• Anonym (kul?)

När blir det roligt med barn?

Jag undrar när det blir roligt med barn? När vänder det och det roliga överväger det jobbiga/tråkiga? Jag har två krävande pojkar, 1,5 år samt 3 år 3 månader och jag tycker ärligt talat inte att det är roligt nån gång att ha barn! Tuffa nätter, tidiga mornar, bråk och trots hela dagana. Tjat, skrik, utbrott och griniga barn. Ska det vara så här? Jag behöver inga kommentarer om varför jag skaffade barn till att börja med eftersom jag ofta tänker det själv, men hur sjutton kan man veta HUR fruktansvärt jobbigt och tråkigt det faktiskt är med barn innan man skaffar dem?

Häromdagen var vi i pulkabacken och där var även en pappa med två äldre pojkar, ca 5-6 år och där var det också sura miner och gnäll och då blir jag gråtfärdig och tänker att fortsätter detta elände även när de är så gamla?

Finns det någon annan som känner så här eller har känt så här och som det sedan har vänt för?

Jag har flera mammor runt omkring mig som verkligen älskar det här med att vara mamma och att vara med sina barn är det bästa som finns. De får mig att må illa och tycka ännu sämre om mig själv.

Ibland när jag tänker tillbaka på hur mitt liv var innan jag skaffade barn börjar jag gråta för att jag tycker det var så underbart då och jag saknar det livet. Jag blir arg på mig själv för att jag inte njöt mer av att inte ha barn då.

Hjälp, hur gör jag med detta kaos som finns inom mig?? 

• Svar på tråden När blir det roligt med barn?
  • Anonym (Upprörd)

Alltså. Vart har du läst att barn är som en dans på gröna ängar?
    Jag tror att du bör börja med att ändra din egen negativa inställning.
    När man läser såna här inlägg blir man orolig för hur många föräldrar som slår sina barn.
    Det finns ju andra människor som vill ha dina barn och kan vårda och uppfostra dom om du inte klarar av det. 

• 2pågar

Alla tror jag känner kaos emellanåt!! Men nu är jag den som njuter av mina barn :) 18 månader och 3,5 år gamla :)

Jag har valt att skaffa dem :) dom är mitt ALLT!!!

Om du tittar på dina barn...vad ser du då?
    Dom kommer från dej... Du har valt att sätta dom till världen... Dom har ej bett om att få komma till dej..DU valde dom!

Om du FÖRSÖKER se de vackra i dom... Hur dom ser på dej.. DU är deras mamma och dom älskar dej villkorslöst ... Utan dej skulle som ej finnas!

Jag lovar dej att trotsen, bråken och allt jobbigt kommer att fortsätta ett bra tag, MEN jag tror det blir lättare när dom blir äldre, då man kan prata med dom på ett annat sätt, dom förstår på ett annat sätt!

Håll ut och se dom mysiga ljusa underbara stunderna!!!

Kramar och God Jul!!!

• Loriyana

Jag tyckte det blev betydligt roligare när dottern fyllde fyra och hela treårstrotsen var över. 4-5 är en underbar ålder :)

• Anonym

De blir ju ganska fort större och mer självständiga. Vad är det du saknar då du är med dina barn? Egentid? Hinna tänka själv? Barn är ju krävande men det är inte så länge som de är små. Det kan ju vara så att du tycker bättre om senare faser i deras liv. Jo, en 5-6 åring har också utbrott och är gnällig. Men det går också att resonera med ett sådant stort barn bättre än en 3-åring. Om barnet har en kompis hemma så behöver man inte passa dem så mycket, bara ha lite koll ibland.

• Pimey

Gnältant du är! Trodde du de skulle vara lätt att ha barn eller? Det är ditt jobb att uppfostra dom så slut och gnäll och bete dig som en förälder. Det är jobbigt ibland ja men om du nu sakna ditt gamla liv så mycket så adoptera bort dom! Problem solved! Ibland undra man hur föräldrar är funtade!

• Anonym (mamma)

Det är så roligt man gör det.

Jag tycker att 2-3 åldern är hur kul som hälst men hur större barnen blir hur mer egan tid kan man ju få då barnen är stora nog att börja vara hemma själv nån timme mm eller var hos kompisar  

• lightfish

Du är inte ensam TS.... Julkram!

Du upprörd anonym, såna som DU skrämmer mig! Hur nära har du mellan dina barn? Eller har du ens barn?

Jag älskar mina barn och skulle aldrig någonsin slå dom, det finns inte på kartan men att känna sig slutkörd och ledsen över att man inte räcker till när barnen är så tätt i ålder tror jag är vanligare än vad man tror för alla är så måna om ytan utåt!!!

• Apopan

Jag har hört från flera att när barnet är mellan 1-1,5år så börjar det roliga. Men där har ju dina gått över tiden... Det bådar ju inte gott för en själv heller som är allt bra less ibland, även fast det är mycket härligare nu än för bara ett par veckor sedan.,. Och glöm inte att se till det som faktiskt är bra. Gå in till hundra procent de gånger de är mysiga så allt det dåliga och jobbiga kan vara som bortblåst för en stund... Och god jul :)

• HWR

Jag tycker att det börjar bli riktigt roligt när barnen är runt 16-månader..de kan gå och börjar uttrycka sig. Nu är mina barn snart 3 och snart 18 månader. Det är en massa trots!! Mycket bråk, skrik och sura miner. Men de bra stunderna överglänser de jobbiga. Jag uppskattar verkligen att gå ut och åka pulka med barnen, ta med de till centrum och ta en korv med bröd, baka en kaka etc. Många gånger vi hittar på saker så slutar det med skrik och panik..men jag måste ha väldigt dåligt minne, eller bara en bra inställning, för jag längtar på en gång efter nästa gång vi ska hitta på nåt.

Får du någon egentid TS?  Jag håller med de andra som har svarat att du kanske borde omvärdera dig själv. Förändra tanken på hur det ska vara att ha barn. Försöka uppskatta de bra stunderna.  

• Fridafin
    lightfish skrev 2012-12-24 09:00:39 följande:
    Du är inte ensam TS.... Julkram! Du upprörd anonym, såna som DU skrämmer mig! Hur nära har du mellan dina barn? Eller har du ens barn? Jag älskar mina barn och skulle aldrig någonsin slå dom, det finns inte på kartan men att känna sig slutkörd och ledsen över att man inte räcker till när barnen är så tätt i ålder tror jag är vanligare än vad man tror för alla är så måna om ytan utåt!!!

Bra inlägg! Själv har jag en treåring & en 9-månaders (iofs större åldersskillnad, men men) & förstår precis vad du säger ts .
Svar på tråden När blir det roligt med barn?