• Erfdgt

Barnfamiljer, vad gör ni på nyår?

Barnfamiljer, hur spenderar ni er nyårsafton? Har ni "alltid" spenderat er nyårsafton så eller gör ni olika saker varje år? Är vi dom enda som "bara" sitter hemma ensamma på nyårsafton?

När jag växte upp, så var vi alltid tillsammans med grannarna på gatan. Det var ca 4-6 barnfamiljer med barn i ungefär samma ålder. Vi åt middag tillsammans, lekte, spelade spel och självklart blev det fyrverkerier vid tolvslaget. Nyårsafton var så rolig, vi längtade hela året!

Nu har vi en dotter på 6år och vi gör aldrig något speciellt på nyårs. Våra vänner har inga barn, så dom spenderar oftast nyårs med en stor fest alternativt supandes i fjällen. Det är alltid alldeles för mkt alkohol inblandat och det känns inte så roligt att vara med och ha dottern med oss, som dessutom är enda barnet. Vi har även en hund och två katter, så det är inte bara att packa ihop och åka bort heller. Dessutom stoppar ekonomin oss i det fallet. Jag känner dock att jag tycker det är lite tråkigt att nyårsafton inte är så speciell, varken för mig eller maken, men främst för vår dotter.

Vi har tidigare år ätit en extra god middag, sett någon film, spelat spel eller lagt pussel och kikat lite på raketerna om dottern har varit vaken. Där är det väl egentligen bara raketerna som skiljer från en vanlig lördagkväll hemma. Det känns inte som att vi kan åstadkomma så mkt mer dock, utan vänner eller en resa.

• Svar på tråden Barnfamiljer, vad gör ni på nyår?
  • Lena

Vi firar med kompisar på samma sätt som innan vi fick barn. Vi är hemma hos olika varje år och äter middag och umgås.

• Trulis78

Vi har firat på lite olika sätt olika år. Tillsammans med olika vänner eller så har vi rest bort någonstans. En nyårsafton har vi också firat själva, bara familjen, och vi tyckte att det också blev en jätte mysig nyårsafton. Vi lagade trerätters fin middag och köpte massa nyårsdekorationer till bordet. Vi spred ut glitter och stjärnor och sånt så det såg riktigt nyårsfint ut, använde guldtallrikar (vanliga köpta engångs) och så klädde vi oss i fina kläder. Sen umgicks vi, spelade spel och så vidare. När man firar med vänner så blir fokus på barnen ofta mindre upplever jag. När vi firade bara vi i familjen kunde barnen få all uppmärksamhet och det hela blev för dem så att säga. Så allt har sina fördelar. Hoppas ni får en riktigt fin nyårsafton.

• Flickan och kråkan

Vi har "bara" hemmamys" numera sedan barnen kom. Nu är barnen fortfarande så små (3,5 år respektive nyligen fylld 5) så de har inte haft så mycket nyårsintresse så att säga. Vi har gått ut och tänt tomtebloss på kvällen och sett till att till lunch äta mat som barnen verkligen gillar och festat till efterrätten med lite roligt glittrigt pynt etc. När barnen har somnat har jag och sambon ätit "fin"middag, spelat spel och umgåtts och så har vi avslutat med någon bra film. 

Som barn firade vi nästan alltid nyår "bara" hemma med familjen. Det var ju en sådan där dag man längtade till. Det dukades fint, trerätters och en massa spel, pussel och samvaro. Sedan tände vi en massa ljus inför tolvslaget, skålade i champagneglas, åt en äppelbit och lyssnade på tolvslaget. Därefter var det en livlig sparkfärd ute bland fyrverkerier. Det var hödpunkten . Superkul att hela familjen var ute och lekte i snön och tokåkte nedför backarna .

• älskarlivet81

Förra året var vi själva, i år ska vi vara med en familj vi lärt känna mer under det här året. tidigare har vi alltid firat med samma familj men de vill alltid bara vara hos sig och vi ville inte åka någonstans i år.

• Minion

Vi har knappt några vänner som har barn och dom som har bor lite längre bort också. Så vi har i ganska många år firat nyår hemma, bara familjen, utan alkohol, med hemlagad trerätters middag med Pommac, vi spelar sällskapsspel och så får alla barnen vara vakna till efter 12 slaget eller hur länge dom nu orkar (dom är 11, 9 och 5 år. Yngsta 5 månader men han bryr sig knappast om vilken dag det är :P) Glad

Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • La Lola

Vi sitter alltid hemma bara vi år från år......
    Jag ogillar nyår väldigt mycket.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hysteria

Olika från år till år, ibland med en annan familj som har barn i samma ålder eller hemma hos svärföräldrarna med spel, god mat och raketer. Men jag kan inte säga att jag gillar nyår nått speciellt.

• LiteniAugusti

Förra året så var vår dotter bara 4 månader och då var vi bara hemma. Lugnt och mysigt.
    I år ska vi äta middag tillsammans med 2 andra familjer och åker sedan hem för att fira tolvslaget hemma. 
    Det känns jättebra!

• tahira

Vi gör alltid olika. Vår son är sex år.

Första året vi var föräldrar var vi på nyårsfest hos svärmor, barn och vuxna i en salig blandning.

Andra året delade vi faktiskt upp oss och min man och son var någonstans jag inte minns och jag var med några vänner på middag först och sedan hamnade vi på klubb, av en händelse.

Tredje året var vi också uppdelade eftersom jag åkte med en vän till Thailand på nyårsdagen, så jag sov hon henne på nyårsafton innan vi for.

Fjärde året hade vi nyligen flyttat till London och bestämde oss i sista stund för att inte gå till festen för barn och vuxna som min mans jobb ordnade, utan vi stannade i sängen och drack Champagne och tittade på film istället.

Femte året var vi också uppdelade, och jag och sonen var på en strand i Kenya med min pappa, bonusmamma och illasyster, och min man var i Sverige.  

Förra året ändrades planerna plötsligt och vi blev uppdelade igen . Jag firade med svärmor, som fyller år på nyårsdagen, och svågrar och svägerskor, och min man och min son firade med vänner.

I år skall vi bara vara hemma. Jag är gravid och har inte alls mycket ork och det skall bli otroligt mysigt att bara vara hemma och ta det lugnt. Vi har inte bestämt oss för om vi går ut en vända kring tolvslaget eller inte. Jag vill egentligen ner till floden för att titta på fyrverkerierna, men London är hysteriskt på nyår, så vi får se hur det blir

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • NinjaM

Jag, min man, våran son 1 mån och hundarna kommer vara hemma och spela bingolotto! :D

• Duckan

Sällskapet har varierat men vi är hemma hos nån, äter gott och dricker skumpa. I år firar vi med svåger/svägerska. De har en 2,5 åring, vi har en nästan 6-åring.

• Majsan70

Vi brukar vara hemma själva och det är helt självvalt. I år jobbar jag kväll o kommer hem sent så jag är inte med familjen tyvärr.

Vi brukar äta gott med trerätters och sen spela spel o åka o titta på det stora fyrverkeriet vid 17 tiden. Inga egna raketer eller så.

• anyXX

I år ska vi fira med vänner som också har små barn, hemma hos dem. Jag är lite osäker på hur det kommer bli, tror inte våra bara 2,5 o 4,5 orkar vara uppe till 12, hoppas på att de kan somna någonstans och att vi kan väcka dem till tolvslaget och sen åka hemåt. Tycker det är lite jobbigt att sova över hos folk man inte känner så väl. Annars har det varit lite olika, någon gång hos mina föräldrar, nån gång hos min mans. Farmor och förra året var vi bara hemma och hade det mysigt.

flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden Barnfamiljer, vad gör ni på nyår?