• knotten

    Steril!?!

    jag beslutade mig för 3 år sedan att sterilisera mig efter många omöjliga och konstiga förhållande.
    jag skulle inte varken ha en kvinna eller några barn. men som i triss reklamen så plötsligt händer det, där fanns hon med stort H. och det enda som fattas nu är vårat kärleks barn. 
    vi har kollat upp det mesta med hur vi ska bli med barn men helst skulle det vara från mig.
    har nu läst  att det är möjligt att gå bakvägen så att säga, att det skulle gå att plocka ut spermier från testikeln eller bi testikeln. min fråga är nu är detta möjligt. 
     

  • Svar på tråden Steril!?!
  • Whitetrash86

    Även om sterilisering ska ses som ett permanent ingrepp är det möjligt att göra en man fertil igen. Antingen sys sädesledarna ihop igen, eller så koppas sädesledaren direkt till bitestikeln där spermierna mognar. Efteråt får du lämna sädesprov för att se om det finns några spermier.


    Fertiliteten efter en sådan operation varierar. En del får nästan inga spermier och spermiernas rörlighet kan ha blivit dålig. Det beror på att du har börjat bilda antikroppar mot dina egna spermier efter steriliseringen.


    Chansen att lyckas med att återställa fertiliteten är störst upp till tre år efter steriliseringen, då lyckas sju av tio göra en kvinna gravid. Sedan minskar chansen ju längre tid det går efter steriliseringen. Efter 15 år är det endast tre av tio män som lyckas göra en kvinna gravid efter återställd fertilitet.


    Man kan även hämta ut spermier direkt ur bitestikeln och använda vid provrörsbefruktning, IVF.

    Så tycker absolut att du ska tala med din läkare ang. detta och lycka till. 

  • YoCheri

    Efter att ha läst på under några dagar så... 
    TESA/PESA tror jag det heter. Spermierna dras ut med en nål direkt från testikeln.
    Att "knyta ihop" verkar vara färre och färre som gör.. detta är tydligen ett av de svåraste kirurgiska ingrepp att utföra. Alltså vill man ha den absolut bästa och det är ändå ingen garanti att det fungerar.  
    Så som föregående skrivare.. ta upp det med din läkare :)
    Du kan även kontakta IVF kliniker direkt och söka hjälp privat.  

Svar på tråden Steril!?!