• utoin

Upplysningsplikt gentemot ug-förälder?

Hej, Jag har varit och trollat runt på flertal sidor, läst lagtexter och hela köret nu men jag blir då inte något klokare för det.
    Jag försöker få fram i vilken utsträckning som boföräldern ska upplysa ug-föräldern angående det gemensamma barnet. Främst då boendeföräldern ansett att barnet behöver sjukvård på Vårdcentral eller Sjukhus. Finns det någon tidsram då föräldern med ensam vårdnad borde ha hört av sig då barnet blivit så sjuk? Eller spelar det ingen roll?

För i mitt fall så har jag som Ug-förälder aldrig fått ett samtal eller sms direkt  i samband med sjukhusvistelsen eller vårdcentralsbesök av vårt barn. Jag vet inte om det bara är jag som tycker att skulle vara självklart att höra av sig i just de här fallen så fort som man själv har möjlighet att göra så, för jag själv hade hört av mig så fort jag bara kunde om vårdnaden hade varit omvänd för det är så jag har blivit uppfostrad.

Istället kan det gå flera dagar innan jag får höra något om jag får höra något över huvudtaget.
    Känner mig lika dum och står där som ett frågetecken varje gång vänner kommer fram och frågar om ens
    barn mår bra och jag inte har en aning om det alls, då har denne tydligen haft tid att blogga om det eller skrivit ut på FB och liknande men inte haft tid att skickat iväg ett sms till mig.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Upplysningsplikt gentemot ug-förälder?
  • Anonym

Hon har ingen skylldighet att informera dig alls då hon har enskild vårdnad.

• Anonym

Har hon tid att blogga om det Ian hon gott skicka iväg ett sms till dig men det behöver hon inte om det inte kommer beröras att ug mellan er, dvs ungen behöver medicin under ug tiden eller nåt sånt då skall du informeras annars behövs det inte. Vad kommer det sig att ni inte gv?

• Queenie70

Finns ingen sådan plikt överhuvudtaget om hon har ensam vårdnad, men så länge det inte är nåt konstigt med dig som gör att boendeföräldern har skäl att tro att du exempelvis efter ett samtal skulle dyka upp och ställa till problem, så kan jag tycka det är god ton att upplysa den andra föräldern om viktiga saker.

• SupersurasunkSara

Jo, det finns en upplysningsplikt:

lawline.se/answers/1348

Se sista stycket.

Men jag tror inte det finns fastställt NÄR upplysningen ska ges. Finns de som skriver ett 'veckobrev' till den andra föräldern med lite allmänt vad som hänt under veckan, andra ringer endast när något allvarligt hänt såsom skador som leder till akuta sjukhusbesök, vissa ringer i tid och otid om totalt oviktiga saker.

Du och den andra föräldern får komma överens om hur ni vill ha det kan ni inte komma överens får ni ta en tredje part till hjälp.
    Huruvida ni kommer överens eller inte beror ju till stor del på hur er tidigare kommunikation sett ut har du varit jobbig och på och velat ha daglig uppdatering? Är den andra föräldern sur på dig och vill på detta vis straffa dig? Finns massor med skäl till att du inte får veta, men det behöver inte vara rätt för det.

• utoin

Jaså då måste jag tolkat lagtexten fel då.
    Jag tycker helt ärligt att det är väldigt fel och orättvist att det får vara så här.
    Men då vet jag hur det ligger till nu då. Tack för infon ändå :) , lagtexter är ju inte de enklaste att förstå direkt..

"Ensam vårdnad innebär inte att en förälder kan bestämma allt själv över barnet. En förälder med ensam vårdnad kan visserligen bestämma en hel del, såsom skola, daghem, boende och läkarvård m m men barnet har alltid rätt till umgänge med den andra föräldern (om inte synnerliga skäl föreligger). Föräldern med ensam vårdnad har även en s k upplysningsplikt gentemot den andra föräldern, vilket innebär att bl a upplysa om vilken skola barnet går i, var barnet bor, vilka fritidsaktiviteter och eventuella sjukdomar som barnet har."
    Så det rörs sig bara om mediciner eller om man måste vårda något regelbundet under tiden då alltså?

Men om det påverkar den bestämd tiden för umgänge eller om den helt kommer att utebli i samband då? Ska umgängesföräldern fortfarande inte bli upplyst inom god tid? Eller är det samma sak som gäller då också?

Det är pga att vi gick isär en bra tid före födseln och hon inte ville skriva på för GV.

• utoin
    SupersurasunkSara skrev 2012-12-26 20:01:23 följande:
    Jo, det finns en upplysningsplikt:

lawline.se/answers/1348

Se sista stycket.

Men jag tror inte det finns fastställt NÄR upplysningen ska ges. Finns de som skriver ett 'veckobrev' till den andra föräldern med lite allmänt vad som hänt under veckan, andra ringer endast när något allvarligt hänt såsom skador som leder till akuta sjukhusbesök, vissa ringer i tid och otid om totalt oviktiga saker.

Du och den andra föräldern får komma överens om hur ni vill ha det kan ni inte komma överens får ni ta en tredje part till hjälp.
    Huruvida ni kommer överens eller inte beror ju till stor del på hur er tidigare kommunikation sett ut har du varit jobbig och på och velat ha daglig uppdatering? Är den andra föräldern sur på dig och vill på detta vis straffa dig? Finns massor med skäl till att du inte får veta, men det behöver inte vara rätt för det.
    Jo och jag kan fråga om det väsentliga när lämning eller hämtning sker, har aldrig krävt att få veta minsta lilla detalj varje dag skulle jag aldrig göra heller. Men just när det kommer till sjukdom och liknande så känner jag att det är något jag faktiskt vill bli varse om.
  • SupersurasunkSara

Menar du vattkoppor etc eller vill du även veta feber/förkylningar? För barn har ofta mer eller mindre alltid något litet på g om de går på dagis tex.
    Min man kan tycka att det känns helt oväsentligt om hans barn är förkyld, igen för ungefär hundrade gången samma höst/vinter men alla är ju olika.

• SupersurasunkSara

För egen del har jag inte upplyst pappan om några sjukdomar alls, bara om vi har varit tvungna att uppsöka akuten men det hände ytterst sällan. Men han hade heller inget umgänge skulle han ha umgänge och behövde veta något om tex medicinering så skulle jag givetvis ha sagt det till honom. Likaså om umgänge (som han alltså inte hade) blev inställt pga tex magsjuka.

• utoin

Jag menar då hon tycker att det är såpass allvarligt att det krävs sjukvård.

• Anonym

Betyder detta att om man har gemensam vårdnad så har man ingen upplysningsplikt? Då förväntas allt löpa som det ska?

Men vid ensam vårdnad då är det obligatoriskt att boendeföräldern upplyser den andra föräldern oavsett om umgänget blir påverkat av sjukdom eller annat.

Svar på tråden Upplysningsplikt gentemot ug-förälder?