• Anonym (orolig!)

Smittar vinterkräksjukan innan man blivit sjuk?

Vinterkräksjukan går på mitt jobb och två stycken av mina kollegor bär just nu på den vidriga sjukdomen. Båda insjuknade igår kväll. Jag träffade inte någon utav dem igår, däremot träffade jag den ena på julafton. Vi stod och pratade lite, gav varandra en kram och önskade god jul (då mådde han bra). Inget mer med det. Kan jag ha blivit smittad? Jag har inga som helst symptom, utan mår hur bra som helst, men jag vet att symptomen på VKS kan komma som en blixt från klar himmel. Idag har jobbat tillsammans med en kollega som jobbade tillsammans med en utav dem som är kräksjuka igår. (Ursäkta att det blev rörigt). Kan hon ha blivit smittad utav honom, och därefter kan ha smittat mig?

Åh!! Jag är så sjukt nojig. Någon som vet om VKS smittar innan den har brutit ut? 

• Svar på tråden Smittar vinterkräksjukan innan man blivit sjuk?
  • Anonym

Inkubationstiden är 12-48 h så om de bar på smittan när de träffade dig så kan du väl få den, men det är nog inte så stor chans. Vi firade julafton i godans ro när min sambos bror började kräkas som en gris. Blev genst orolig då vi har två barn en på 1½ år och en på 3 månader, men nu två dagar senare så har vi fortfarnad einga symptom så jag tror det kan räknas som att vi klarade oss, och det är jag väldigt tacksam för.

• Ellikapellika

Man har kunnat påvisa smitta i avföringen ett par timmar innan insjuknande hos frivilligt smittade försökspersoner, men de blev smittade med väldigt stora mängder virus så slutsatsen är att det inte är troligt att man blir smittad så.

Skulle det smitta så, skulle betydligt fler insjukna varje år.

Jag tror att du kan vara lugn så länge personerna inte insjuknade på arbetsplatsen, t.ex använt toaletten och den sedan städats undermåligt.

• Anonym

Ja den smittar innan den har brutit ut, men såvida man inte har ngn som är allvarligt sjuk och kan avlida av sjukdomen så jobbar man som vanligt tills det bryter ut.

Då den har brutit ut så stannar man hemma i 48 timmar efter sista kräk/avföring för att förhindra smittspridning.

Det gäller inte bara att man ska stanna hemma ifrån jobbet/dagiset utan man FÅR inte åka affären heller, för man kan smitta och man får aldrig stopp på sjukdomen. 

Trots allt så kan äldre och folk med andra sjukdomar dö av detta, så stanna hemma ALLA i 48 timmar, NÄR ni har fått det.
    Sen behöver man inte få det heller, vissa får det inte fast de torkar kräk. Så man kan inte stanna hemma bara för att man träffat ngn. Jobbar du inom vården och ni har vikare att sätta in, om ngn i familjen får det så sätt in vikare för att förhindra smittspridning.
    Ta wisky, tvätta händerna, ofta. undvik stora folkmassor. 

• Anonym (mb)

Jag jobbar i sjukvården, och den information vi får är att vinterkräksjuka INTE smittar innan den bryter ut. Däremot är det vanligt att man är smittsam i flera dagar efter tillfrisknandet. Det är även så att viruset kan leva kvar på ytor i flera dygn.
  • Anonym
    "Det finns några beskrivningar av att calicivirus kan smitta innan symptom uppträder, men det är oklart hur i så fall. Man anser att utandningsluften absolut inte kan smitta. I försök med frivilliga försökspersoner (!!!) har man kunnat påvisa virus i avföringen några timmar innan sjukdomen bryter ut. Då ska man veta, att dessa personer har fått äta onaturligt stora mängder virus. Vid "naturlig smitta" handlar det om betydligt mindre virusmängder vid smittillfället, varför jag tror att mängden utsöndrat virus också är mindre. Vi har t.o.m. märkt att vi har svårt att hitta virus i diarréen om den provtas för tidigt. Min gissning är att då man beskrivit smitta före debut av symptom så har någon burit smitta tex på kläder eller händer efter det att man varit i kontakt med en sjuk person. Vi vet att sådant har hänt med kökspersonal som haft sjuka barn hemma och därefter tillagat mat på sin arbetsplats! Snusk med andra ord!"/ Kjell-Olof Hedlund Smittskyddsinstitutet.
  • Anonym
    "Det finns några beskrivningar av att calicivirus kan smitta innan symptom uppträder, men det är oklart hur i så fall. Man anser att utandningsluften absolut inte kan smitta. I försök med frivilliga försökspersoner (!!!) har man kunnat påvisa virus i avföringen några timmar innan sjukdomen bryter ut. Då ska man veta, att dessa personer har fått äta onaturligt stora mängder virus. Vid "naturlig smitta" handlar det om betydligt mindre virusmängder vid smittillfället, varför jag tror att mängden utsöndrat virus också är mindre. Vi har t.o.m. märkt att vi har svårt att hitta virus i diarréen om den provtas för tidigt. Min gissning är att då man beskrivit smitta före debut av symptom så har någon burit smitta tex på kläder eller händer efter det att man varit i kontakt med en sjuk person. Vi vet att sådant har hänt med kökspersonal som haft sjuka barn hemma och därefter tillagat mat på sin arbetsplats! Snusk med andra ord!"/ Kjell-Olof Hedlund Smittskyddsinstitutet.
  • Anonym

Min text kommer inte fram, vafan.

• Anonym
  • Anonym

Läste på internet att man skulle vara hemma 72 timmar efter sista kräkning när det är vinterkräksjuka.

• Anonym
    Anonym (mb) skrev 2012-12-27 01:50:07 följande:

Jag jobbar i sjukvården, och den information vi får är att vinterkräksjuka INTE smittar innan den bryter ut. Däremot är det vanligt att man är smittsam i flera dagar efter tillfrisknandet. Det är även så att viruset kan leva kvar på ytor i flera dygn.
    och det gör jag med, med många års erfarenhet, man ska inte vara hemma, men man smittar innan. 

Det förstår du väl själv, tillbringar jag en dag med dig, sen spyr du så har du smittat mig innan OM jag är mottaglig. 
  • mjäk

"Det finns några beskrivningar av att calicivirus kan smitta innan symptom uppträder, men det är oklart hur i så fall. Man anser att utandningsluften absolut inte kan smitta. I försök med frivilliga försökspersoner (!!!) har man kunnat påvisa virus i avföringen några timmar innan sjukdomen bryter ut. Då ska man veta, att dessa personer har fått äta onaturligt stora mängder virus. Vid "naturlig smitta" handlar det om betydligt mindre virusmängder vid smittillfället, varför jag tror att mängden utsöndrat virus också är mindre. Vi har t.o.m. märkt att vi har svårt att hitta virus i diarréen om den provtas för tidigt. Min gissning är att då man beskrivit smitta före debut av symptom så har någon burit smitta tex på kläder eller händer efter det att man varit i kontakt med en sjuk person. Vi vet att sådant har hänt med kökspersonal som haft sjuka barn hemma och därefter tillagat mat på sin arbetsplats!"

kopierat från sme.emetofobi.se

• Anonym (fel)
    Anonym skrev 2012-12-27 18:05:13 följande:
    och det gör jag med, med många års erfarenhet, man ska inte vara hemma, men man smittar innan. 

Det förstår du väl själv, tillbringar jag en dag med dig, sen spyr du så har du smittat mig innan OM jag är mottaglig. 
    Nej, det är helt fel. Viruset finns i mag-/tarmkanalen och det är inte alls så att du smittas av mig om vi är med varandra INNAN jag spyr. I så fall har du smittats av någonting annat än mig, möjligen av samma sak som jag själv blev smittad av om vi har varit på samma ställe. ELLER om jag har blivit smittad av t ex mina barn och delar med mig av smittan från dem via t ex mina händer. Men det är inte JAG som smittar innan jag har börjat kräkas.
  • Anonym (mb)
    Anonym skrev 2012-12-27 18:05:13 följande:

Nej det förstår jag inte, för jag VET att man inte smittar innan det bryter ut. Informationen har jag fått från smittskyddsinstitutet, och de borde ju veta vad de pratar om. Det som ovanstående person skriver här stämmer. Viruset finns i tarmen och måste komma UT innan det smittar.
  • Ojsan

Nej det smittar inte förrän der brutit ut.

Svar på tråden Smittar vinterkräksjukan innan man blivit sjuk?