• Anonym

Måste man ha despens för att torka äldre i rumpan på ålderdomshem??!

Fikade med en vän idag, och så kom vi in på ämnet "praktik". När jag gick i 8an praktiserade jag på ett äldreboende. Berättade vad jag fick göra, och sa att jag fick torka en brukare efter att denne gjort nummer 2. Varpå hon säger att det tror inte jag på, man måste ha dispens för att torka en efter toalettbesök. WTF?? Vi människor torkar oss varje dag!? Var detta nån fix idé från hennes sida eller är det verkligen så?! 
    Seriösa svar tack=) 

• Svar på tråden Måste man ha despens för att torka äldre i rumpan på ålderdomshem??!
  • Loriyana

Jag har också gjort praktik på ålderdomshem och jag fick torka de äldre efter toalettbesök. Inget konstigt med det.

• Momalicious

Ingen aning, men det verkar väldigt konstigt att du fick göra sånt när du var så ung. När jag sommarjobbade på ett äldreboende när jag var 16-17 fick jag inte göra nåt sånt.

• Anonym
    Loriyana skrev 2012-12-23 22:49:02 följande:
    Jag har också gjort praktik på ålderdomshem och jag fick torka de äldre efter toalettbesök. Inget konstigt med det.
    Ja visst låter det knäppt..... Krävs väl liksom inget tillstånd för att torka en i rumpan när vi själva torkar oss varje dag
    Momalicious skrev 2012-12-23 22:49:27 följande:
    Ingen aning, men det verkar väldigt konstigt att du fick göra sånt när du var så ung. När jag sommarjobbade på ett äldreboende när jag var 16-17 fick jag inte göra nåt sånt.
    Jomen, det fick jag. Fick vara med på rätt mycket, fick prova duscha en brukare med, men det va på brukarens villkor.

• FlitigaLis

Jag jobbar inom äldrevården och när vi har haft praktikanter under 18 så har de fått vara med och bädda och fixa frukost. Vid hygien och lyft har de inte fått vara med, pga regler

• Anonym (Dsk)

Nej du behöver inte något särskilt tillstånd för att hjälpa en patient med hygien. Förmodligen har din vän blandat ihop det hela med delegation som man behöver för att få ge patienter läkemedel.

• izgo

Whaaat?
    Jobbar inom vården.
    För att visa framfötterna har jag gjort precis alla uppgifter och det har aldrig sagt något
    Om detta. (under praktik har jag ej haft delegering dock, så ej medicin)
    Är det en praktikant som är där för att pröva på arbetet kommer jag "kräva" inom mig att jag inte tänker arbeta med någon som inte tänker torka bajs. Larvigt. Tänk så matar man en boende som spyr?...

• Anonym

vad tusan är despens? dispans eller?

däremot behöver man enligt mig utbildning för att arbeta med människor- helt oavsett vilken ålder brukaren har.Att borsta tänderna t.ex. på en annan människa är inte lätt -helt oavsett hur många gånger man gjort det på sig själv.Att hjälpa någon med personlig hygien kan man också göra på olika sätt och med så lite genans och obehag för brukaren som möjligt.Jag började själv inom äldreomsorgen en gång i tiden utan utbildning och det är sorgligt att det går till så!  

• kikkie

Vi får inte heller låta praktikanter under 18 år utföra hygien eller vårdrelaterade uppgifter

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-23 23:26:05 följande:
    vad tusan är despens? dispans eller?

däremot behöver man enligt mig utbildning för att arbeta med människor- helt oavsett vilken ålder brukaren har.Att borsta tänderna t.ex. på en annan människa är inte lätt -helt oavsett hur många gånger man gjort det på sig själv.Att hjälpa någon med personlig hygien kan man också göra på olika sätt och med så lite genans och obehag för brukaren som möjligt.Jag började själv inom äldreomsorgen en gång i tiden utan utbildning och det är sorgligt att det går till så!  
    www.synonymer.se/
  • Sarah84

Arbeta en del inom vården som yngre. Innan man fyllt 18 fick man göra allt utom lyft & dela mediciner. Men att torka de gamla i ändan behövdes ingen deligering på direkt =)

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Anonym

man bör ha en grundutbildning  de flesta blir undersköterskor

• Cadencee

Vad jag lärt mig under gymnasiet (omvårdnadspeogrammet) får man inte göra något som har med medicin, dusch/tvättning o dyl. om man är under 16 år när det är praktik, har med hygienregler bland annat att göra. Är du under 18 men går omvårdnad så får du göra dessa saker (ej medicin) pga utbildningen.

• elefantmamman

Saker och ting ändras hela tiden så dom regler som gällde när du hade praktik kanske har ändrats. Jag fick också torka rumpor och byta blöjor på äldre, men då var jag 16, är 32 idag.

Svar på tråden Måste man ha despens för att torka äldre i rumpan på ålderdomshem??!