Jag har fått Tietzes syndrom. Någon mer?
För ett par veckor sedan kände jag en smärta runt hjärtat och kunde inte ligga på sidan för det gjorde så ont. Gjorde även ont som fasen när jag böjde mig ner för att ta på mig skorna. Åkte in på akuten för jag var rädd att det var något med hjärtat. Oron gjorde det inte direkt bättre heller. Väl där så kollade de EKG och blodprov men allt såg bra ut (hade dock på gränsen till högt blodtryck men det kunde ha att göra med att jag var uppstressad) och de skickade hem mig. Var ju skönt att allt såg bra ut men jag ville ju veta vad det var! Någonting var det ju!
Ringde VC dagen efter och fick komma in på en gång. Fick träffa en läkare som bara babblade om jag skulle ta det lugnt och stressa ner och sen tryckte han på mitt bröst där jag sa att jag haft en öm punkt förut och det gjorde sviiinont! Han sa bara "du har Tietzes syndrom" och så var det med det. Han lyssnade inte ens på hjärtat. Han skrev ut piller och en salva som jag skulle ta tills det kändes bättre. Har nu tagit dessa i två veckor och det märks ingen skillnad :( Känns även sämre ibland och ibland känns det knappt alls. Brukar det gå upp och ner så? Även fast jag har gjort EKG så är jag livrädd att det är något annat.. På det här så har jag även panikångest då och då och har varit väldigt stressad på senaste. Har även utvecklat hypokondri/dödsångest. Kommer väl bli ännu värre nu när man har ont i bröstet varje dag...
Någon annan som har den här sjukdomen? Finns det något att göra? Hur länge har ni haft den? Hur känns det för er? Jag vill inte gå runt med det här längre.. Känns som att jag inte kan leva normalt för att det här är det enda jag tänker på. Det går ju verkligen inte att koppla bort. Familjen verkar inte förstå heller hur ont jag har. Känns som att de tror att jag överdriver alt. har en ångestattack. Vågar knappt säga när det gör ont men går det inte att hålla tillbaka när det hugger till rejält och jag skriker AAJ! rakt ut.
Den punkten i bröstet/benet jag har har ont i har jag haft ont i i två år men det är inte förrän nu det har blivit såhär.. Kan det börja med att en punkt bar gör ont vid beröring och sen efter lång tid bli värre?
Mina besvär med Tietzes är
- Ont i bröstet/hjärtat vid inandning
- Kan inte ligga på sidan
- Hjärtklappning
- Hugg i bröstet (speciellt vid ansträngning men även när jag bara sitter still)
- Hugg i bröstet när jag böjer mig ner för att t.ex ta på skorna eller plocka upp något från golvet