attack) när jag var 10-11 år. Efter det har jag haft väldiga problem med ångesten och panik. Eftersom jag vet att jag är hypokondriker så tänka jag fråga om det är fler med ångest som känner så här. Ett tryck över brösten, ont mellan brösten och upp till halsen, ont i nacken, ryggen, armarna. Även ont vid hjärtat och revbenen. Några gånger vi njurarna. Men mest vid lungorna och problem med att andas. Som att lungkapaciteten inte är 100%.

Jag är så fruktansvärt rädd för att kvävas eller få hjärtinfarkt. Jag har äntligen fått ångest medicin men jag kan inte ta det. Då jag är rädd för biverkningarna, där det står att om man har hjärtsvikt och hjärtproblem med mera så ska man vara försiktig och att det ger hjärtklappning och till med hjärtstillestånd (1 av 1000 eller mer). Men även om det är få som får det är jag övertygad om att jag kommer vara en av dom. Hur får ni när ni har ångest? 

• Svar på tråden Ångest, kramp, smärta eller hjärtproblem??
  • elyse

Men du har ju inga problem med hjärtsvikt? Vet du, jag tror att dessa panikattacker och ångest, som du nu kan förebygga, är större påfrestning på din kropp än en medicin. 

• Thera0
    elyse skrev 2012-12-22 23:53:02 följande:
    Men du har ju inga problem med hjärtsvikt? Vet du, jag tror att dessa panikattacker och ångest, som du nu kan förebygga, är större påfrestning på din kropp än en medicin. 
    Jag kan ha det eftersom jag har stress, ångest. panik, oror och lågt blodtryck. Om jag tar ångest medicinen kan jag få hjärtstillestånd, kramp, andnöd med mera. 
  • Orchidea

Vad har du fått för medicin för ångesten? Jag gissar på någon slags antidepressiv medicin. Alla har biverkningar i början, det är helt normalt. Ofta kan ångesten kännas lite värre riktigt i början, men det är viktigt att inte ge upp för det ger med sig. Du kan bra prova medicinen, för biverkningarna som kan komma dödar ju inte en efter de första tabletterna även om man kan känna av dem. Blir biverkningarna alltför jobbiga, ja då är det ju bara att kontakta läkaren igen och be att få byta. Väldigt många har nytta av denna typ av medicin, så jag tror att det innebär ett mycket större lidande för dig att inte ens prova den. Ta emot den hjälp du kan få.

• Fontana

Panikångestatacker kan mycket väl förväxlas med begynnande hjärtinfarkt. Visst är det fruktansvärt obehagligt.

Jag gissar att du är ganska ung ännu, så risken för hjärtinfarkt är nog väldigt liten. Hitta en bra läkare som du kan lita på och, som Orchidea sa: ta emot den hjälp du kan få! "Hypokondri" kan man nog inte medicinera mot, men förmodligen så lugnar den också ner sig när ångestsymptomen dämpas. Allt hänger ju ihop.

• pluvdo

Jag har också stora problem med ångest och senaste veckorna har jag känt en smärta i och tryck över bröstet på vänster sida. Vet inte om det är fel på hjärtat eller om det är psykiskt, men oavsett vilket så tär det ju på krafterna att gå runt och oroa sig hela tiden. Och jag har också ångestdämpande som jag, på grund av eventuella biverkningar, inte vågar ta. Moment 22. :)

• Vårflickan84

men gud, känner igen mig här.
    ska träffa en kurator idag faktsikt. första gången i mitt liv. vet inte hur det går till.. kanske får prata av sig liksom.
    men innan jul var det två dagar som jag konstant hde ett megatryck över bröstet och ont under revbenen. det gick över under ledigheten men det är smått tillbaka nu.
    är extremt hypokondrisk av mig och tror jag har dödsjukdomar varje dag typ.... usch 

• Fontana

Vårflickan:

Gå till din vanliga läkare (så brukar det väl heta, men hur många av oss har en egen läkare?) eller vårdcentral och tala om hur du känner och se till att de tar ett EKG. EKG:t är väldigt bra på att hitta alla verkliga hjärtåkommor. När det visar sig att du inte har något hjärtproblem (som jag tror att resultatet blir) så lugnar bara det lite. Sedan finns det alltså mediciner eller KBT (kognitiv beteendeterapi) som kan hjälpa mot ångestsyndromen.

Svar på tråden Ångest, kramp, smärta eller hjärtproblem??