• Anonym

Ni som har ensam vårdnad och blivit stämda på mer umgänge!!

Jag har ensam vårdnad över mitt och mitt ex barn, och har varit boendeförälder sen vi separerade för några år sedan. Barnet är i dagisåldern. Nu har han stämt mig på mer umgänge. Jag har inte lämnat mitt svaromål än.

Han yrkar bla på:

- en upptrappning av umgänge som från varannan helg ska leda till varannan vecka om några månader

- 4 v i rad på sommaren, varannat påsk, sport- och jullov

1) Nu undrar jag vad som är gängse umgänge när en förälder har ensam vårdnad? Vi kan inte samarbeta och för att kunna ha varannan vecka är det ju en förutsättning att man kan samarbeta.

2) Hur brukar ett sommarumgänge se ut? 4v känns väldigt lång tid om barnet bor ex varannan helg, typ tor-sön, hos umgängesföräldern och därmed inte van att vara borta från boendeföräldern.

Skulle vara jättetacksam för input då jag håller på att förbereda svaromål.
    Tack på förhand!!

• Svar på tråden Ni som har ensam vårdnad och blivit stämda på mer umgänge!!
  • Anonym

2finns inget gängse man utgår från ungen men 2-3 v är vanligt mer om detta kan ditt ombud upplysa dig om. Lång tid till sommarn så då lär ungen vant sig 1. Vv är väl okej även om en har ev, man behöver inte kunna samarbetar då eftersom ni inte har ev, prata fint med varandraräcker

• Anonym

Jag har läst på socfamratt. se att föräldrarna ska kunna samarbeta, båda ska vilja ha varannan veckas boende och man ska bo i samma område. Så vill du absolut inte ha varannan vecka så flytta lite längre bort!
    barnet ska ju inte gå på samma dagis. Så flyttar du säg 3-4 mil från pappan så bor det räcka för att förhindra att du måste gå med på varannan vecka. Kan ni dessutom inte samarbeta och inte du vill ha växelvis boende så borde det inte gå igenom..Men har hört talas om fall där rätten dömt till varannan vecka mot en förälders vilja, tyvärr..

Det låter alldeles för långt med 4 veckors sommarumgänge på raken! Skulle jag aldrig gått med på.
    Det är inte bra för ett så litet barn att vara ifrån sin primära anknytningsperson så länge som en månad.
    Några dagar eller kanske max en vecka på raken. Sedan behöver ni växla igen minst några dagar för att barnet ska få träffa dig också emellan.

Ring familjerätten o fråga om råd.

Hur lång tid har man på sig att svara när man blir stämd? Är det 2 månader?
    Kommer antagligen också hamna där snart. och kommer inte skynda på mitt svar direkt utan då kommer det ta den tiden man får på sig.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-25 22:53:59 följande:
    Jag har läst på socfamratt. se att föräldrarna ska kunna samarbeta, båda ska vilja ha varannan veckas boende och man ska bo i samma område. Så vill du absolut inte ha varannan vecka så flytta lite längre bort!
    barnet ska ju inte gå på samma dagis. Så flyttar du säg 3-4 mil från pappan så bor det räcka för att förhindra att du måste gå med på varannan vecka. Kan ni dessutom inte samarbeta och inte du vill ha växelvis boende så borde det inte gå igenom..Men har hört talas om fall där rätten dömt till varannan vecka mot en förälders vilja, tyvärr..

Det låter alldeles för långt med 4 veckors sommarumgänge på raken! Skulle jag aldrig gått med på.
    Det är inte bra för ett så litet barn att vara ifrån sin primära anknytningsperson så länge som en månad.
    Några dagar eller kanske max en vecka på raken. Sedan behöver ni växla igen minst några dagar för att barnet ska få träffa dig också emellan.

Ring familjerätten o fråga om råd.

Hur lång tid har man på sig att svara när man blir stämd? Är det 2 månader?
    Kommer antagligen också hamna där snart. och kommer inte skynda på mitt svar direkt utan då kommer det ta den tiden man får på sig.
    Barnet ska ju inte gå på 2 dagis menar jag. skrev fel
  • Anonym (emot vv)

Tyvärr är det pappan vill ha den vanliga standarden idag... OCH att föräldrarna tvingas till gemensam vårdnad. Det krävs VÄLDIGT MYCKET för att få ha ensam vårdnad så har du det så är
    a) pappan extremt olämplig
    b) pappan har ännu inte förstått hur lätt han kan få gemensam vårdnad om han kräver det.
    Det här med att det inte ska vara gemensam om föräldrarna inte kan samarbeta brukar vara EXTREMA samarbetsproblem, så extrema att det i praktiken inte förekommer.

DU kommer nog tyvärr att tvingas till det pappan begär om du inte gör som "anonym" här ovan föreslår. Flytta!!! Flytta långt bort från pappan!!! Flytta så snabbt du kan för tvingar han sig till gemensam vårdnad så får de sen inte flytta utan hans tillstånd. Bara ett långt avstånd kan rädda dig från varannan vecka och flera månader på raken på lov.

• FrökenKanSjälv

Hela jullovet är inte vanligt. Oftast delar man lovet i två delar så att ena föräldern får julen och andra får nyår.

Med tanke på att ni har dåligt samarbete så tänk på att få med exakta tider och dagar. Tex påsklovet från sista skoldagen kl 16 till första skoldagen kl 8. Glöm inte heller att reglera vad som händer med det vanliga umgänget under semestern, tex vardera föräldern har rätt till 2*2 veckor med barnet där det vanliga umgänget utgår. Plus att ni får välja sommarveckor först vartannat år, senast sista mars ska då önskemålet vara inne annars får den andra välja först.

Det låter extremt petigt att reglera allt in i minsta detalj, men det blir mindre tjafs i längden.

• Anonym
    FrökenKanSjälv skrev 2012-12-25 23:19:01 följande:
    Hela jullovet är inte vanligt. Oftast delar man lovet i två delar så att ena föräldern får julen och andra får nyår.

Med tanke på att ni har dåligt samarbete så tänk på att få med exakta tider och dagar. Tex påsklovet från sista skoldagen kl 16 till första skoldagen kl 8. Glöm inte heller att reglera vad som händer med det vanliga umgänget under semestern, tex vardera föräldern har rätt till 2*2 veckor med barnet där det vanliga umgänget utgår. Plus att ni får välja sommarveckor först vartannat år, senast sista mars ska då önskemålet vara inne annars får den andra välja först.

Det låter extremt petigt att reglera allt in i minsta detalj, men det blir mindre tjafs i längden.
    Eller så bestäms direkt att man har från midsommar o 4 veckor fram till den andra tar 4 veckor sen växlar man annat var år.
  • Anonym

Tack för input!

Flytt är praktiskt omöjligt, men förstår såklart resonemanget.

Är inte fyra veckor på sommaren är gängse vid gemensam vårdnad? Tror det är två veckor på sommaren vid ensam vårdnad.

Är det något mer man bör specificera? Jag tänkter då på luciafirande, teaterföreställningar, skolavslutningar etc? Bör man skriva in att den förälder som inte har umgänge vid dessa tillfällen får närvara? Visserligen är det på dagis/skoltid och man inkräktar ju inte på den andres umgängestid.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-26 07:55:03 följande:
    Tack för input! Flytt är praktiskt omöjligt, men förstår såklart resonemanget. Är inte fyra veckor på sommaren är gängse vid gemensam vårdnad? Tror det är två veckor på sommaren vid ensam vårdnad. Är det något mer man bör specificera? Jag tänkter då på luciafirande, teaterföreställningar, skolavslutningar etc? Bör man skriva in att den förälder som inte har umgänge vid dessa tillfällen får närvara? Visserligen är det på dagis/skoltid och man inkräktar ju inte på den andres umgängestid.

Som sagt det finns inget gängse ts man utgår från ert barn inte andras barn! Varför har man inte skrivit in hur ug ska se ut när du fick ev redan eller har du haft ev sedan födseln?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-26 07:55:03 följande:
    Tack för input!

Flytt är praktiskt omöjligt, men förstår såklart resonemanget.

Är inte fyra veckor på sommaren är gängse vid gemensam vårdnad? Tror det är två veckor på sommaren vid ensam vårdnad.

Är det något mer man bör specificera? Jag tänkter då på luciafirande, teaterföreställningar, skolavslutningar etc? Bör man skriva in att den förälder som inte har umgänge vid dessa tillfällen får närvara? Visserligen är det på dagis/skoltid och man inkräktar ju inte på den andres umgängestid.
    Nej, ett litet barn kan inte vara skiljt från mamman i 4 veckor på raken. Det finns inga regler kring detta.
    Ni som föräldrar ska bestämma om ni har gem vårdnad och du ensam om du har enskild vårdnad.
    Man ska tänka på barnets bästa hela tiden inte på ett rättvisetänk er vuxna emellan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-26 11:21:32 följande:
    Nej, ett litet barn kan inte vara skiljt från mamman i 4 veckor på raken. Det finns inga regler kring detta.
    Ni som föräldrar ska bestämma om ni har gem vårdnad och du ensam om du har enskild vårdnad.
    Man ska tänka på barnets bästa hela tiden inte på ett rättvisetänk er vuxna emellan.
    Vad menar du med "ett litet barn kan inte vara skiljt från mamman..." Barnet är i dagisålder och kan vara 5 år med andra ord. Man får inte bestämma umgänge ensam bara för man har ensam vårdnad. Ts är stämd för gemensam vårdnad oxå... Domstolen bestämmer, inte ts.
Svar på tråden Ni som har ensam vårdnad och blivit stämda på mer umgänge!!