• Josefin 752

Mat/vaccination

Min lille pojk blir 6 månader när vi ska åka till Thailand i slutet av januari. Tyvärr hinner han inte få vaccinationen för mässlingen som de rekommenderade på bvc. De avrådde mig faktiskt ifrån att åka och sköterskan blev nästan irriterad på mig och nämnde en massa följdsjukdomar man kan få av mässlingen b.la. retardering. Jag åkte hem med gråten i halsen och kände mig som en jättedålig mamma! Jag tänkte direkt att vi kan inte åka!
    Jag och min sambo har blivit bjudna på resan och det går inte att avboka. Jag fick panik och tog kontakt med vaccinations sköterskan på läkarstationen samt smittskydsinstitutet för att ta reda på risker och utbrott av mässlingen. Då fick jag ett helt annat svar. Båda sa att det inte skulle vara några problem samt att följdsjukdomarna på mässlingen är väldigt ovanliga och att det hade varit väldigt få utbrott i Thailand. Vissa risker fanns på flygplatserna men även där var de väldigt små.
    Vem ska man lita på? Hur hade ni gjort? Finns det någon här som har rest utan vaccination av mässling?

En fråga till, hur hade ni gjort med mat? Har inte börjat med smakportioner ännu och tänkte vänta med det tills vi kommit hem. Vi kommer hem när min son blivit 7 månader. Vågar inte ta upp detta med bvc .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-26 00:51
    Tack alla som har svarat! Hoppas jag får mer svar :)

• Svar på tråden Mat/vaccination
  • Philippa

Jag hade inte åkt utan vaccinet....

Jag hade väntat med smakportioner till vi kom hem.... 

• Philippa

Varför kan han inte få vaccinet innan? Ni åker ju inte cförren i slutet av januari?

• Josefin 752
    Philippa skrev 2012-12-26 00:05:08 följande:
    Varför kan han inte få vaccinet innan? Ni åker ju inte cförren i slutet av januari?
    Man kan ta vaccinet tidigast vid 9 månader men inte innan. Tyvärr :( 

• Philippa
    Josefin 752 skrev 2012-12-26 00:09:47 följande:
    Man kan ta vaccinet tidigast vid 9 månader men inte innan. Tyvärr :( 

Ok.... jag hade inte vågat åka då med en sån liten....
  • DrB

Detta är från Smittskyddsinstitutets hemsida!

"Varför ges första dosen av MPR-vaccinet först vid 18 månaders ålder i Sverige?

De flesta svenska mödrar har antikroppar mot mässling, påssjuka och röda hund i sitt blod. Antikroppar förs över till barnet via moderkakan och ger ett visst skydd mot infektion under spädbarnsåret. Om vaccinet ges för tidigt slås de försvagade viruspartiklarna i vaccinet ut av antikropparna och vaccinet får därmed sämre effekt."

Av denna anledning rekommenderas

endast MPR vaccinet om barnet fyllt 9 mdr!

Jag skulle åka och vänta med mat till du är hemma igen!

• Like holiday

Man kan ge vaccinet tidigare, men inte så tidigt.  Har för mig att man måste vara minst ca 9 månader innan man kan få det. Vaccinerar man innan 1 års ålder så ger man ändå en vaccinationsspruta vid 18 månaders ålder (tiden enl vaccinationsprogrammet).

Jag hade nog varit tveksam till att resa. Kanske inte med tanke på Thailand som land (om det nu stämmer att det inte finns så mycket mässling i omlopp där). Däremot flygresorna i sig - lång resa instängd med många människor från jordens alla hörn. 

• Josefin 752
    DrB skrev 2012-12-26 00:15:17 följande:
    Detta är från Smittskyddsinstitutets hemsida!

"Varför ges första dosen av MPR-vaccinet först vid 18 månaders ålder i Sverige?
    De flesta svenska mödrar har antikroppar mot mässling, påssjuka och röda hund i sitt blod. Antikroppar förs över till barnet via moderkakan och ger ett visst skydd mot infektion under spädbarnsåret. Om vaccinet ges för tidigt slås de försvagade viruspartiklarna i vaccinet ut av antikropparna och vaccinet får därmed sämre effekt."

Av denna anledning rekommenderas
    endast MPR vaccinet om barnet fyllt 9 mdr!

Jag skulle åka och vänta med mat till du är hemma igen!
    Ja, jag läste det detta samt att vaccinationssköterskan informerade om ett visst skydd vid amning. 
    Är i valet och kvalet med att åka eller inte. Har en kompis som gjort det innan vaccinationen och det gick bra. Men en viss risk finns ju alltid. 
  • DrB

Mässlingskyddet har inget med amning att göra utan förs över som antikroppar medan barnet är ett foster i magen. Man sa tidigare att barnen var immuna upp till6 månader men det har man frångått, däremot så menar många att sjukdomen pga dina antikroppar blir mildare, sen är det ju inte säkert att ni träffar på en mässlingsjuk person på flyg/flygplats.

Jag har många vänner som spenderat 3 månaders föräldraledighet i Thailand i samma åldersspann och då utan vaccin och det gick bra. Tror du måste lita på din magkänslan här vad som är rätt/fel för er! Om barnet skulle bli sjukt så brukar de flestas reseapotek innehålla det viktigaste vid mässling också dvs Alvedon/vätska/vätskeersättning osv

• DrB

Thailand har lika-lite högre vaccinationsandel av befolkningen som Sverige så just där är risken inte större än i Sverige men flygplatsen och flyget är ju där smittan riskerar att finnas även om risken är liten. Omöjligt att veta innan ..

Önskar dig lycka till i grubblerierna! Själv åker jag 9/1, längtar!!

Svar på tråden Mat/vaccination