Har man rätt att välja habilitering?
Vi har en son som varit inskriven på habilitering i tre år. Nu har även lillebror fått sin diagnos och har skrivits in på samma habilitering, vi ska på ett första samtal om honom i januari. Vi känner inget förtroende för denna habilitering, känner inte att vi fått någon förståelse för hur just vårt barn fungerar och det känns bara hopplöst när man tänker på framtiden när vi även ska ha vår andra son inskriven där. Våra pojkar har Autism och ADHD, Autismen är inte vidare framträdande men ADHD:n är svår. Habiliteringen har under alla år bara blundat för pojkens ADHD och bara bemött våra frågor med råd som lämpar sig mer för Autistiska barn. Det har aldrig fungerat på vår son och trots att vi förklarat det många gånger så förstår de inte. Deras enda råd, deras enda svar på alla våra vardagsproblem vi kommit med är: Rita bilder.
Nu är vardagen riktigt tuff då även lillebrors ADHD börjar komma igång på allvar och när jag tänker på att fråga dem om råd så hör jag bara rösten i huvudet: Rita bilder. Läget känns helt förtvivlat, vår familj är i skrikande behov av hjälp och allt vi får av dem är, rita bilder. Jag frågade senast om de hade något råd om hur vi skulle lösa bilturerna vi måste göra, pojkarna knäpper av varandras bälten, de slåss, skriker, klättrar runt. Deras råd: Rita en bild på ett bälte och gör sedan ett rött kryss över.
Kan man byta habilitering?