ankan88 skrev 2012-12-25 05:54:07 följande:
Tror även jag på gallan. Klart man kan få de även om man är ung.
Har själv haft känningar i höger revben och är stensäker på att de är gallan som spökar. Jag är 24. de Har kommit i omgångar sista 1,5 åren. Första gången trodde jag att jag skulle avlida.. Va lixom skärande värk i ett revben rätt långt nere och som strålade ut i ryggen längs revbenet. Kunde knappt röra mig! Men nu har de vart bra länge så har inte kollat upp de. Men händer det igen så tänker jag minnsan kolla upp det.
Anonym (Ont) skrev 2013-01-28 16:53:16 följande:
Hejsan! var ett tag sen ja kollade detta, men har varit iväg på magnetröntgen och dom såg ingenting som var fel på gallan, började med omperazol, illamåendet slutade och matlusen börjar komma tillbaka mer och mer, men gör fortfarande frukstanvärt ont under höger revben till och från, brukar oftast va när inte fått i mig nån mat eller är ute och går. Har ätit omperazol i ungefär 2 veckor nu så kanske tar ett tag innan de verkligen börjar ge effekt, värken är inte lika intensiv som den brukade vara och de är ja glad för! Men lärarna har konstaterat magkatarr, så vi får väl se hur de slutar efter några veckors kur med omperazol!
Mvh
Jesper f skrev 2012-12-25 03:19:21 följande:
Jag törs LOVA att det är gallan ni har problem med båda två, ni beskriver TYPISKA gall-besvär. Och har man en dåligt fungerande galla spelar det faktiskt ingen roll hur ung man är, den SKA undersökas med ultraljud. Det behöver faktiskt inte ens vara själva blåsan du har problem med, utan defakto gallgången som är "retad", och är den kontinuerligt retad utan åtgärd - är det ungefär som att gå i ett par skor som konstant ger skavsår. Resultatet blir detsamma.
MEN TS, det finns behandling att få. Magsyrebehandlande tabletter kan du slänga, kommer inte hjälpa alls. Du ska äta Voltaren. Har du Voltaren T hemma, börjar du bhenandlingen med TVÅ tabletter, lägger till en var 30 min tills värken är borta. Man kan behöva ta 3-5 st utan att det är ovanligt.
Illamåendet är lite värre, du behöver ett preparat som heter Primperan, som egentligen är för gravida kvinnor som har problem med att barnet knökar på både Pancreas, lever, galla och mage. Men det funkar även för typiska gall-patienter. Ring din husläkarmottagning gärna imorgon om dom har jour, och be att dom ringer in ett recept på just det till ditt apotek. Det är 100-pack och blister på dom. Du tar två tabletter när du börjar känna illamåendet. Går över på ca 30 minuter.
Kram.
Har fått ett riktigt svar på röntgen nu efter dom tydligen gjort en liten tabbe och inte kollar igenom bilderna helt, tydligen hade nåt utvidgats i levern, och dom visste verkligen inte vad de kunde betyda på, men att de absolut inte skulle vara någon fara. Ska snart iväg dock på några prover till och får se hur de går efter de, har börjat blivit väldigt trött om dagarna och huvudvärk, sover inte så bra och svettas mycket om nätterna, är mycket yr och trött även om ja sover som ja borde göra, och äter som ja ska göra med. Har inget direkt stressigt schema i skolan så borde inte vara trött tycker man. Får hålla tummarna att de inte är något allvarligt!