Jag har Rh-negativ blodgrupp, mer chans till kejsarsnitt?
Vad innebär det att jag har rh-negativ blodgrupp? Är det skadligt för bebis? Ökar det mina chanser till ks?
Vad innebär det att jag har rh-negativ blodgrupp? Är det skadligt för bebis? Ökar det mina chanser till ks?
Det är inte skadligt för bebisen. De tar extra blodprover under din graviditet, och efter förlossningen tas ett prov från navelsträngen för att kolla om bebisen är Rh-positiv. Om den är det så får du en spruta för att förhindra att en eventuell nästa graviditet får komplikationer.
Det är bara om bebisen är positiv som man behöver spruta efter förlossningen. Jag är Rh-negativ, och har fått fyra barn. Tror att det bara är en som var positiv. Alla graviditeter gick bra. Dina chanser till snitt ökar nog inte!
Säger som ovan , jag är oxå negativ.
Prover dom tar under graviditeten är för att kolla så du inte börjar bilda antikroppar.
Jag är Rh-negativ och det var inte det som gjorde att de snittade mig.
De gav mig AntiD vid fvp och precis efter snittet (de kollade inte ens mitt barns blodgrupp).
Nej, det är samma risk för dig att bilda antikropper mot rh-faktorn oavsett om du snittas eller föder vaginalt.
Jag har fått rophylac sprutan efter båda mina graviditeter,
Förlorade första bebisen i magen i januari ,
Och för 16 dagar sen födde jag en pojke som va positiv precis som pappan :) allt har gått bra
Det påverkar inte. Risken är lika stor att förlora mycket blod och behöva en transfusion vid förlossning som vid snitt. Lycka till och jag hoppas att du får den metod som du vill ha!
Vad menar ni?? Är det farligt?? har jag stor risk att förlora mycket blod?
Rh-negativ kan innebära att man vid förlossningen/abort/fvp kan få kontakt med barnets blod och är barnet postitiv så kan man bilda antikroppar som kan påverka barnet i en andra graviditet. Numera ges det en spruta som motverkar denna antikroppbildning.