• Anonym (Utmattad)

Hur överlever man svår kolik!?

Vår son är snart 4 veckor. Han har kolik. Han skriker och skriker dygnet runt. Värst är de såhär på kvällstid. Och en 18 månaders son som vill ha uppmärksamhet han också.. Hur överlever man? Jag klarar de inte. Miniform droppar är verkningslösa, massage funkar inte, ligga i mörkt rum ingen effekt.. Jag har nu konstant huvudvärk och jag börjar känna att jag ångrar att vi valde att behålla bebisen.. Stötta mig! Ge mig tips och råd! Mirakelkurer eller vad som helst!!

• Svar på tråden Hur överlever man svår kolik!?
  • Anonym

Jag tror inte det här är något du klarar själv. Har du barnets pappa tillhands kan ni sova i skift eller ta varannan natt eller dyl, vet jag att våra bekanta gjorde med sina. Annars kanske mormor/farmor kunde sköta någon gång och du fick sova. Be bvc om råd

• viseversa

Vet hur det är. Mitt andra barn hade också kolik. Den äldsta var också liten(16mån) när lillasyster föddes. Vi höll på att gå under helt. Nu idag har jag hört om akupunktur för svår kolik. Och att det har hjälp massor. Hur vi överlevde vet jag inte. Men det blir bättre. Men kolla upp detta med akupunktur ts.

• Vickan I

Akupunktur och hjälper inte det så kiropraktor. Värt ett försök iaf, många har blivit hjälpta. Uteslut mjölkprotein ur din kost om du ammar och mjölkfri ersättning annars. Har varit där och vet hur tungt det är. Nu visade sig vår son ha annan problematik också och skriker fortfarande stora delar av
    dygnet 14 månader gammal! Djupa andetag och påminna dig själv om att det blir bättre för det blir det och ibland en tanke om att det kunde vara värre också.

• Mammamamman

Minform kan i vissa fall förvärra koliken,det hände min dotter,hon skrek oavbrutet i nästan fyra månader.

Ett tips är att ge en tsk fjällbrynt i flaskan eller på en sked...

• Anonym (Akupunktur!)

Sempers magdroppar och akupunktur hjälpte min sons syssling massor!

• listo

Man andas. Och så påminner man sig själv (ofta) om att det går över, trots att det inte känns så, trots att man på allvar tror att det kommer vara sådär resten av livet. Sedan andas man lite mer. Och överlever.

Och så tar man ALL hjälp man kan få.
    Bor du med den andra föräldern? I så fall måste ni hjälpas åt, för om du inte får sova och återhämta dig litegrann ibland så kommer du ta slut rätt snabbt. Tveka inte heller att ta hjälp av andra; vänner, familj, alla som kan tänka sig att avlasta en stund så att du/ni får vila.

Prata också med BVC, akupunktur funkar jättebra mot kolik på många bebisar, men det är inte på så många ställen man kan få tag på någon som är utbildad för detta.

Ammas bebisen? Har ni uteslutit t.ex. mjölkproteinallergi?

Mina tvillingdöttrar hade kolik, från 5 veckors ålder och ett par månader framåt, så jag förstår vad du går igenom. Det är pest och helvete, men man överlever. Jag lovar.

• Anonym (Utmattad)

Ska kolla upp akupunktur. Jag och maken går som spöken.. Vi går på ren viljekraft. Vi har varannan natt men jag kan omöjligt sova eller få ro när han gråter. Har inte fått träffa nån från BVC ännu då hon va sjuk när sonen föddes och har nu semester.. Fick komma en gång till min barnmorska för att väga honom :(. Jag försöker påminna mig om att de är tillfälligt och att de kunde varit värre.. Men de är svårt att inse när man står mitt i de..

• Anonym (Utmattad)

Just de. Han får bara ersättning.. Mjölkfri ersättning får man väl bara på recept?

• Mammamamman
    Anonym (Utmattad) skrev 2012-12-25 21:18:36 följande:
    Ska kolla upp akupunktur. Jag och maken går som spöken.. Vi går på ren viljekraft. Vi har varannan natt men jag kan omöjligt sova eller få ro när han gråter. Har inte fått träffa nån från BVC ännu då hon va sjuk när sonen föddes och har nu semester.. Fick komma en gång till min barnmorska för att väga honom :(. Jag försöker påminna mig om att de är tillfälligt och att de kunde varit värre.. Men de är svårt att inse när man står mitt i de..

Jag glömmer det aldrig och när dom sa tre månader till mig kunde dom lika väl ha sagt tre år..jag var så trött att det tjöt i öronen.fick tipa om att gå in i badrummet och sätta på vattnet för fullt för att höra ett annt ljud.

Men det gick över ....det gör det alltid
Svar på tråden Hur överlever man svår kolik!?