En sak- Mac OS X och Windows är olika system, de påminner om varandra på vissa sätt och mycket görs identiskt men det finns skillnader och vissa saker tar ett tag att vänja sig vid om man är van vid windows. Det vanligaste jag får höra är tex hur man ska få ut CD/DVD eller dyl (man drar bilden till "papperskorgen" eller en ejectknapp som den blir på Mac OS X nu mera.). Det är absolut inte svårt att lära sig använda Mac OS, men som sagt vissa saker är annorlunda och många som är vana vid windows som köper Mac verkar ha föreställningen att windows sätt är det rätta, men jag har hittils inte stött på någon som bytt från Windows/PC till Mac som ångrat sig ett år senare (Och då kan jag intyga att jag vet många som gjort det, jag började med Mac bör det var en ytterst liten grupp som körde det här i Sverige. Idag är det inte alls så man blir förvånad över att se en Mac laptop när man åker tåg eller dyl, snarare så smifnissar man åt de som går runt med 5 kgs klumpar det står "IBM Think Pad" på eller dyl. Som sagts retina klarar du dig utan, sen så har du fått det om bakfoten Macar är inte dyrare än märkes PCs, men du kan sälvfallet inte jämföra en 6000 krs Acer med en 12000 krs Mac bara för att det är Apples instegsmodell, Apple har aldrig (Undantaget performa serien på 90 talet.) haft någon "budget modell". Rent generellt kan man säga att Apples datorer börjar i högre delen av mellan segmentskicket av datorer och går ända upp till absoluta "det värsta pengar kan köpa" skiktet- även om det var ett tag sedan de släppte en uppdatering på sina Mac Pros nu.