Mat/vaccination
Min lille pojk blir 6 månader när vi ska åka till Thailand i slutet av januari. Tyvärr hinner han inte få vaccinationen för mässlingen som de rekommenderade på bvc. De avrådde mig faktiskt ifrån att åka och sköterskan blev nästan irriterad på mig och nämnde en massa följdsjukdomar man kan få av mässlingen b.la. retardering. Jag åkte hem med gråten i halsen och kände mig som en jättedålig mamma! Jag tänkte direkt att vi kan inte åka!
Jag och min sambo har blivit bjudna på resan och det går inte att avboka. Jag fick panik och tog kontakt med vaccinations sköterskan på läkarstationen samt smittskydsinstitutet för att ta reda på risker och utbrott av mässlingen. Då fick jag ett helt annat svar. Båda sa att det inte skulle vara några problem samt att följdsjukdomarna på mässlingen är väldigt ovanliga och att det hade varit väldigt få utbrott i Thailand. Vissa risker fanns på flygplatserna men även där var de väldigt små.
Vem ska man lita på? Hur hade ni gjort? Finns det någon här som har rest utan vaccination av mässling?
En fråga till, hur hade ni gjort med mat? Har inte börjat med smakportioner ännu och tänkte vänta med det tills vi kommit hem. Vi kommer hem när min son blivit 7 månader. Vågar inte ta upp detta med bvc .
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-26 00:51
Tack alla som har svarat! Hoppas jag får mer svar :)