• Mozzy

Plattång och produkter - HJÄLP!

Jag fick en plattång i julklapp och nu behöver jag hjälp med vilka produkter man behöver för att skydda håret. Vill ju inte förstöra håret. Det här med plattång är helt nytt för mig och har förstått att man behöver något slags värmeskydd. Kan man använda tången varje dag? Hur länge håller sig lockarna/frisyren? Några andra bra tips att tänka på?

Har försökt att googla men allt jag får upp är massa reklamsiter för plattänger men en sådan har jag ju redan.   

• Svar på tråden Plattång och produkter - HJÄLP!
  • Zayco

Jag tycker det är viktigt att duscha innan man använder plattången, kanske lite hårspray så det ska hålla sig, mitt hår blir förstört av fukt/vatten så undvika det också när man fixat håret och så är det jättebra att använda ett värmeskydd, finns hos frisörer att köpa något bra. 

• AnnaLeigh

Spraya värmeskyddet i handdukstorkat hår. Var noga med att håret är helt torrt när du använder plattången (jag fönar mitt), annars kan du bränna det. Platta en smal hårslinga i taget, ca 5 cm bred. När du plattat hela håret använder du övriga hårprodukter, som tex vax, glansdroppar, hårspray eller vad du nu föredrar.

• Philippa

Jag köper Maria Nilas flatteingspray som värmeskydd och den är kanon! Finns att köpa på nätet och hos vissa frisörer.

Du kan platta varje dag om du använder värmeskydd. 

• 1464

Jag tycker Lanza's värmeskydd är riktigt bra och luktar gott. Finns hos frisörer.

• Mozzy

I flera instruktörsvideos verkar alla prata om mousse men har det samma funktion som hårspray (om man använder sprayen efteråt) ?

• Philippa
    Mozzy skrev 2012-12-26 20:49:50 följande:
    I flera instruktörsvideos verkar alla prata om mousse men har det samma funktion som hårspray (om man använder sprayen efteråt) ?

Man måste spraya värmeskyddet innan man plattar....
  • Mozzy
    Philippa skrev 2012-12-26 20:57:05 följande:

Man måste spraya värmeskyddet innan man plattar....

Ja så långt har jag förstått :D Det jag såg i videon som var från Björn Axén så använde de mousse och värmeskydd. Jag trodde man skulle få fram fluffet med tången. 
  • AnnaLeigh

Mousse ger stadga åt håret (används i handdukstorkat hår), medan hårspray fixerar den färdiga frisyren.

• Duckan

Jag skulle inte platta håret varje dag då det sliter på håret.

Svar på tråden Plattång och produkter - HJÄLP!