• NinjaM

1 mån bebis! Hur fördelar ni upp det hemma?

Våran pojke blir snart 1 månad och jag undrar hur ni andra gör för att involvera pappan mer under denna första tid med mest amning?

Känner att jag tar mkt ansvar vilket är helt okej men jag vill gärna att pappan ska kunna dela det mer med mig för att få "känna på" småbarns livet! Dvs man kan inte få sova till 11 varje dag!
    Har gett pappan för lösa tyglar vilket jag tyvärr få stå för men dax att strama upp dom lite ;)

Tycker fördelningen är skev men vet inte hur jag ska lägga upp det för att han inte ska känna sig påhoppad! Tips??

• Svar på tråden 1 mån bebis! Hur fördelar ni upp det hemma?
  • Lena

Under de veckorna han var Hemma tog han alla blöjbyten. Efter jobbet tog han allt förutom vi tog barnet varannan gång honskulle sova

• Höghus

Det är ingen idé att stressa med sådant. Helammas barnet blir det naturligt att bebisen är mest med mamman. Mamman är ju den som nattammar osv. Pappan kan iofs gosa i soffan, bada med bebisen och byta blöja på dagen. Hos oss har pappans verkliga "tid" kommit när vi introducerat mat vid 5-6 månader. Då har han matat och bebisen har kunnat somna utan bröstet dvs i hans famn istället. Sen har pappa tagit över FL vid 7-8 månader och då har barn och pappa kommit jättenära varann. men som sagt, stressa inte, vill nyfödingen vara med mamma, låt den vara det.

• emmisss

Som andra skriver, byta blöjor, klä på, bära/vagga ( hon sov dåligt och gick runt med henne var det ända som funka, han gick runt i timmar med henne, och sjön Bruce springsteen förutom mellan amningarna, han var hemma med oss i 10 veckor dock sååå han skulle inte upp och jobba) han hämtade henne på natten när jag inte hörde henne...mm allt förutom amma! :)

• Aaglars

När mina barn varit så små har jag helammat samt varit föräldraledig - så självklart har jag haft det största ansvaret då. Med glädje.

Det har ju inte inneburit att maken inte tagit ansvar. Han har ju jobbat heltid!!! 

• Lena

Jag har varit föräldraledig och helammat men 6h per dag är vi hemma vakna båda två och då gjorde han allt med dottern utom matandet. Jag gjorde annat hushållsarbete istället.

• Takex

Vid 1 månad tog jag hela ansvaret, kände inte att jag behövde skynda med att lägga det på mannen, han jobbar ju hårt för våran skull. När sonen blev 2 månader så fick han komma in mer och nu är han dagar ifrån 3 månader och mannen brukar ta med honom och vecko- handla samt att dom alltid badar tillsammans varje dag :)

• Lena

För mig är det för deras skull, för de ska knyta an, som pappan ska ta så mycket han kan

• hannis

Min man har tagit över bebisen så fort han har kommit från jobbet på kvällen. Lämnat över den till mig för amning men i övrigt har han burit, badat, gosat, bytt blöjor osv. Dessutom har han tagit hand om mycket annat under alla de timmar jag suttit fast med bebisen i soffan för att amma.

• Höghus

Det viktiga är i vilket fall som helst att bebisen är trygg och nöjd. Utgå ifrån det.

• NinjaM

Tack för att ni delar med er era erfarenheter!

Kan kanske slappna av lite och fortsätta vara den som är med lilleman mest utan att känna att mannen går miste om något. Tyvärr är han lite av den lata sorten så man får puscha honom till att göra sånt jag inte hinner men vi håller båda på lär oss rutiner som funkar! :) 

Nu ser jag iaf att det finns mkt han faktiskt kan få göra (om jag nu vill släppa det till honom, gillar ju gos och bad och blöjbyten!)   

Svar på tråden 1 mån bebis! Hur fördelar ni upp det hemma?