• Manana

Lära 18-månaders rätt och fel?

Jag har en 18-månaders pojke Som alltid förstör saker för sitt äldre syskon. Ibland leker de så bra men helt plötsligt rivs allt Sönder och förstörs. Jag förstår att den yngsta unte gör detta av elakhet, men det äldre syskonet blir såklart superledsen om saker som hon lagt ner mycket tid på förstörs bara för att. Hur gör ni andra med småsyskon som "förstör"? Hur Får man dem att sluta? Eller iaf minsta på det? P

• Svar på tråden Lära 18-månaders rätt och fel?
  • JanaLiiN

Man kan inte lära en artonmånaders så mkt om rätt och fel. Föreslår att du ser till att syskonen får leka ostört då och då genom att sysselsätta lillen med annat, tex att du själv leker med honom.

• Manana

Ja, jo, jag förstår även att jag inte kan förvänta mig att få resultat av ett uppfostrande, men man måste ju ändå visa vad sim är rätt/fel, vad som händer om man gör på ett visst sätt. Jag ksn ju inte bara säga jasså och låta barnet härja på. Då börjar ju även det äldre syskonet undra då lillebror aldrig blir tillsagd.

• JanaLiiN

klart du ska säga till, det vore väl underligt annars... men du kan ha realistiska förväntningar på vad resultatet blir (inte så mkt förrän barnet blir äldre)

• pluvdo

Dessvärre är nog så små barn alltför impulsstyrda för att man skall kunna göra något åt att de förstör saker ibland. De kan veta att de inte får exempelvis rita på väggen, men pennan är ju så fin och väggen ser ju så inbjudande ut och vips så står de där och kladdar ändå. Jag märkte det på sonen när han var yngre att även om han visste att han inte fick göra vissa saker och jag sade till och sade till så dröjde det inte länge förrän han gjorde samma sak igen.

Det enda som hjälper då är att ta bort möjligheten för barnet att förstöra. Ifall barnet leker med kattsanden (som min son gjorde. Tog sand i händerna och leksaksmuggar och spred ut i hela lägenheten ett par gånger när jag stod och lagade mat och så) så får man ta undan kattlådan, ritar barnet på väggarna så får man lägga pennorna utom räckhåll, etc. Så man får säga ifrån när barnet gör fel och sedan i möjligaste mån omöjliggöra för barnet att göra samma sak igen

• RöttÄrSött

Som alla andra skriver är det viktigaste att förebygga, bygg bort problemen. I värsta fall kanske ni kan införskaffa en grind till de äldre barnens rum som de kan öppna (men inte barnet). Tyvärr är ju dock bygglekar så enormt roliga att riva, jag vet inte ett barn i den åldern som inte älskar att riva ner det de byggt

Vill man börja jobba med något kan man dock säga saker som: "oj nu blev Kalle ledsen, kan du hjälpa Kalle bygga upp tornet?"

• En blå giraff

Jag har en 18-månaders och en 5-åring. Om lilla förstör så säger jag till honom/lyfter bort. Han börjar förstå detta med vad som är fel men glömmer såklart fort igen och är på storebror. Är det väldigt "pilliga" saker storebror har så försöker jag att hjälpa honom att hitta någonstans att vara där lillebror inte kommer åt det.

Svar på tråden Lära 18-månaders rätt och fel?