Ung vuxen med autism?
Har precis i dagarna fått veta makens lillbror, 19 år. Troligen har autism, inte aspberger utan autism.
Han har senaste tiden bettet sig riktigt konstigt, vart på "rymmen" från familjen (bytt telefon, bara handlat med kontater så det inte går att spåra honom osv). Han hade också massa pengar (arv) som han har släng iväg på ingenting, över 200 000kr har "försvunnit" på ett halvår och han har tydligen tagit en massa krediter på det också.
Precis innan jul tog han en överdos av något (flickvännen vägrade berätta vad!) och var kliniskt död (säger man så?), ingen puls och ingen andning men ambulanspersonal fick liv i honom och han har legat på intenvisven sen dess. När han väl kom dit och vaknade så han kunde prata med psykolog så fick mamman höra "Varför har ingen utrett honom för autism? Det är ju solklart att han har det!" Till saken hör att han har gått och pratat med psykolog i över ett år. Vi har försökt uppmärksamma både socialen och psykiatrin att han mår fruktansvärt dåligt och är helt förvvirad men ingen lyssnade. Nu har han antigligen fått premanenta hjärnskador och en LVM är äntligen skriven. Läkarna (som han har nu) säger att han antagligen kommer att få plats på ett gruppboende i någon form, ev en lägenhet med stöd längre fram. Det han har sen innan på papper är ADHD (finns i närmsta familjen) och djup depression. ADHD diagnosen har jag aldrig trott på även om han alltid vart udda (min man har adhd och jga har ganska stor kunskap om just den diagnosen i övrigt).
Han är inte heller hemma, ena stunden när mamma är där så är han som om han var 12 år och jättemammig sen helt plötsligt så ska hon ut och får inget veta och han vill träffa sin flickvän (som sjukhuset slängt ut flera gånger då hon inte kan betee sig och även hon missbrukar).
Nu har jag fått skriva av mig allt jävligt och nu kommer en fråga om någon vet nåt om autsism hos vuxna? Han är ju inte den klassiska "kan inte prata och umgås"-typen eftersom han har blivit missad i 19 år. Finns det nån bra sida med info eller bok? Jag vill veta mer helt enkelt, detta är nytt för mig och jag vill ta reda på det jag kan men hittar ju mest om barn och att de har svårt att umgås/sociala koder. Läkarna som pratade med hans mamma sa att det tydligen är vanligt att vuxna med autism utvecklas normalt till en viss ålder, sen blir det tufft och utveckligen "backar" för att sen stanna på den nivå personen klarar av typ. Är det vanlig?