• Vampidreams

Slutat med p-piller, när blir jag gravid!!?

Hej! Skrattande

Jag har precis slutat med mina p-piller (Prionelle 28) som jag ätit i flera år.
    Jag hade min "p-piller mens" från den 19e till den 22a nu. Och idag hade jag
    och min fästman sex i hopp om att jag ska bli gravid.

Det jag undrar är, hur lång tid tror ni det tar innan man blir gravid efter att ha
    ätit p-piller i så många år? Kan man bli gravid på nästan första försöket efter
    "piller-mensen" eller lär man få sin "vanliga" mens först? <3

Kram på er! Glad

• Svar på tråden Slutat med p-piller, när blir jag gravid!!?
  • LinneaJosie

Genomsnittet är sju månader, för alla alltså. Omöjligt att förutspå hur fort det går för just er.

• SuzR

Olika såklart. För oss tog det ett år efter jag slutade med ppiller. För en kompis tog det 5 månader, en annan kompis är inne på andra året....det är inte helt lätt för vissa så var beredd!

• CML

Har du tur att få,ägglossning direkt efter du slutat med pp är du ändå för tidigt ute. Om mensen just slutat så brukar äl infalla typ dag 14 i cykeln.

• Vampidreams
    Glad Hej, okej, ja jag har hört att genomsnittet ligger på 7 Månader, hoppas på att det går fortare, hur tidigt fick ni er "vanliga" mens efter ni slutat med p-piller? Jag har slutat en gång tidigare, fast då var det Neovletta 28 jag åt, tog då ungefär 2 veckor tills jag fick min "vanliga" mens men blev inte gravid alls då, sen slutade vi försöka och det blev slut mellan mig och min dåvarande pojkvän, men nu med min nya kille har jag det underbart, vi har varit tillsammans i över 2 år och är förlovade, har egen lägenhet och allting är bara perfekt, vi båda bara önskar mest av allt att få en liten skruttunge! FlörtHjärta Vill bli gravid nu!!!

Har hört att man ska äta folsyra också för att ungen inte ska få fel på ryggen, ska man äta det under hela graviditeten? Vet att man bör äta det innan man blir gravid och i början av graviditeten.
  • SuzR

Jag fick min vanliga mens en månad efter jag slutade med mina ppiller. Folsyra åt jag bara under graviditeten.

• ump

Efter tre månader fick jag min vanliga mens igen efter pp stopp. Blev gravid samma månad.

• SE123

Det är ju såklart jättelika ! Jag blev gravid på första försöket, fick min riktiga mens precis som den var beräknad efter ppillerstoppet, sen fick jag ingen mera så det kan gå fort också! Är i vecka 14 nu :) lycka till!

• SaraD
    SuzR skrev 2012-12-25 07:04:21 följande:
    Jag fick min vanliga mens en månad efter jag slutade med mina ppiller. Folsyra åt jag bara under graviditeten.
    Man ska äta folsyra minst en månad innan beräknad graviditet startar, för att minska risken för ryggmärgsbråck, sedan äter man hela graviditeten, men viktigast de första veckorna.

Till TS:
    Många får igång sin ägglossning inom 1 månad. Jag har alltid fått den två veckor efter p-pillerstopp. Men det där är olika. Som andra skrivit så tar det i genomsnitt 7 månader att bli gravid, men allt är ju så individuellt.
  • Vampidreams

Okej, Tack för alla svaren! Skrattande ja jag hoppas att det går fort för mig med då! Flört Hade någon form av mensvärk och ryggont i går kväll, trodde jag skulle få mens igen nu direkt efter min p-piller mens slutat, men än har det inte hänt. Så jag får väl bara hoppas och se!

När tycker ni man ska göra grav-test?, om man inte fått sin "vanliga" mens på några veckor? Glad
    Kram!!

• SuzR

Tänk på att kroppen kan kännas lite knäpp runt mens, när man får ppiller mens så känner man kanske inte av allt men nu så kan allt möjligt kännas - och man tror man är gravid vid minsta lilla verk. Jag tycker du ska vänta tills din mens ska komma, spara testen!

• Vampidreams

Okej, ja men då gör jag så. Glad Kör väl på med mysandet så om min mens inte kommit på kanske över 1 Månad så testar jag mig nog. Skrattande Min familj är väldigt fertila och min gyn-doktor sa att jag har en framåtlutande livmoder dessutom så jag har lätt för att bli med barn så förhoppningsvis går det fort! Hjärta

• Maaliinn

jag har precis slutat med mina p-piller, jag äter prionelle28 och slutade i slutet utav kartan, väntade inte med pillermensen, när jag slutade med dom så tog det 3 dagar innan jag fick mens, har jag fått min "riktiga" mens nu eller är det bara låtsas? när kommer min ägglossning igång? startar den nu direkt?

är det så att om man har regelbunden mens innan man börjar med p-piller så har man fortfarande regelbunden när man slutar med dom och tvärtom? :)

• NollÅtta

Med mitt första barn så slutade jag med ppiller och fick pillermensen. Sen hade vi sex 1 gång under ägglossningen dvs ca 14 dagar innan min riktiga mens skulle komma igång. Fast testade inte med äl-stickor eller så utan bara körde på chans. Sambon skulle resa bort så vi hann bara med sex 1 gång under dagarna. Men jag blev gravid! Så min vanliga mens kom aldrig utan fick ett plus istället

Vår 2a kom på tredje försöket, och 3an på andra försöket. Så vi har haft tur. Det kan gå snabbt för dig med med genomsnittet är väl 7 mån tror jag.

Folsyra ska man äta 1-2 mån innan graviditet och minst till v 12.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Maaliinn

jag slutade med mina p-piller i slutet utav kartan. fick mens några dagar senare och nu en vecka senare har jag fått en liten blödning igen.. hur kan det bli så?

• Muckpuck

Ni verkar veta vad ni pratar om så passar på att ställa en fråga i samma tråd! Slutade igår med Prionelle28, men när jag egentligen skulle ha en vecka piller till och sedan min p-piller-mens (Alltså mitt i en karta kan man säga). Flyttat utomlands och pillrena tog helt enkelt slut (och tappade givetvis bort en karta med en vecka kvar på). Nog om det, frågan: Hur lång tid kan det dröja innan min riktiga mens kommer igång nu när jag slutat mitt i en karta? Jag har ätit p-piller så länge att jag Fan inte har nån koll på hur det ska funka, haha!

• jessi84

Hej.

Förra gången jag blev gravid så sluta jag med p-piller (efter att ha ätit dem ca 12 år) i mitten av april och killen blev till runt midsommar, så 2 månader.

Åt ingen folsyra innan utan det börja jag ta direkt då jag fick veta att jag var gravid.

• kvinna29årskåne

Slutade med minipiller i januari. Mensen kom nästan månaden efter stoppet. Är inne på nionde månaden nu med försök men än har det inte blivit något plus.

Svar på tråden Slutat med p-piller, när blir jag gravid!!?