• marsflicka

Köpa Mac eller Pc? snällt om nån ville ge några råd.

Hej!

Är inne på min andra pc på mindre än en månad. Båda har strulat och då gått till retur via det öppna köpet man har på Media markt. Nu undrar jag lite hur jag ska göra om jag ska köpa ytterliggare en pc eller köpa en mac? Jag har både iphone och ipad men har aldrig jobbat med en mac. Sitter nu och försöker läsa in mig lite på dom men vet inte om det är värt så många tusen mer som dom kostar? Och om man köper ska man lägga till pengar för att få retina skärmen?Är det svårt lära sig arbeta med en mac när man alltid haft pc?

så jag är i behov av lite råd  från nån som kanske är lite insatt i just mac?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Köpa Mac eller Pc? snällt om nån ville ge några råd.
  • Jonsson92

Ja varför inte prova något annat, du har ju redan iPhone och iPad.
    Vad ska du göra med datorn? 

• marsflicka

Surfa, fixa bilder...ja helt enkelt ha den som en vardagsdator. Ska desutom börja plugga så kommer använda den en hel del så är i behov av en dator som fungerar bra helt enkelt!

• augustisten

Jag har nytt jobb där vi har Mac och skulle köpa en sådan själv om jag skulle köpa nu. MacBook Air är väldigt fina!

• grönafingrar

En Mac! Du lär dig snabbt alla nya kommandon, om det var det du oroade dig för. Prestanda och "sånt" vet jag inget om, bara att Mac är tystare, snabbare, snyggare, lättare och skönare (tangenter, styrplatta).

• Jon Osterman

Jag rekommenderar och förespråkar Mac rent generellt (såvida du inte ska ha en renodlad speldator), personligen har och använder jag alla former av hårdvara men för vardagligt användande sitter jag helst vid någon av mina Macar (Har använt PC (DOS sedan 1988, Windows sedan 1992, Linux/Unix sedan 1995) och Mac sedan 1994) och utan tvekan så har de macar jag har/haft varit de datorer som krånglat minst, gått sönder minst osv. Idag är dessutom Macarna väldigt väldigt billiga med tanke på vad man får, det rör sig om en designdator med riktigt bra hårdvara överlag. Det går att få tag i motsvarande lite billigare om man plockar ihop det själv, men då får man oandrasidan en design och kvalite där efter.

• Jonsson92

Då kan jag tycka att det känns lite överdrivet med en retina, visst den är tunnare, snabbare och skärmen är en klass för sig men helt klart dyrare.

Den som finns i reklambladet för 8990:- duger alldeles utmärkt, om det nu är en 13" du är ute efter.

• Jon Osterman

En sak- Mac OS X och Windows är olika system, de påminner om varandra på vissa sätt och mycket görs identiskt men det finns skillnader och vissa saker tar ett tag att vänja sig vid om man är van vid windows. Det vanligaste jag får höra är tex hur man ska få ut CD/DVD eller dyl (man drar bilden till "papperskorgen" eller en ejectknapp som den blir på Mac OS X nu mera.). Det är absolut inte svårt att lära sig använda Mac OS, men som sagt vissa saker är annorlunda och många som är vana vid windows som köper Mac verkar ha föreställningen att windows sätt är det rätta, men jag har hittils inte stött på någon som bytt från Windows/PC till Mac som ångrat sig ett år senare (Och då kan jag intyga att jag vet många som gjort det, jag började med Mac bör det var en ytterst liten grupp som körde det här i Sverige. Idag är det inte alls så man blir förvånad över att se en Mac laptop när man åker tåg eller dyl, snarare så smifnissar man åt de som går runt med 5 kgs klumpar det står "IBM Think Pad" på eller dyl. Som sagts retina klarar du dig utan, sen så har du fått det om bakfoten Macar är inte dyrare än märkes PCs, men du kan sälvfallet inte jämföra en 6000 krs Acer med en 12000 krs Mac bara för att det är Apples instegsmodell, Apple har aldrig (Undantaget performa serien på 90 talet.) haft någon "budget modell". Rent generellt kan man säga att Apples datorer börjar i högre delen av mellan segmentskicket av datorer och går ända upp till absoluta "det värsta pengar kan köpa" skiktet- även om det var ett tag sedan de släppte en uppdatering på sina Mac Pros nu.

• marsflicka

Inte riktigt bestämt mig om jag ska ha en i så fall med 13 eller 15. och sen måste jag bestämma mig tills i morgon då jag måste ta mig iväg till media markt. Såg oxå den där för 8990 och den kan säkert räcka. Men den är säkert redan slut.....

suck, en djungel detta! 

• slazh

Felet med Mac är att man får betala så mycket mer för samma hårdvara annars är det inget fel på Mac OS som körs på Macarna förutom att utbudet av program och spel är mindre. Ett annat problem är att man inte får lika många olika datorer att välja på som när man köper en PC. När man köper en Macbook Pro så får man aluminiumchassi och såna saker men det är ju tyvärr så att man får en pc med samma komponenter i för halva priset och det gör det svårt att rekommendera en Mac tycker jag.

Svar på tråden Köpa Mac eller Pc? snällt om nån ville ge några råd.