• Splash

Vårdgarantin till ivf! ?

Hej! Är de någon som vet vem man ska ta kontakt för att få vårdgarantin på landstinget för en ivf behandling? Hur lång tid är väntan och vad har dom för åldersgräns för att få ivf på landstinget?

• Svar på tråden Vårdgarantin till ivf! ?
  • mysan83

Vårdgarantikansliet
    Hälso- och sjukvårdsförvaltningen
    Box 6909
    102 39 Stockholm

Telefon: 08-123 134 00
    Telefontid:
    Måndag-fredag 7.30-14.00

• mysan83

Kvinnan får inte vara äldre än 40, mannen 56.
    Går du via vårdgarantin så ska du fått komma på första informationsmötet inom 3 månader. 

• PiOmiO

Sedan dröjer det ca 2-3månader mellan varje besök...
    Vi lyfte telefonen och sökte hjälp i augusti 2011 vi fick påbörja vårt första försök i oktober 2012...Det är väntetider.. 

IVF-bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Yrja M
    mysan83 skrev 2012-12-25 18:40:03 följande:
    Kvinnan får inte vara äldre än 40, mannen 56.
    Går du via vårdgarantin så ska du fått komma på första informationsmötet inom 3 månader. 
    Fast det är väl olika åldersgränser i olika landsting?
  • Splash

Har en till fundering, om man ska göra IVF via landstinget , vem ska man då först kontakta?

Har tidigare tagit kontakt med dom uppe i Falun på IVF kliniken och för att jag ska sedan utredas så måste jag först ta kontakt med kvinnokliniken i Falun sedan ska dom skicka en remiss upp till IVF kliniken. Men hur blir de då med vårdgarantin ska man kontakta dom direkt efter man har tagit kontakt med kvinnokliniken?

• Yrja M
    Splash skrev 2012-12-26 15:44:54 följande:

Har en till fundering, om man ska göra IVF via landstinget , vem ska man då först kontakta?

Har tidigare tagit kontakt med dom uppe i Falun på IVF kliniken och för att jag ska sedan utredas så måste jag först ta kontakt med kvinnokliniken i Falun sedan ska dom skicka en remiss upp till IVF kliniken. Men hur blir de då med vårdgarantin ska man kontakta dom direkt efter man har tagit kontakt med kvinnokliniken?

Har du inte gjort någon utredning ännu? Hur vet du då att du behöver och får göra ivf via landstinget?
  • mysan83

Jag fick börja första försöket 1 månad efter infomötet på RMC.

Tror åldersgränsen är ganska lika i landet, 40 brukar vara gränsen. Sen kan man söka privat, då är det säkert annorlunda.

• Älva1973

I Norrland är åldersgränsen 38 år (ej fyllda) samt att man bara får ett försök. Mannen får vara 55 år. Tycker att det är en väldigt snål gräns, och mycket diskriminerande. Hela Sverige borde ha samma regler, men det är politiker som bestämmer.

• Yrja M
    Älva1973 skrev 2012-12-26 19:04:46 följande:
    I Norrland är åldersgränsen 38 år (ej fyllda) samt att man bara får ett försök. Mannen får vara 55 år. Tycker att det är en väldigt snål gräns, och mycket diskriminerande. Hela Sverige borde ha samma regler, men det är politiker som bestämmer.
    Upp till ett ivf-försök är det som gäller i Västerbotten (eller om de har ökat till 2 nu?). Vi fick i alla fall inget. Blev endast erbjudna insemination med donatorsperma. Det var visst mer kostnadseffektivt.

Åldersgränsen verkar kunna variera från 37 till 43!? Jag tycker också att det är väldigt diskriminerande och att samma regler borde gälla över hela Sverige.
  • Splash

Det är så hära att jag har en pojkvän som har barn sen tidigare förhållanden. Men han har steriliserats sig för 3 år sen.
    Nu är de så hära att han och jag planer på att skaffa barn på något sätt.
    Jag själv har haft 2 tidiga missfall, år 2009 samt 2011. Så man undrar själv om de skulle kunna vara något fel på en eftersom de slutar i tidiga missfall båda två runt vecka 5-6.

Pojkvännen och jag vi har varit ute på olika sidor. Men vi har kommit överrens om att de lutar mot en IVF-behandling.

Har ringt till kliniken på IVF i Falun där tyckte dom att jag skulle kontakta kvinnokliniken i Falun.
    Kvinnokliniken tycker jag ska vända mig till gyn mottagningen i Ludvika. Ska ringa dom efter nyår och boka in en tid men vad händer sedan där efter undersökningen kommer en remiss skickas vidare till IVF kliniken tro eller?
    Hur kommer de att bli med vårdgarantin och allt!

• PiOmiO
    Splash skrev 2012-12-28 14:00:18 följande:

Det är så hära att jag har en pojkvän som har barn sen tidigare förhållanden. Men han har steriliserats sig för 3 år sen.
    Nu är de så hära att han och jag planer på att skaffa barn på något sätt.
    Jag själv har haft 2 tidiga missfall, år 2009 samt 2011. Så man undrar själv om de skulle kunna vara något fel på en eftersom de slutar i tidiga missfall båda två runt vecka 5-6.

Pojkvännen och jag vi har varit ute på olika sidor. Men vi har kommit överrens om att de lutar mot en IVF-behandling.

Har ringt till kliniken på IVF i Falun där tyckte dom att jag skulle kontakta kvinnokliniken i Falun.
    Kvinnokliniken tycker jag ska vända mig till gyn mottagningen i Ludvika. Ska ringa dom efter nyår och boka in en tid men vad händer sedan där efter undersökningen kommer en remiss skickas vidare till IVF kliniken tro eller?
    Hur kommer de att bli med vårdgarantin och allt!

Har för mig att jag läst ngn stans att om någon har sterilierat sig så får de bekosta IVF själva. de borde iaf vara lättare att få till om mannen steriliserat sig då de med "liten operation" kan ta ut spermier ur testiklarna.
    IVF-bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
Svar på tråden Vårdgarantin till ivf! ?