• Guldlockis

jobb och utvecklingsgaranti

I oktober valde jag att skriva ut mig från arbetsformedlingen och jobb och utvecklings garantin. Nu vill jag skriva in mig igen. Har inte jobbat nu ville bara inte vara med enkelt förklarat. Vet någon hur detta kommer fungera? Kommer jag bara hoppa in igen i jobb och utvecklingss garantin och allt rullar på från där jag var? Eller ska akassan först utreda och hålla på innan jag skickas till fk? Måste jag skicka in nåt intyg på vad jag gjort under tiden etc?

• Svar på tråden jobb och utvecklingsgaranti
  • xxMollyxx

Det beror på hur beslutet avbröts. Om man själv utan giltigt skäl (studier, föräldraledighet, sjukskrivning, arbete) väljer att kliva ut räknas det som att du har avvisat programmet och beslutet ska då återkallas. Man har då 60 dagar på sig att göra ett personligt besök på AF och tala om att man vill återuppta samarbetet, därefter skrivs du på nytt in i JOB efter att 45 "karensdagar" har passerat (svarta dagar). Om ditt beslut blev återkallat låter det tveksamt om du hinner beöka inom 60 dagar? Kommer man tillbaka efter denna tid måste du på nytt kvarlificera för programmet.

Om du skrevs ut genom ett avbrott för att du skulle studera t ex skrivs du direkt in i programmet igen när du besöke inom ett år.

Om du inte har arbetat så finns det ingen grund för att pröva ersättningsrätten hos A-kassan, du kan inte ha ett nytt arbetsvillkor utan att ha arbetat,

• Guldlockis

Jag har inte arbetat. Jag blev utförsäkrad frå akassan i april tror jag det var. Har sen dess haft aktivitetsstöd fram till oktober då jag valde skriva ut mig från arbetsformedlingen. Jag ska gå dit o anmäla mig imorgon igen får vi se vad de säger.

Svar på tråden jobb och utvecklingsgaranti