vad ska ni äta på nyår?
Ja som rubriken lyder...Jag har lite idétorka, och skulle vilja höra vad ni andra har för bra tips! Vi tänkte äta ostron till förrätt, men sen vet vi inte. Gärna något som går att laga/förbereda i förväg.
Ja som rubriken lyder...Jag har lite idétorka, och skulle vilja höra vad ni andra har för bra tips! Vi tänkte äta ostron till förrätt, men sen vet vi inte. Gärna något som går att laga/förbereda i förväg.
Till förrätt blir det hummersoppa, till varmrätt förmodligen ankbröst med rödvin och granatäppelsås och till efterrätt pavlova, tror jag.
Pavlova har jag nog aldrig ätit, är det svårt att göra?
Jag har kommit så långt att jag hittat ett recept på ostron i champagne till förrätt, och sen ska vi nog äta lammracks till huvudrätt tror jag.
Dessert funderar jag på fruktsallad med glass. Nåt enkelt iaf.
Nej, inte speciellt. Det tar lite tid bara och man behöver absolut en elvisp. Med lite syrligare frukter blir det inte så sött.
Hummersnittar med löjromsmajonnäs
Oxfilé med potatiskaka med parmesan, madeirasky, smålökar, haricot verts
Blåbärsmousse med hallonspegel
Det är inte helt bestämt än men lutar åt Västerbottenpaj med räkor, crème fraîche, rödlök och sånt till. Varmrätten blir helstekt oxfilé med blomkålsduchesse, sallad och 2 sorters sås, vilka är ej bestämt ännu. Till efterrätt blir det en mörk chokladmousse, en mörk mintchokladmousse och en hallonchokladmousse som serveras i inviduella små glas med lättvispad grädde och färska hallon till. Detta äts mitt på dagen och till kvällen blir det olika sorters ost, charkuterier och bubbel. Vi är i ett litet hus mitt ute i ingenstans och har bara 2 kokplattor och en liten ugn att tillgå så det här känns lagom avancerat.
En till med idétorka!!
Ingen aning.. sist vi lagade mat blev det gorgonzolaspäckad oxfilé. Minns varken förrätten eller efterrätten tyvärr..
Vi har inte bestämt helt än men lutar åt:
Mingel med snittar och champagne.
Förrätt: Hummersoppa
Varmrätt: Lågtemp. oxfilé med potatiskaka, rödvinssås och confiterade schallotenlökar. Ev en getostcreme.
Mellanrätt: OST!
Dessert: Någon fräsch sorbet, alternativt parfait
Middag fylld kalkon med äpple och katrinplommon, buljongkokt potatis och brysselkål med vitvinsdragon sås och svartvinbärsgele. Födelsedagstårta till efterätt.
På kvällen skaldjurspate med romsås, sallad och bröd med champagne till mannen och pommac till mig och risdryck till sonen.
Nu har vi spikat menyn:
Förrätt: Ostron i champagne
Huvudrätt: Lammracks med rosmarin- och vitlöksmarinad, ugnsrostad potatis och mango chutney
Efterrätt: Limeglasstårta med browniebotten och hallonrippel
Håller på att göra glasstårtan just nu, ostron är inköpta och lammracks beställt nere hos slaktaren. Återstår bara att se om vi lyckas öppna ostronen, har endast ätit det på restaurang förr.